مجله ارمون - سین باوند، سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی آوای سرو : موسیقی مازندران با ریشه تر از این است که نابود شود

ماهنامه ارمون

آخرین خبرها :

سین باوند، سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی آوای سرو : موسیقی مازندران با ریشه تر از این است که نابود شود

 

 

حسین باوند، سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی آوای سرو در گفتگو با ارمون:

موسیقی مازندران با ریشه تر از این است که نابود شود

 

احسان شریعت

درست است که اغلب هنرمندان در سنین کودکی با هدایت بزرگ ترها و آموزش اساتید به سمت هنر کشیده می شوند، اما اغلب در سنین جوانی است که شمه هایی از پدیدار شدن یک هنرمند منحصر به فرد نمودار می شود. هنرمندی که سعی می کند تنها پیرو و مقلد نبوده و سبک خود را بیابد. به همین خاطر در این جستجوهای هنری اغلب هنرمندان را می شود دید که به چند نوع هنر گرایش پیدا کرده و گاه در همه آنها خبره می شوند. یکی از این هنرمندان مازندرانی که می توان استعداد هنری را در رگ و پی او دید «حسین باوند»، هنرمند قائم شهری است که اصالتی سوادکوهی دارد.

 

 

 

اجرای کنسرتهای موسیقی داخلی و خارجی، صاحب سبک بودن در نوازندگی موسیقی سنتی و نویسنده کتاب هشت قطعه در سنتور از جمله افتخارات این هنرمند جوان محسوب می شود. موسیقی را نزد استاد کیومرث وندادی شروع کرده و فعالیت حرفه ای این هنرمند با اجراهای مختلف در استان آغاز گشت. موسیقی را نزد استادانی چون کیومرث وندادی، محمدجواد غلامی، اردوان کامکار و مجتبی زمانی آموخت. از دیگر افتخارات وی می توان به موارد زیر اشاره کرد: برنده لوح و تندیس از فستیوال موسیقی سوئیس به عنوان نوازنده برتر، وارد کردن سبک جدید در موسیقی سنتی ایرانی، اجراهای موفق داخلی و بین المللی و ضبط و ارائه موسیقی تکنوازی و گروه نوازی.

باوند که در کنار موسیقی به خوشنویسی نیز می پردازد ساز تخصصی اش سنتور و ساز دومش سه تار و تنبک بوده که در این زمینه دارای نشان درجه دو نوازندگی وآهنگسازی سنتی است. وی همچنین مدرس ساز سنتور و مبانی آهنگسازی و در عین حال سرپرستی وآهنگسازی گروه موسیقی آوای سرو را نیز برعهده دارد. باوند که در خوشنویسی دارای درجه ممتاز است، بیشتر وقت خود را به موسیقی اختصاص داده و تاکنون نمایشگاه خوشنویسی برگزار نکرد.

وی در گفتگو با ارمون گفت:«اجراهای داخلی در چند شهر و استان و همچنین اجراهای خارجی در کشورهای ترکیه، نروژ، فرانسه، آلمان، سوئد، کانادا و ارمنستان داشتم. کارهای گروهی با گروه خودم که با نام آوای سرو به اجرا درآمد در شهرهایی چون تهران، ساری، سمنان، شیراز، اصفهان، تبریز، بابل، همدان، سنندج، کرمان، کرج، اراک، گرگان، کیش و یزد بود. گروه موسیقی آوای سرو درسال 1389 با همکاری دوست خوبم مهران بابایی تاسیس شد که با هر مشکلی بود این گروه را پا برجا نگهداشتیم. اعضای گروه از 14 نفر تشکیل شده که شامل خواننده و نوازنده های سازهایی چون تنبک، سنتور، تار، عود، بمتار، قانون، نی، دف ودایره، قیچک وکمانچه است.»

ذات موسیقی صدا و حرکت است

این هنرمند قائم شهری در پاسخ به این پرسش که دیدگاه شما در خصوص هنر به ویژه موسیقی چیست؟، گفت:«موسیقی زبان احساسات است و ذات موسیقی صدا و حرکت. باید پذیرفت موسیقی پدیده ای است در فطرت آدمی. موسیقی یکی از زیر مجموعه های فرهنگ در همه جوامع است که با انسان و حکایات و احساسات همراه است.»

