مجله ارمون - محمدرضا وطن دوست، فیلمساز: "ننا" یادآوری کسب آرامش است

ماهنامه ارمون

آخرین خبرها :

محمدرضا وطن دوست، فیلمساز: "ننا" یادآوری کسب آرامش است

محمدرضا وطن دوست، فیلمساز:

"ننا" یادآوری کسب آرامش است

 

 

زهرا اسلامی 

 

محمدرضا وطن دوست، فیلمساز  ساروی هم از آن دسته آدم هایی بود که در کنار تعداد دیگری از جوانان فیلمساز مازندرانی در سال 95، در کشور خوش درخشید و باعث خوشحالی ما شد. گفتگو با وطن دوست که 38 سال دارد کمی مفصل تر است؛ علاوه بر سوژه فیلم مستند "ننا"، جهان بینی او و نوع نگریستن اش به هستی نیز مورد بحث قرار گرفته است. گپ و گفت ما با مردی که در رشته های مختلف هنری تبحر دارد، بی نهایت مهربان است و فروتنی و بی آلایشی در او ریشه دارد را می خوانید؛

آقای وطن دوست از سالهایی بگویید که کمتر از شما خبر مبسوطی درج شده بود. خاصه بعد از موفقیت فیلم "وقتی لیموها زرد شدند".

بعد از ساخت فيلم "وقتي ليموها زرد شدند "در سال ٨٦ و دو سال حضور موفق بين المللي، از سال ٨٨ بيشترين وقت بنده براي دو پروژه "ننا" و "قصه ديوار" صرف شده است، در ضمن  تدريس در دانشگاه و مراكز صدا و سيماهاي كشور، پژوهش و نوشتن كتابي جديد و همينطور آماده سازي دو نمايشگاه عكاسي و چيدمان...

و از مستند تازه "ننا" بگویید که برنده جایزه ویژه جشنواره فیلم حقیقت شد.

پروژه "ننا" كه مجموعه گسترده اي از فيلم، ويدئو، عكس، چيدمان و پرفورمنس است از سال ٨٨ شروع شد و بعد از ٩ سال در سال ٩٥ اولين محصول اين مجموعه كه فيلم مستند تجربي "ننا" بوده در جشنواره سينما حقيقت رونمايي شد، كه كانديداي ٦ رشته( بهترين فيلم، بهترين كارگرداني، بهترين فيلمبرداري، بهترين صدا، بهترين موسيقي، بهترين فيلم هنر و تجربه) و برنده جايزه ويژه هيات داوران براي بهترين فيلم بلند جشنواره شده است.

" ننا" محصول چند سال زحمت شماست، از حال و هوای این فیلم بگویید. ایده ی ساخت این کار که از یکسو فرم گراست و از سوی دیگر نگاهی به آیین دارد چگونه در ذهن شما شکل گرفت؟

فيلمبرداري اين فيلم ٦ سال طول كشيد و مراحل پس توليد آن كه شامل تدوين، صداسازي و صداگذاري، موسيقي و اتالوناژ بود به مدت ١٤ ماه به طول انجاميد. مدتها بود كه قصد انجام پروژه اي در مازندران (شهر ساري) داشتم كه به بررسي آيين ها و مراسم هايي پرداختم. در مراحل پژوهش چيزي كه بيشترين نمود را داشت اين بود كه نشان دادن آيين ها و مراسم هاي آييني در مازندران به شكل مستند گونه و گزارشي بسيار تكراري به نظر مي رسد، به دنبال راهكاري براي جذاب كردن آن بوديم كه بهترين راه به نظر تغيير فرم در ساختار بصري و بياني ايده مدنظر، بسيار مهم به نظر مي رسيد و از آنجايي كه  كشاورزي و طبيعت بيشترين كاركرد را در فيلم داشت انعكاس در آب مورد نظر ما قرار گرفت.

چرا اسمش را " ننا "( مادر) گذاشتید؟

در خلاصه داستان فيلم داريم: "ما در يك رحم بزرگ زندگي مي كنيم". فيلم در مورد طبيعت، محيط زيست، انسان و آيين هايش است، و همه ی فيلم در انعكاس در آب مي گذرد، هستي، نقش مادر را بازي مي كند و مادر طبيعت، يا مادر هستي مدنظر ما بوده است و از آنجايي كه كل فيلم ما در ساري و اطراف آن مي گذرد، زيباترين و برازنده ترين نام "ننا" بود كه در مازندران به معناي مادر يا مادربزرگ است، ضمن اينكه در پژوهش هايمان، خداي مادري را يافتيم به نام ناناي كه بسيار برايمان جالب به نظر رسيد. از اين رو نام مجموعه آثارمان "ننا" گذارده شده است.

