مجله ارمون - سین باوند، سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی آوای سرو : موسیقی مازندران با ریشه تر از این است که نابود شود

ماهنامه ارمون

آخرین خبرها :

سین باوند، سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی آوای سرو : موسیقی مازندران با ریشه تر از این است که نابود شود

 

 

حسین باوند، سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی آوای سرو در گفتگو با ارمون:

موسیقی مازندران با ریشه تر از این است که نابود شود

 

احسان شریعت

درست است که اغلب هنرمندان در سنین کودکی با هدایت بزرگ ترها و آموزش اساتید به سمت هنر کشیده می شوند، اما اغلب در سنین جوانی است که شمه هایی از پدیدار شدن یک هنرمند منحصر به فرد نمودار می شود. هنرمندی که سعی می کند تنها پیرو و مقلد نبوده و سبک خود را بیابد. به همین خاطر در این جستجوهای هنری اغلب هنرمندان را می شود دید که به چند نوع هنر گرایش پیدا کرده و گاه در همه آنها خبره می شوند. یکی از این هنرمندان مازندرانی که می توان استعداد هنری را در رگ و پی او دید «حسین باوند»، هنرمند قائم شهری است که اصالتی سوادکوهی دارد.

 

 

 

اجرای کنسرتهای موسیقی داخلی و خارجی، صاحب سبک بودن در نوازندگی موسیقی سنتی و نویسنده کتاب هشت قطعه در سنتور از جمله افتخارات این هنرمند جوان محسوب می شود. موسیقی را نزد استاد کیومرث وندادی شروع کرده و فعالیت حرفه ای این هنرمند با اجراهای مختلف در استان آغاز گشت. موسیقی را نزد استادانی چون کیومرث وندادی، محمدجواد غلامی، اردوان کامکار و مجتبی زمانی آموخت. از دیگر افتخارات وی می توان به موارد زیر اشاره کرد: برنده لوح و تندیس از فستیوال موسیقی سوئیس به عنوان نوازنده برتر، وارد کردن سبک جدید در موسیقی سنتی ایرانی، اجراهای موفق داخلی و بین المللی و ضبط و ارائه موسیقی تکنوازی و گروه نوازی.

باوند که در کنار موسیقی به خوشنویسی نیز می پردازد ساز تخصصی اش سنتور و ساز دومش سه تار و تنبک بوده که در این زمینه دارای نشان درجه دو نوازندگی وآهنگسازی سنتی است. وی همچنین مدرس ساز سنتور و مبانی آهنگسازی و در عین حال سرپرستی وآهنگسازی گروه موسیقی آوای سرو را نیز برعهده دارد. باوند که در خوشنویسی دارای درجه ممتاز است، بیشتر وقت خود را به موسیقی اختصاص داده و تاکنون نمایشگاه خوشنویسی برگزار نکرد.

وی در گفتگو با ارمون گفت:«اجراهای داخلی در چند شهر و استان و همچنین اجراهای خارجی در کشورهای ترکیه، نروژ، فرانسه، آلمان، سوئد، کانادا و ارمنستان داشتم. کارهای گروهی با گروه خودم که با نام آوای سرو به اجرا درآمد در شهرهایی چون تهران، ساری، سمنان، شیراز، اصفهان، تبریز، بابل، همدان، سنندج، کرمان، کرج، اراک، گرگان، کیش و یزد بود. گروه موسیقی آوای سرو درسال 1389 با همکاری دوست خوبم مهران بابایی تاسیس شد که با هر مشکلی بود این گروه را پا برجا نگهداشتیم. اعضای گروه از 14 نفر تشکیل شده که شامل خواننده و نوازنده های سازهایی چون تنبک، سنتور، تار، عود، بمتار، قانون، نی، دف ودایره، قیچک وکمانچه است.»

ذات موسیقی صدا و حرکت است

این هنرمند قائم شهری در پاسخ به این پرسش که دیدگاه شما در خصوص هنر به ویژه موسیقی چیست؟، گفت:«موسیقی زبان احساسات است و ذات موسیقی صدا و حرکت. باید پذیرفت موسیقی پدیده ای است در فطرت آدمی. موسیقی یکی از زیر مجموعه های فرهنگ در همه جوامع است که با انسان و حکایات و احساسات همراه است.»

باوند با اشاره به دو سطح کار هنری گفت:«کار هنری هم می تواند برای عشق و علاقه باشد و هم جهت درآمدزایی و امرار معاش. در واقع این دو از هم جدا نیستند. به هر حال کسانی هستند که برای دل خود به فراگیری وآموزش موسیقی می پردازند وکسانی هم شغلشان ایجاب می کند.اما در واقع هم علاقه و هم درآمد تأثیر داشته و نمی توان این دو را از هم جدا کرد.»