باوند با اشاره به دو سطح کار هنری گفت:«کار هنری هم می تواند برای عشق و علاقه باشد و هم جهت درآمدزایی و امرار معاش. در واقع این دو از هم جدا نیستند. به هر حال کسانی هستند که برای دل خود به فراگیری وآموزش موسیقی می پردازند وکسانی هم شغلشان ایجاب می کند.اما در واقع هم علاقه و هم درآمد تأثیر داشته و نمی توان این دو را از هم جدا کرد.»

وی در پاسخ به این پرسش که چرا امروزه برخی جوانان به موسیقی های بی هویت گرایش یافته اند؟ گفت:«به دلیل برخی کم توجهی ها به موسیقی اصیل ایرانی، توجه جوانان از این موسیقی با هویت کنده شده و به سمت موسیقی هایی میل یافته که هیچ ریشه ای در تاریخ و فرهنگ ما ندارند. از این رو ما باید هر روز بیشتر از دیروز تلاش کنیم تا موسیقی اصیل خود را در میان جوانان رونق بخشیم.»

این خوشنویس قائم شهری افزود:«به همین خاطر  جوانان چه در مقام نوازندگی و چه در جایگاه مخاطب به سمت موسیقی های بیگانه می روند. نپذیرفتن فرهنگ موسیقی خودمان و پذیرفتن فرهنگ موسیقی و گرایش به فرهنگهای دیگر جریانی است که بسیاری از جوانان با آن مواجه هستند. یکی ازعوامل تایین کننده دراین جریان امکانات و برتری کشورهای است که دارای ابزار فرهنگی برتر و قابل نفوذتر هستند. این موضوع موجب گرایش و احساس تعلق جوانان ونوجوانان امروزی به موسیقی غربی و نادیده گرفتن فرهنگ موسیقی ملی و بومی است.»

این آهنگساز مازندرانی درباره وضعیت موسیقی در مازندران، اعم از آموزش موسیقی، آموزشگاهها و هنرجویان ابراز داشت:«در حال حاضر در مازندران موسیقی پیشرفت به نسبت خوبی تا امروز داشته و می شود بیشتر از اینها برای توسعه و تحول آن تلاش کرد. اما بسیاری هستند که باواردکردن کارهای متفرقه سعی می کنند ارزش و جایگاه موسیقی ما را زیر سوال برده و از هویت خود دور کنند. موسیقی هایی که به تقلید از موسیقی مازندرانی اما در قالب های بسیار عامیانه و نادرست اجرا می شوند به موسیقی مازندرانی لطمه وارد می کنند.»

باوند ویژگی موسیقی اصیل مازندرانی را شامل آهنگ ها و ترانه های مردم روستاها و نقاط دور از شهر دانست که تا اندازهای طبیعی به نظر آمده و دست علم و هنر به آنها نرسیده است. به نظر وی نغمه های موسیقی بومی محلی چون ساده و طبیعی است بسیار دلنشین بوده و درحافظه ما مازندرانی ها جایی باز کرده که همواره در حال زمزمه کردن آن هستیم.

نمی توان از نابودی موسیقی سخن گفت

وی در پاسخ به این پرسش که چرا موسیقی سنتی ما از موسیقی های روز عقب افتاد، اظهار داشت:«مازندران از فرهنگ و تمدنی بسیار کهن و اصیل برخوردار است که نمی توان به این سادگی از نابودی آن سخن گفت. موسیقی بومی و اصیل مربوط به یک منطقه به حدی در تار و پود فرهنگ مردم ریشه دوانده که به این سادگی از بین نمی رود. اما می شود کمرنگ شدن آن را در فرهنگ مردم مازندران دید. به همین خاطر گاه می بینیم که حرکت هایی از طرف برخی جوانان اهل موسیقی صورت می گیرد تا مثلا با ترکیب موسیقی مازندرانی به صورت پاپ، نسل جوان را به این موسیقی نزدیک کنند. این سبک های جدید تلاش می کنند تا موسیقی مازندرانی را  به روز کنند. این حرکت ها برای زنده نگهداشتن موسیقی مازندرانی تأثیرگذار است، اما نباید از چارچوب های کلی خارج شود.»