 

 

آیا به نظر شما انتخاب چنین ساختاری( که فرم ویژه ای دارد) در انتقال مفهوم و معرفی آیین های بومی کارکرد بنیادین و تعیین کننده دارد؟

بله.

چگونه؟

 اگر بخواهيم صادق باشيم، در جامعه جهاني امروز با توجه به سطح گسترده و تاثيرگذار فضاي مجازي، نشان دادن مراسم ها و آيين ها به خودي خود براي مخاطب جذابيت چنداني ندارد، براي ايجاد رابطه با جواناني كه در طول شبانه روز ويدئوهاي بصري و جذابي را در اينستاگرام، فيس بوك، و كانال هاي مجازي مشاهده مي كنند بايد انديشه اي كرد، و راهي نيست جز خلاقيت در ساختار و زبان فيلم. مخاطبي كه بيان مي كنم صرفا مخاطب بومي نيست بلكه در مورد مخاطب غير بومي و بين المللي صحبت مي كنيم و در اين راه گريزي از خلاقيت و نگاهي نو در ساختار و فرم نيست.

به نظر شما انتخاب یک قالب و ساختار فرمال و نو، می تواند در جذب مخاطب جهت توجه به یک اندیشه، آیین و سنت (که امروز کم یا بدون کاربرد است) تاثیر گذار باشد؟

هنرمند فيلمساز با نشان دادن قابليت ها و ارزش گذاري آيين ها، آداب و رسوم به مديران و مسئولين يادآوری مي كند كه نبايد از آيينهاي كهن و بومي غافل شوند تا با ايجاد تنوع و بروزرساني اين آيين ها از طريق زبان گوياي هنر در فرهنگ عمومي مردم تاثير گذار باشد.

به عنوان یک فیلمساز-پژوهشگر، ما چگونه می توانیم، از آیین های کهن، جهت فعال سازی و تحرک بخشی در جامعه، و ایجاد یک محیط پر نشاط، بهره بگیریم؟

برگزاري اين آيينها مي تواند باعث انسجام، وحدت، و دوستي مردم يك شهر يا يك منطقه شود جداي از اينكه مي تواند كمك به گردشگري استان و شهرمان كند، به عنوان مثال اگر مراسم جشن شالي به صورت خاص، خلاقانه و ساختارمند به شكل جشن ملي و بومي در زمان خاص و مشخص برگزار شود چه بسا حتي گردشگران خارجي بسياري را به خود جلب كند.

اغلب کارهای شما بیشتر وجوه مستند دارند، چرا به ساخت آثار مستند بیشتر رغبت دارید؟ به نظر شما فیلم مستند، چه امکان و ویژگی های(امتیاز  یا محدودیت) بارزی نسبت به فیلم داستانی دارد؟

بله همينطور است، سياست هاي كمپاني هاي بزرگ  سينمايي، سرمايه و جذب مخاطب به صورت كلان است، و براي اين منظور دست به هر كاري مي زند كه در بسياري مواقع براي هنرمند خلاق و مستقل جذاب به نظر نمي رسد مانند سوق دادن سينما به سمت فيلم هاي عامه پسند. با توجه به تجربه اي كه در ساخت فيلم سينمايي داشتم براي بنده سينماي مستند، سينماي شريف ترو صادق تري به نظر رسيد، و كشف و شهود در سينماي مستند برايم لذت بخش تر است. هم سينماي مستقل تري است و مي توان به دغدغه هاي پژوهشي، فرهنگي و زيبايي شناسانه خود پرداخت، هم فشار كمتري از لحاظ سياست هاي نمايش و فروش فيلم بر فیلمساز است. از آنجايي كه نگاه هنري بنده هر روز مستقل تر و تجربي تر مي شود، عرصه سينماي مستند و بخصوص سينماي تجربي برايم جذاب تر و دلنشين تر است. هر چند با توجه به تجربه اي كه داشتم گذشتن از جذابيت هاي سينماي داستاني نيز ساده نيست.