وی در پاسخ به این پرسش که چرا امروزه برخی جوانان به موسیقی های بی هویت گرایش یافته اند؟ گفت:«به دلیل برخی کم توجهی ها به موسیقی اصیل ایرانی، توجه جوانان از این موسیقی با هویت کنده شده و به سمت موسیقی هایی میل یافته که هیچ ریشه ای در تاریخ و فرهنگ ما ندارند. از این رو ما باید هر روز بیشتر از دیروز تلاش کنیم تا موسیقی اصیل خود را در میان جوانان رونق بخشیم.»

این خوشنویس قائم شهری افزود:«به همین خاطر  جوانان چه در مقام نوازندگی و چه در جایگاه مخاطب به سمت موسیقی های بیگانه می روند. نپذیرفتن فرهنگ موسیقی خودمان و پذیرفتن فرهنگ موسیقی و گرایش به فرهنگهای دیگر جریانی است که بسیاری از جوانان با آن مواجه هستند. یکی ازعوامل تایین کننده دراین جریان امکانات و برتری کشورهای است که دارای ابزار فرهنگی برتر و قابل نفوذتر هستند. این موضوع موجب گرایش و احساس تعلق جوانان ونوجوانان امروزی به موسیقی غربی و نادیده گرفتن فرهنگ موسیقی ملی و بومی است.»

این آهنگساز مازندرانی درباره وضعیت موسیقی در مازندران، اعم از آموزش موسیقی، آموزشگاهها و هنرجویان ابراز داشت:«در حال حاضر در مازندران موسیقی پیشرفت به نسبت خوبی تا امروز داشته و می شود بیشتر از اینها برای توسعه و تحول آن تلاش کرد. اما بسیاری هستند که باواردکردن کارهای متفرقه سعی می کنند ارزش و جایگاه موسیقی ما را زیر سوال برده و از هویت خود دور کنند. موسیقی هایی که به تقلید از موسیقی مازندرانی اما در قالب های بسیار عامیانه و نادرست اجرا می شوند به موسیقی مازندرانی لطمه وارد می کنند.»

باوند ویژگی موسیقی اصیل مازندرانی را شامل آهنگ ها و ترانه های مردم روستاها و نقاط دور از شهر دانست که تا اندازهای طبیعی به نظر آمده و دست علم و هنر به آنها نرسیده است. به نظر وی نغمه های موسیقی بومی محلی چون ساده و طبیعی است بسیار دلنشین بوده و درحافظه ما مازندرانی ها جایی باز کرده که همواره در حال زمزمه کردن آن هستیم.

نمی توان از نابودی موسیقی سخن گفت

وی در پاسخ به این پرسش که چرا موسیقی سنتی ما از موسیقی های روز عقب افتاد، اظهار داشت:«مازندران از فرهنگ و تمدنی بسیار کهن و اصیل برخوردار است که نمی توان به این سادگی از نابودی آن سخن گفت. موسیقی بومی و اصیل مربوط به یک منطقه به حدی در تار و پود فرهنگ مردم ریشه دوانده که به این سادگی از بین نمی رود. اما می شود کمرنگ شدن آن را در فرهنگ مردم مازندران دید. به همین خاطر گاه می بینیم که حرکت هایی از طرف برخی جوانان اهل موسیقی صورت می گیرد تا مثلا با ترکیب موسیقی مازندرانی به صورت پاپ، نسل جوان را به این موسیقی نزدیک کنند. این سبک های جدید تلاش می کنند تا موسیقی مازندرانی را  به روز کنند. این حرکت ها برای زنده نگهداشتن موسیقی مازندرانی تأثیرگذار است، اما نباید از چارچوب های کلی خارج شود.»

باوند در همین رابطه به نقش اساتید بزرگ موسیقی مازندران در حفظ آن اشاره کرده و ابراز داشت:«برای مثال زنده یاد استاد احمد محسن پور یکی از پیشکسوتان و بزرگان موسیقی اصیل مازندران بود و برای رشد و رونق موسیقی مازندرانی تلاش قابل ستایشی کرد. به همین دلیل نام این هنرمند عزیز الگوی ما هنرمندان و هنردوستان خواهدبود. اگر این اساتید بزرگ نبودند شاید امروز چیزی از هنر و موسیقی مازندرانی برای ما نمی ماند. باید قدر این بزرگان را بدانیم. نه اینکه تنها پس از مرگ آنها به یادشان افتاده و برایشان مراسم های بزرگ برگزار کنیم. در حال حاضر اساتید بزرگی همچون استاد خوشرو داریم که باید قدر آنها را بدانیم.»

 

 

 

 

 

 

 

عمیق‌ترین ترس‌ها و باورها

IMAGE

دوشنبه, 23 اسفند 1395   محمد رضا شکری امیری   هرگاه در زندگی شرایطی پیش می‌آید که مجبور می‌شویم با بحرانی دست و پنجه نرم کنیم، به این موضوع فکر نمی‌کنیم که اگر امروز در برابر مشکلات، واکنش‌های مناسب از خود نشان دهیم، فردای سرشار از اعتماد به نفسی خواهیم داشت و تبدیل به فردی قوی‌تر می‌شویم. این...
ادامه مطلب...