باوند در همین رابطه به نقش اساتید بزرگ موسیقی مازندران در حفظ آن اشاره کرده و ابراز داشت:«برای مثال زنده یاد استاد احمد محسن پور یکی از پیشکسوتان و بزرگان موسیقی اصیل مازندران بود و برای رشد و رونق موسیقی مازندرانی تلاش قابل ستایشی کرد. به همین دلیل نام این هنرمند عزیز الگوی ما هنرمندان و هنردوستان خواهدبود. اگر این اساتید بزرگ نبودند شاید امروز چیزی از هنر و موسیقی مازندرانی برای ما نمی ماند. باید قدر این بزرگان را بدانیم. نه اینکه تنها پس از مرگ آنها به یادشان افتاده و برایشان مراسم های بزرگ برگزار کنیم. در حال حاضر اساتید بزرگی همچون استاد خوشرو داریم که باید قدر آنها را بدانیم.»

 

 

 

 

 

 

 

سین باوند، سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی آوای سرو : موسیقی مازندران با ریشه تر از این است که نابود شود

IMAGE

جمعه, 24 آذر 1396     حسین باوند، سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی آوای سرو در گفتگو با ارمون: موسیقی مازندران با ریشه تر از این است که نابود شود   احسان شریعت درست است که اغلب هنرمندان در سنین کودکی با هدایت بزرگ ترها و آموزش اساتید به سمت هنر کشیده می شوند، اما اغلب در سنین جوانی است که شمه هایی از...
ادامه مطلب...

طبقه اجتماعی و برگزاری کنسرت های موسیقی در استان ها ؛ نباید ذائقه هنری را دسته بندی کرد

جمعه, 24 آذر 1396     طبقه اجتماعی و برگزاری کنسرت های موسیقی در استان ها نباید ذائقه هنری را دسته بندی کرد احسان شریعت   هنر امری اجتماعی است. به قول ژان پل سارتر کتابی که خواننده ندارد گویی وجود ندارد. آثار هنری تولیدات اجتماعی اند که هم بر جامعه تأثیر گذاشته و هم از آن تأثیر می پذیرند. جامعه و...
ادامه مطلب...

هنر درمانی ؛موسیقی شفا می دهد

IMAGE

جمعه, 24 آذر 1396     هنر درمانی موسیقی شفا می دهد   سید بابک میرمبینی دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی   فعالیت‌های خلاق روان درمانی با استفاده از مواد و روشهای (هنری - دیداری - شنیداری) را هنردرمانی گویند.  تاریخچه «بهداشت روانی» به قدمت بروز بیماریهای روانی‌است. اما امروزه در رویکردهای...
ادامه مطلب...

سعدی صادقی، مدیر برترین گروه موسیقی نخستین جشنواره "لیلم" اهتر شدند و قدر فرهنگ موسیقی خود را می‌دانند

IMAGE

جمعه, 24 آذر 1396   سعدی صادقی، مدیر برترین گروه موسیقی نخستین جشنواره "لیلم" در گفتگو با ارمون: مردم آگاهتر شدند و قدر فرهنگ موسیقی خود را می‌دانند آتنا فلاحتی گروه موسیقی بومی سلیم، برترین گروه جشنواره "لیلم" در سال گذشته بود. سعدی صادقی در دهه نود با هدف حفظ و گسترش موسیقی بومی مازندران این...
ادامه مطلب...

رجب رمضانی، سرپرست گروه امیر پازواری در گفتگو با ارمون: موسیقی بومی؛ عشقی که مرز ندارد

IMAGE

جمعه, 24 آذر 1396     رجب رمضانی، سرپرست گروه امیر پازواری در گفتگو با ارمون: موسیقی بومی؛ عشقی که مرز ندارد   54 سال از عمرش می گذرد اما هنوز با نوای موسیقی خود را احیاء می کند. وارد خانه اش که می شوی گویی که در تونل زمان وارد گذشته ها شده ای، تمامی چیدمان خانه رنگ و بوی سنتهای مازندران را به خود...
ادامه مطلب...