به عنوان یک فیلمساز(که با هنرهای دیگر مثل نمایش، عکاسی و .. آشنایی دارید) سینما و فیلم چه ویژگی برجسته ای در بیان یک مضمون برای مخاطب دارد که از این گذار می توان در فرهنگسازی یا انتقال یک مفهوم یا یک احساس(شادی، عشق، ایثار و ...) به مخاطب، از آن بهره گرفت؟

تفاوت بارز سينما با ديگر هنرها در گستردگي مخاطب جهاني و تاثيرگذاري ذهني آن است كه از تمامي هنرهاي ديگر استفاده مي برد. هنرهاي ديگر سطح مخاطب بسيار كمتري را در بر مي گيرند، البته بايد گفت در اين ميان هنرمندان خاصي هستند كه با زبان عكس، نقاشي، چيدمان و همينطور هنرهاي اجرائي تاثير بسزايي در جهان انساني و هنر دارند افرادي همچون ماريانا آبرامويچ در هنر پرفورمنس يا آي وي وي در هنر اينستاليشن و...

"ننا" ترکیبی است از عکاسی و نقاشی و موسیقی و سینما و فاقد هر گونه دیالوگ، نریشن و زیرنویس. چطور به این ترکیب رسیدید؟

علاقه ي عجيبي از كودكي به هنرهاي تجسمي و نمايشي داشتم، از ٩ سالگي بازي در نمايش را در جشنواره دانش آموزي آغاز كردم و با حضور در ١٠ نمايش بعنوان بازيگر، كارگردان و طراح صحنه و لباس، ١٢ جايزه كسب كردم. همين طور در سال چهارم دبستان جايزه بهترين نقاشي را در بين دانش آموزان ابتدائي دریاف كردم يا قبل از حضور در دانشگاه، جايزه بهترين طراحي پوستر و بروشور در جشنواره استاني تئاتر فجر را كسب كردم و بعد از آن طراحي پوستر چند فيلم سينمايي همچون "خانه اي كنار إبرها" كه سال گذشته منتخب بهترين پوستر جشنواره دفاع مقدس شد. همينطور طراحي پوستر جشنواره بين المللي فيلم رشد را بر عهده داشتم. عكاسي را از اوايل دانشگاه در سال ٧٩ و به شكل حرفه اي آغاز كردم  و در همان سال در جشنواره عكاسي شمال كشور جايزه اي را كسب كردم و در چند نمايشگاه دانشجويي حضور داشتم. همه ي اين تجربه ها در طول مسير آموزش و يادگيري و تجربه هاي فيلمسازي در "ننا" به تكامل رسيد و متبلور شد، در ننا بود كه دوباره به اصل خودم كه ارتباطي بين اين هنرها بود برگشتم. هنرهاي جديد مانند ويدئو آرت، هنرچيدمان و هنر پرفورمنس را در اختيار گرفتم تا مجموعه اي جذاب و دلنشين خلق شود. دوست داشتم "ننا" همچون موسيقي بدون گفتن سخني بر ذهن و روح مخاطب تاثير گذارد و بر جانش بنشيند كه اميدوارم چنين بوده باشد.

"ننا" به نوعی، تولد تا مرگ و دوباره زندگی را روایت می کند؟ از رنج های آدمی و چگونه بودن بگویید که احتمالا ذهن شما را درگیر کرده بود.

بله، همينطور است، از زمانی که انسان خلق شد، زندگی بسیار آرامی در دل طبیعت داشت که بیشترین اش شامل دامداری و کشاورزی در دل طبيعت بود و در طول زمان كم كم تیرهای غول پيكر برق، ماشین ها و سازه هاي سنگين را می بینیم که به سمت انسان هجوم می آورد و...

نگاه دوار و سلسه مندی از مراحل زیست آدمی را که از تولد تا ازدواج و پیری است نمایان کردیم و در این بین مفاهیمی چون گناه، حسرت، عشق، و امید را می توان یافت. چهار فصل طبيعت از بهار، تابستان، پاييز و زمستان را و همينطور مراحل كاشت، داشت، برداشت شالي و مراسم هاي آييني كه شامل مراسم باران خواهي، آفتاب خواهي، جشن شالي است را و همينطور چهار فصل زندگي انسان از كودكي، جواني، ميانسالي و پيري، از درد و رنج بشر، رنج بودن، رنج تنهايي، رنح عشق، رنج گناه و رنج رفتن و...