باید پلاستیک را کنار بگذاریم

IMAGE

شنبه, 25 دی 1395   در گفتگو با رییس دانشکده منابع طبیعی ساری مطرح شد؛ باید پلاستیک را کنار بگذاریم.   احسان شریعت   استان مازندران از حیث دارا بودن جنگل ها و منابع طبیعی ارزشمند در کنار چند استان شمالی از ارزشمندترین مناطق کشور محسوب می شود. جنگل هایی که به نظر می رسد در دهه های گذشته از میزان...
ادامه مطلب...

تاراج طلای سبز در مقابل چشمان عقاب

IMAGE

شنبه, 25 دی 1395 جنگل های جگله ای، قربانی توسعه سارا ربیعی جنگل به اراضی بیش از نیم هکتاری گفته می شود که دارای درختانی با ارتفاعی بالای 5 متر و تاج پوشش بیش از 10 درصد (در تعریف ملی 5 درصد) بوده و یا درختان قادر باشند در حالت طبیعی به کیفیت مذکور برسند. اراضی که تحت کاربری زراعی، باغی و مسکونی...
ادامه مطلب...

قانون حمایت از منابع طبیعی

IMAGE

شنبه, 25 دی 1395 رضا شعبانی  دانشجوی دکتری حقوق خصوصی اصل 50 قانون اساسی: "در جمهوری اسلامی،حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند،وظیفه عمومی تلقی می گردد.از این رو فعالیت های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران...
ادامه مطلب...

مدیون پند و نصیحت پدرم هستم

IMAGE

شنبه, 25 دی 1395 گفت و گو با "رضا زارع"، مدیر فنی و داخلی چاپخانهزارع ساری "رضا زارع"، مدیر فنی و داخلی چاپخانهزارع ساری است. بیست و هفت سال دارد و تحصیل کرده رشته مهندسی برق است. او هم مثل سایر اعضای خانواده اش از کودکی با کار در چاپخانه آشنا شد و حین تحصیل در امور طراحی، لیتوگرافی، چاپ و صحافی...
ادامه مطلب...

دستان ایثار و ابتکار

IMAGE

شنبه, 25 دی 1395 معلولان از جامعه جدا نشوند بارها از ایثارگری های معلمان ایرانی شنیده ایم. معلمی که در آتش سوخت تا دانش آموزان کلاسش را نجات بخشد تنها نمونه ای از هزاران نمونه از ایثارگری ها و فداکاری های معلمان سختکوش این مرزوبوم است. این بار نیز معلمی در شهرستان گلوگاه مازندران، ایثارو عشق...
ادامه مطلب...

توسعه یافتگی در گرو سلامت روان

IMAGE

سه شنبه, 02 آذر 1395 پاسخ به سوالات اساسی   گرد آوری و تدوین:  سید بابک میرمبینی، دانشجوی دکترای روانشناسی منانه ملاح ، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی سیده فرزانه حسینی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی توسعه‌یافتگی هر جامعه به سلامت روان افراد آن جامعه بستگی دارد. عامل بسیاری از ناهنجاری‌ها و...
ادامه مطلب...

نیروی دریایی ناکام در مازندران

IMAGE

شنبه, 21 شهریور 1394 دکتر علی رستم نژاد نشلی:به نظر می رسد اولین تلاش های جدی برای تاسیس نیروی دریایی توسط ایران در زمان نادر شاه افشار وقوع یافت. نادرشاه به اهمیت تاسیس نیروی دریایی برای حفظ امنیت سر حدات شمالی ایران آگاه بود. تلاش هاویادگیری از کمک های جان التون کشتی ساز انگلیسی با مرگ نادر و سپس...
ادامه مطلب...

نویسندگی شغلی است که حساب معنوی آن پر است ولی حساب مالی آن خالی است!

IMAGE

دوشنبه, 25 فروردين 1393 ندا کلایی:در اواخر زمستان به سر می بریم. برف و سوز آن سرمای سختی را به وجود آورده است و به دنبال آن سوز جدایی از «اسفندیار زرکوب تهرانی» نیز برآن افزوده است. به یاد دارم، تقریباً سه سال پیش بود که با او آشنا شدم؛ زمانی که تازه کار خبرنگاری را درروزنامه بشیر مازندران شروع کرده...
ادامه مطلب...

دریا نیوز حیا کن؛صدا و سیما را رها کن!

IMAGE

پنج شنبه, 29 اسفند 1392 شبکه ی استانی در سایت هادریا نیوز حیا کن صدا و سیما را رها کن!ماهنامه ارمون:«دریا نیوز» را می توان جدی ترین منتقد صدا و سیمای مازندران نامید. این سایت، بارها و با عناوینی مختلف، صدا و سیما را مورد انتقاد قرار داده است. در یکی از این نوشته ها؛ دریا نیوز به آماری که مدیر و قائم...
ادامه مطلب...

 

 

 

 

 

 

طراحی و ساخت : شرکت تحلیلگران ایده طبرستان