جای خالی بنفشه و پامچال روی لباس زنان مازنی

IMAGE

دوشنبه, 23 اسفند 1395 فاطمه حيدري شهابي، طراح لباس در گفتگو با ارمون: فاطمه حيدري شهابي در رشته طراحي تكنولوژي دوخت کارشناسی گرفت و کارشناسی ارشد طراحی لباس و پارچه. او مدرس دانشگاه آزاد واحد قائم شهر است. مزون "شاپرک" را در ساری مدیریت می کند. دوره های مختلف طراحی لباس از جمله خلاقيت در تزئينات...
ادامه مطلب...

جادوی هنر در سقانفارهای مازندران

IMAGE

دوشنبه, 01 آذر 1395 رحیم مولاییان: اشکان جهان‌آرای چند سالی هست که سقانفارها به‌عنوان سوژه‌های اجتماعی و هنری مورد توجه دانشجویان و تعدادی از پژوهشگران و هنرمندان قرار گرفته‌اند. اما شاید یکی از نخستین هنرمندانی که با تشکیل یک گروه اقدام به پژوهش هنری درباره این بناهای مذهبی کرد، «رحیم...
ادامه مطلب...

نباید سینمای مستند را به پایتخت محدود کنیم

IMAGE

سه شنبه, 06 بهمن 1394 اشکان جهان‌آرای: در بین آثار بخش نهایی نهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت نام یک مازندرانی هم به چشم می‌خورد."مهدی قربانپور"، مستندساز اهل بابل امسال با "زمناکو" در این جشنواره حضور یافت. مستندی که پس از اکران نظرهای متعددی را جلب و قلم‌های زیادی را وادار به نوشتن درباره...
ادامه مطلب...

مسئول انجمن سینمای جوان ساری: نگاه مدیران مازندران به سینما، سطحی است!

IMAGE

پنج شنبه, 28 اسفند 1393 هومن حکیمی:به نظر خسته می آید؛ نه از شدت و فشار کار چون عاشق سینما و جوانان است، بلکه از عدم حمایت ها، از این که باید یک تنه به دنبال حل مشکلاتی باشد که به طور طبیعی و در یک روند منطقی اصلا نباید وجود داشته باشند، مشکلاتی که در حوزه فرهنگ مازندران بیداد می کند و مانع از انجام...
ادامه مطلب...

استادعباس رحیمی خوشنویس تهرانی در گفتگو با ارمون؛ سفر با رنگ

IMAGE

پنج شنبه, 11 دی 1393 زهرا باغبانی:هنر خوشنویسی در طول تاریخ همواره مورد توجه هنرمندان کشورمان قرار گرفته و هر هنرمندی با ابداع سبک جدید سعی کرده تحولی شگرف در این راستا پدید بیاورد استاد علی رحیمی، هنرمند خوشنویس تهرانی که باید او را از هنرمندان معاصر دانست یکی از خوشنویسانی است که در تحول این...
ادامه مطلب...

آدم های خوشبخت کتاب می خوانند

IMAGE

دوشنبه, 23 اسفند 1395 یک بغل رمان برای فروردین رقیه توسلی جایی خواندم کتابخوانی بر گنجینه لغات مان می افزاید و ما را می برد به دنیای بی حصار خیال، پای همان پلی که نسل ها را به هم می رساند. خواندم، فرصت می دهد از سطح بگذریم و به مفهوم خوب و بد و درست و غلط، عمیق تر بیندیشیم. دوستی کردن می آموزد به ما،...
ادامه مطلب...