و این فیلم درباره «هویت» است  و اینکه از کجا آمده ام؟ به راستی از نظر شما از کجا آمده ایم؟ در جنگ سنت و مدرنیته کدام پیروز خواهند شد؟

وقتی رجوع می کنم به ذهنم می بینم که این فيلم خیلی برخاسته از فلسفه و ادبیاتی است که در زمان دانشجويي مطالعه کرده ام. در واقع از حقیقت و جهانی می آيد که در فلسفه و ادبیات كلاسيك و عرفانی ما صحبت می شود و از سویی ديگر، فیلم نظر به تمثیل غارگونه گی جهان از منظر افلاطون در کتاب «جمهور» دارد. جایی که افلاطون را در سنین جوانی مي خواندم که صحبت از سایه هایی می کند و این که آدمی شاید سایه ای از جهان دیگر باشد. از آن زمان این موضوع در من شکل گرفت و از آن جا بود که در ذهنم درگیر این نگاه شدم که ما در کجا زندگی می کنیم و آیا در جهاني مجازی سِیر می کنیم؟! جهانی که در «ننا» ساختم می تواند تعابیر مختلفی داشته باشد که یکی می تواند این باشد که اصلا آيا این جهانی که من نشان می دهم جهانی حقیقی است؟ و یا این که سایه ای از حقیقت است؟

ما دردوره ای زندگی می کنیم که خیلی مسائل از زندگي مانند فطرت، آسایش، دوستی و صلح از بین رفته است. حتی در فیلم می بینیم که در دوره تكنولوژيك صداها اغراق آمیزتر شده و حرکت ها تند و خشن می شود. البته دلم نیامد پایان فیلم با مرگِ آدمی پایان یابد. در واقع فکر کردم با ساخت این فیلم بتوانم به آدم ها برای کسب آرامش يادآوری کنم. این جهانی که من نشان می دهم شاید جهانی باشد که ما در گذشته تجربه کرده و دیگر گم کرده ایم.

در گفتگویی گفته بودید اگر در جهان امروز خلاقیت  نداشته باشیم جزیی از جهان نیستیم. و جایگاه فیلمسازان ایرانی در این جهان کجاست؟

هنر ايراني هميشه جزئي از اين جهان بوده است، در تمامي هنرها حضور قوي داشته ايم اما امروزه حضور در اين جهان كمي پيچيده تر شده است، خلاقيت تحت تاثير سياست و اتفاقات معاصر همچون معضل محيط زيستي، جنگ و مهاجرت قرار گرفته است.

فیلم "ننا" در ادامه به کدام جشنواره ها خواهد رفت؟

فيلم "ننا" هم به جشنواره هاي جهاني ارسال مي شود هم در مجموعه چيدمان و پرفورمنس نمايش داده خواهد شد.

چه پیش بینی درباره فیلم دارید؟ ممکن است موفقیت های "وقتی لیموها زرد شدند" تکرار شود؟

بستگي دارد تا موفقيت را چه بدانيم، هر انساني رسالتي دارد، و هنرمند نيز بيشتر، رسالتي نيست غير از آگاهي و اشتراك آن با ديگران. فيلم "ننا" با زبانی بصری و نگاهی شاعرانه به مفهوم عمیق هستی شناسی می پردازد و از این رو به لحاظ معنا می تواند همراه با کشف بسیار دلنشینی برای مخاطبِ مشتاق باشد.

 

 

آقای وطن دوست، به عنوان یکی از مخاطبین فیلم های شما، انتظار ساخت فیلم داستانی هم از شما داشتم. ذهن تان درگیر قصه ای نشده که بخواهید آن را بسازید؟

ممنونم از توجه تان، در حال نوشتن فيلمنامه اي جديد هستم كه اگر عمري باقي باشد سال آينده به آن جان خواهم بخشيد.