حالش را از نارنج ها بپرسید

IMAGE

شنبه, 25 دی 1395 فاطمه خنیده باید هفته‌ها می‌گذشت تا بتوانم در مورد سینمایی بنویسم که به گفته‌ی مادرم آخرین بار وقتی یک دختربچه‌ی پستانک به دهانِ جیغ جیغو بودم، برای دیدن فیلمی که فقط یادش است علیرضا خمسه در آن بازی می‌کرد به آنجا رفتیم. هیچ زمینه‌ی ذهنی از سینمایی که قرار بود درموردش...
ادامه مطلب...

روایتی از یک تاریخ زنده سه سال و یک قرن

IMAGE

پنج شنبه, 27 اسفند 1394 ناکشا یاران: «افشین آذریان» هنرمند سینما و تئاتر تنکابنی این روزها مشغول پشت سر گذاشتن مراحل نهایی یک مستند از زندگی چهره‌ای تاریخی است. شخصیتی که هم تاریخ را به خوبی می‌شناسد و هم برای خود یک تاریخ کامل است. مستند «سه سال و یک قرن» به تهیه‌کنندگی «افشین آذریان» و انجمن...
ادامه مطلب...

مازندران؛ نگین انگشتری سرزمین آریایی ها

IMAGE

دوشنبه, 26 اسفند 1392 مریم عبدالهاشم پور:سرزمین چهار فصل و هزار رنگ مازندران بیش از هر دیار دیگری در گرما گرم تابستان و سرما سرد زمستان سخاوتمندانه با دریا و کوه و جنگل و رود و آبشار و تالاب و همه زیبایی هایش آغوش می گشاید تا به تو و هر انسان دیگری بگوید؛ این جا، موزه اکوتوریسم ایران است و نگینی روی...
ادامه مطلب...

سینما برای فیلم یاسینما برای کنسرت؟

IMAGE

یکشنبه, 21 مهر 1392 چند باری است که در تنها سینمای مرکز استان، هراز گاهی کنسرت برگزار می شود. وقتی از خواننده و ارکستر و کنسرت خبری نیست، فیلم های ضعیف و بی محتوا روزها و شب های متوالی در سالن سینما جاخوش می کنند و البته موجب می شوند دخل و خرج سینما به ضرب و زور، جفت و جور شوند وگرنه فیلم های خوب،...
ادامه مطلب...

مصون سازی فرهنگی

IMAGE

شنبه, 25 دی 1395         سینا دلشـــــادی                                                 رئیس حوزه هنری استان مازندران  اقدامی آگاهانه و خردمندانه در برابر آسیب ها و گزند های احتمالی و در واقع علاج واقعه قبل از وقوع و نوشدارو قبل از مرگ است! در امتداد دغدغه های مقام معظم رهبری (مد ظله)  در حوزه فرهنگ،...
ادامه مطلب...

پرفسور سمیعی الگوی زندگی من است

IMAGE

چهارشنبه, 31 شهریور 1395 احسان شریعت بالاخره نتایج کنکور سراسری اعلام شد و مازندران همچون هر سال در میان 10 نفر برتر دانش آموزانی را دارد که حائز رتبه شده باشند. به جز سال 91 که در جمع نفرات برتر کنکور در کشور سه مازندرانی حضور داشتند، در سال های اخیر همواره سهم مازندران از نفرات برتر کنکور یک یا دو نفر...
ادامه مطلب...

جشن های اردیبهشتی مازندران

IMAGE

شنبه, 18 ارديبهشت 1395 جشن های اردیبهشتی مازندران این همه قند مکرر   زهرا اسلامی خاک تاب مکرر خورده نزدیک است زر بشود در این سامان. نوبتی هم که باشد نوبت نارنج هاست عرض اندام کنند و بدرخشند. اردیبهشت مازندران را باید خودتان به چشم ببینید تا باور کنید که اینجا یک روی بهشت، پیداست. دیده چون آن دو لب...
ادامه مطلب...