شما جزو آن دسته افرادی هستید که با جایزه تان به نوعی امسال ما را خوشحال کردید. نظرتان درباره مقوله ی خوشحالی در جامعه چیست؟ برای شاد بودن و عبور از غم ها و بحران ها چه پیشنهادی دارید؟

انسان با رنجي عميق و غريب زاده شده است، و اين رنج ريشه در جايي دارد كه چشم گوش اين جهاني ما شناختي از آن ندارد، به احتمال قوي ناشئ از تجربه اي ناشناخته است، و اين رنج ناشي از زخم عميقي است كه با خود به همراه داريم و در طول زندگي در تلاشيم تا مرهمي برايش پيدا كنيم. عشق، محبت، صلح و دوستي جوهر اين مرهم است كه كمي اين درد را التيام مي بخشد، و شادي و آرامش در جهان حكمفرما مي شود، حضرت عشق قدرت لايزالي دارد، آن را براي همه آرزومندم.

چرا این سالهای فیلم های ایرانی اینقدر تلخ هستند؟ آیا چون جامعه ای تلخ و عبوس داریم می بایست فیلم ها هم چنین باشند؟ کارکرد فیلم ها را در تداوم ناشادی چگونه ارزیابی می کنید؟

هر كس كه زيبايي را درك كند، دچار رنج تنهايي مي شود، هنرمند زيبايي را درك مي كند اما به شكل عيني در جهان ملموس آن را نمي يابد، بنابراين هنرمند دردمند مي شود و رنج مي كشد، و اين درد و رنج را با ديگران به اشتراك مي گذارد تا از رنجش عظيم خود بكاهد، هنرمند پيامبر زمانه خويش است و بايد رسالت خويش را به بهترين صورت ممكن به سرانجام برساند او جداي از جامعه خويش نيست.

ممکن است روزی را شاهد باشیم که چیزی از شالیزارها و باغ های شمال باقی نمانده باشد؟

انسان، طبيعت خود را نابود مي كند و در كهكشان به دنبال جايي براي زندگي مي شود، آيا اين خود رنج بزرگي نيست، انسان كنجكاو، درگير بازي خطرناكي با محيط زيست و هستي خويش است.

ممکن است فیلمی بسازید که به چهره گردشگری و تفریحی مازندران بپردازد؟

هر چيزي، در هر زماني ممكن است.

نوروز شما را یاد چه خاطره ای، چه چیزی می اندازد؟چه چیزهایی در این آیین هنوز زنده و ماندنی تر از سایر بخش هاست؟

نوروز مرا به كودكي مي برد، به خانه باغ، حياط، باغچه، گل، درخت، خانواده، پدر، مادر و...

مانده ترين بخش نوروز كه همچنان زنده است، ديدار است، ديدار...، ديدار خانواده و دوستان به همراه آيين هايي كه در طول زمان شكل عوض كرده اند چهارشنبه سوري، هفت سين و... آرزو مي كنم ديدار آينده مان با فكر و انديشه اي نو باشد نه فقط با لباسي نو...

اگر بنا باشد تصویری از مازندران انتخاب کنید آن تصویر کدام است؟

اگر فيلم سينمايي" وقتي ليموها زرد شدند" و "ننا" را مشاهده كنيد، پاسخ خود را خواهيد يافت.

 

 

 

 