فربد حناچی، نوازنده 12 ساله مازندرانی: نمی‌خواهم فقط نوازنده باشم

IMAGE

پنج شنبه, 27 اسفند 1394 اشکان جهان‌آرای: در دومین جشنواره موسیقی «نوای خرّم» که در تالار وحدت برگزار شد، کودکان و نوجوانان زیادی از سراسر کشور با نوختن قطعات مختلف به رقابت پرداختند. در بین برگزیدگان این رقابت‌ها نام نوجوانی نوشهری نیز به چشم می‌خورد. «فربد حناچی» هنرمند نوجوانی بود که توانست در...
ادامه مطلب...

«خوشه برنج» یک سر و گردن از سایر آثار جشنواره تئاتر فجر بالاتر بود.

IMAGE

پنج شنبه, 27 اسفند 1394 علیا کاظمیان، سرپرست گروه موسیقی گروه سونر:اثر فاخر نیاز به گروه حرفه ای دارد مهدی کیهانیمحسن نوع پرور، نیما شریفیان، فاطمه محمدی، سعید شفیعیان و علی عباسی به سرپرستی «علیا کاظمیان» اعضای گروه موسیقی گروه سونَر را تشکیل می دادند که با اجرای بی نقص و موفق خود توانستند تندیس...
ادامه مطلب...

روش برابری با رقبا

IMAGE

دوشنبه, 01 آذر 1395   زیر نظر گرفتن بودجه رقبا یا میانگین بودجه تبلیغات  محسن ولی زاده مدرس دانشگاه مشاور مدیریت، بازاریابی و برندینگ مشاور عالی در حوزهttl، atl، btl     انتخاب پیام تبلیغات در این گام، باید قسمتی از مخاطبین هدف را که فرایند تصمیم‌گیری از آنها شروع می‌شود، انتخاب کرده و آنچه را که...
ادامه مطلب...

آیین های عاشورایی استان،ارادت مازنی ها به امام حسین(ع)

IMAGE

یکشنبه, 03 آذر 1392 هاشم پور:زنده ماندن فرهنگ یک قوم که تاکنون به طور شفاهی عناصرش را سینه به سینه حفظ کرده بود و به دلیل گذر زمان، فراموشی انسان، آمد و رفت فرهنگ های مختلف و از همه مهم تر تاثیرگذاری ذاتی عناصر فرهنگی بر یکدیگر، دگرگونی های زیادی را از سر گذرانده بود و بیم نابودی آن همیشه برای...
ادامه مطلب...

مرقعات خوشنویسی

IMAGE

یکشنبه, 21 مهر 1392 گرد آوری؛پژمان تقی زاده:خط نستعلیق؛ حدود نیمه دوم قرن هشتم هجری قمری، به برکت ذوق و قریحه ی ایرانیان، به تدریج در سیمای خط پارسی نمایان گشت. در آغاز؛ آن را «ـنستختعلیق» نامیدند؛ چرا که؛ از ترکیب خط «نسخ» با خط «تعلیق» پدید آمد. پیچیدگی و بی نظمی و دوایر ناقص خط تعلیق، با سلیقه...
ادامه مطلب...

جامعه دانايي محور و شهروند خوب

IMAGE

سه شنبه, 14 خرداد 1392 ماهنامه ارمون:حسين برزگر فوق ليسانس جامعه شناسي ؛مدرس دانشگاه و روزنامه نگار:بيش از سه دهه از وقوع انقلاب اسلامي ايران مي گذرد كه هدف عمده آن در شعار محوري (استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي) تبلور يافت. براي تحقق اين شعار و پيشرفت ايران و برون رفت از مشكلات موجود در حوزه هاي...
ادامه مطلب...

جوانان و جامعه شهری

IMAGE

جمعه, 11 اسفند 1391 ماهنامه ارمون/حسین برزگر ولیکچالی؛ کارشناس ارشد جامعه شناسی ،مدرس دانشگاه و روزنامه نگار:جامعه ایران، جامعه جوانی است که بیشتر افراد را جوانان زیر 30 سال تشکیل می دهند و با مشکلات بسیاری در همه ی ابعاد زندگی خود مواجه هستند که به همین دلیل، موضوع جوانان؛ یکی از چالش های اساسی...
ادامه مطلب...

 

 

 

 

 

 

طراحی و ساخت : شرکت تحلیلگران ایده طبرستان