IMAGE
خودمان را که کشف کنیم شاد می شویم
دوشنبه, 23 اسفند 1395
ماه سلطان کاشی جامعه شناس زندگی در این دنیا از ابتدای تاریخ بشر دارای فراز و فرودهایی بوده که اگر تورقی به تاریخ جهان بزنیم این مسله کاملا آشکار است. اما در کنار این سختی ها خداوند به انسان قوه ای عنایت فرمود به نام عقل و گوهری به نام عشق. ما انسانها گاه بدون استفاده صحیح از این... ادامه مطلب...
IMAGE
به بچه ات بگو این چیزها ارزش ندارد
دوشنبه, 23 اسفند 1395
گفتگو با حانیه شکوری فرد، تولید کننده سم زیستی از گیاه بومی مازندران احسان شریعت استفاده از سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی و باقی ماندن آن در محصولات و همچنین ماندگاری در طبیعت و ورود به آبهای زیرزمینی این نگرانی را ایجاد کرده که شاید علت بسیاری از بیماری ها همچون انواع... ادامه مطلب...
IMAGE
اعتقاد که داشته باشی معجزه رخ می دهد
دوشنبه, 23 اسفند 1395
محسن اردشیر، کارگردان تئاتر: یاسر یمینی محسن اردشیر، کارگردان تئاتر است. او در جشنواره تئاتر فجر موفق به کسب عناوین برتر شد. در جشنواره های متعدد ملی و بین المللی صاحب عنوان و جایزه شد. تئتار مازندران با پشتکار او، همسرش و گروه تئاتر "سونر" چند پله بالا رفت. اردشیر هم جزو کسانی... ادامه مطلب...
IMAGE
محمدرضا وطن دوست، فیلمساز: "ننا" یادآوری کسب آرامش است
دوشنبه, 23 اسفند 1395
محمدرضا وطن دوست، فیلمساز: "ننا" یادآوری کسب آرامش است     زهرا اسلامی    محمدرضا وطن دوست، فیلمساز  ساروی هم از آن دسته آدم هایی بود که در کنار تعداد دیگری از جوانان فیلمساز مازندرانی در سال 95، در کشور خوش درخشید و باعث خوشحالی ما شد. گفتگو با وطن دوست که 38 سال دارد کمی مفصل تر... ادامه مطلب...
IMAGE
من که گرمتان کرده ام!
دوشنبه, 23 اسفند 1395
حسن یزدانی محبوب سال می گوید که یخ نیست:     گاهی اینقدر کم حرف است که تصورتان با چشم هایتان دچار تضاد می شود! این همانی است که روی تشک رقیب را در هم می پیچد و با دریدگی اجازه نفس کشیدن را به او نمی دهد؟! حسن یزدانی همین است، یک نمونه کامل از مصفاترین پسر ساده مازنی که نمی شود... ادامه مطلب...
IMAGE
فید کن غصه را از بعد عید!
دوشنبه, 23 اسفند 1395
کمیل قاسمی برای همه تجویزی دارد: حسن عبدالهاشم پور سر انتخابش به عنوان نماینده سنگین وزن کشتی آزاد در المپیک 2016 ریو چنان بلوایی به پا شد که پای نمایندگان ترک زبان در مجلس شورای اسلامی را هم به میان گشود. از همه حرف درآمد جز کسی که دوبنده تعیین کننده را در بزرگترین مسابقه سال بر... ادامه مطلب...
IMAGE
از دل خوش اخلاقی ها، شادی منتج می شود
دوشنبه, 23 اسفند 1395
حر رشیدی، مدرس دانشگاه در گفتگو با ارمون: بی شک آرزوی بشر سعادت و کمال است و این حقیقت که من باید بدانم تا سعادتمند شوم دغدغه وی بوده است. اما این دلالت التزامی را نباید فراموش کنیم که دانستن مبتنی ست بر کوشش و تلاش ذهن و رسیدن به مقصد روشنایی و سعادت. درباره خوشحالی و فرآیند آن... ادامه مطلب...
IMAGE
انسان با پیشرفت، اطرافش را زیباتر می بیند
دوشنبه, 23 اسفند 1395
رویا اسلامی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان "صنعت خو پیشه گان نوده شمال"    رویا اسلامی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان "صنعت خودپیشه گان نوده شمال"، در رشته های حقوق و مدیریت بازرگانی تحصیل کرده است. او به عنوان یک از ده ها بانوی موفق استان در سال 95 به کارآفرینی و ایجاد اشتغال پرداخت. در... ادامه مطلب...
IMAGE
اعتماد به نفس موجب خوشحالی پایدار است
دوشنبه, 23 اسفند 1395
ام البنين رمضان زاده، عضو هيات علمي دانشگاه و حقوقدان:   ام البنين رمضان زاده 29 ساله، عضو هيات علمي دانشگاه  آزاد  واحد بهشهر است و هفت سالی هست وکالت می کند. او رتبه 27 کنکور كارشناسي، رتبه ١٣ كنكور کارشناسی ارشد ارشد و رتبه برتر آزمون دکتری را کسب کرده بود و اکنون زیر پوشش... ادامه مطلب...
IMAGE
سرمایه ی اجتماعی، ضامن نشاط است
دوشنبه, 23 اسفند 1395
دکتر مهدی علیزاده، جامعه شناس در گفتگو با ارمون زهرا اسلامی دکتر مهدی علیزاده، جامعه شناس بررسی مسائل اجتماعی ایران معتقد است؛« با کاهش روند صعودی آسیب های اجتماعی شاهد افزایش شادمانی اجتماعی و اعتماد عمومی خواهیم بود.» همچنین به گفته این مدرس مدعو گروه علوم اجتماعی... ادامه مطلب...

 

 

 

 

 

 

طراحی و ساخت : شرکت تحلیلگران ایده طبرستان