مجله ارمون - طبقه اجتماعی و برگزاری کنسرت های موسیقی در استان ها ؛ نباید ذائقه هنری را دسته بندی کرد

ماهنامه ارمون

آخرین خبرها :

طبقه اجتماعی و برگزاری کنسرت های موسیقی در استان ها ؛ نباید ذائقه هنری را دسته بندی کرد

 

 

طبقه اجتماعی و برگزاری کنسرت های موسیقی در استان ها

نباید ذائقه هنری را دسته بندی کرد

احسان شریعت

 

هنر امری اجتماعی است. به قول ژان پل سارتر کتابی که خواننده ندارد گویی وجود ندارد. آثار هنری تولیدات اجتماعی اند که هم بر جامعه تأثیر گذاشته و هم از آن تأثیر می پذیرند. جامعه و هنر در رابطه ای متقابل به سر می برند. تمامی آثار هنری و ادبی بالاخره روزی قصد عرضه شدن به مخاطبان را دارند و این یک قانون عام در عرصه هنر می باشد. از یک قطعه موسیقی گرفته تا یک نقاشی زیبا، از رمانی خواندنی گرفته تا شعری دلکش، از یک مجسمه ی مفهومی گرفته تا یک تئاتر پرمغز، همه و همه اگر به مخاطب عام و خاص عرضه نشوند معنا و ویژگی ذاتی خود را از دست خواهند داد.   

آثار هنری به انواع روش ها به مخاطبان عرضه می شوند. برای مثال متداول ترین روش عرضه ی چند اثر نقاشی نمایش آن در یک نمایشگاه است. و یا آثار متنی همچون شعر و داستان ادبی به صورت کتاب به مشتریان عرضه می شوند. در سالیان اخیر با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک عرضه ی آثار هنری، مسائل جدیدی برای گفتمان عرضه آثار هنری بروز یافته است. یکی از مهم ترین این مسائل جهان مجازی و سهولت دستیابی به آثار در شبکه های اینترنتی است. به طوری که می شود انواع قطعات موسیقی را در شبکه های اینترنتی پیدا کرد. آثار نقاشی، شعر، داستان، رمان، نگاره های خوشنویسی و غیره را تا جایی که امکانش باشد می شود در شبکه های اینترنتی یافت. این مسأله که تا حد زیادی به هنر به خصوص تولیدکنندگان آثار ضربه می زند در عرصه موسیقی بسیار شدیدتر از عرصه های دیگر است. به طوری که اغلب کشورهای جهان با وضع قوانین کپی رایت به جلوگیری از سوء استفاده و دسترسی غیرقانونی به آثار هنری همت گمارده اند. در این زمینه یکی از راه های دسترسی ناب و عرضه ی پاک هنر، اجرا در کنسرت های عمومی بوده و هست. کنسرت های موسیقی یکی از متداول ترین شیوه های عرضه ی هنر موسیقی اند.

اما مسأله ای که در این نگاشته مورد نظر است، ارتباط میان طبقه اجتماعی و دریافت هنر می باشد. کنسرت های موسیقی در سالیان اخیر با شدت و ضعف گوناگون در تهران و استان های مختلف ایران برگزار شده اند. نکته قابل توجه در این کنسرت ها قیمت بلیت ورودی برای شرکت در آن بوده است. به طوری که با کمی دقت در انواع کنسرت های برگزاری شده ی موسیقی در سالیان اخیر می توان به جمع بندی کلی از این حیث رسید که قیمت بلیت های این کنسرت ها مبالغ تأمل برانگیزی را نشان می دهد. برای نمونه کنسرت هایی که در استان مازندران برگزار می شود مبالغ 50 یا 70 هزار تومانی را برای شرکت در کنسرت تعیین می کنند.

در این زمینه باید پذیرفت که قیمت های فوق برای افراد معمولی و طبقات متوسط شهری نرخ های بالایی محسوب می شود. در شرایط کنونی اقتصادی، اغلب افراد و خانواده های کم درآمد بیشتر به مرتفع ساختن نیازهای دم دستی می پردازند تا اختصاص دادن بخشی از درآمد به علایق هنری. در شرایطی که میزان زیادی از خانواده ها روی مبلغ 45 هزار تومانی یارانه حساب باز می کنند نمی توان از آن ها انتظار داشت رقمی همسطح یا بالاتر از آن را برای رفتن به کنسرت موسیقی هزینه کنند. با این وضع شرایطی به وجود می آید که در زیر بدان اشاره می شود:

نخستین و اصلی ترین پدیده ای که این نرخ گذاری به وجود می آورد تقسیم بندی جامعه هدف دریافت کننده هنر است. وقتی قیمت های بالا برای کنسرت موسیقی هنرمندان فاخر ایران اختصاص می یابد خود به خود افراد طبقات پردرآمد جامعه به این کنسرت ها رفته و به مخاطبان آن تبدیل می گردند. از سوی دیگر افراد متوسط و کم درآمد به طور منطقی مخاطب این گونه کنسرت ها نبوده و هنر فاخر موسیقیدانان و خوانندگان بزرگ به بخش محدود پردرآمد جامعه اختصاص می یابد. افراد و خانواده هایی که توان شرکت در کنسرت های این چنین را ندارند از بهره گیری زنده و هیجانی از موسیقی فاخر بی بهره می شوند. آن ها خود به خود از تربیت زیبایی شناختی چنین سطحی از هنر و موسیقی ملی ایران زمین محروم شده و به طور منطقی نیازهایشان را در جایی به مراتب پایین تر جستجو می کنند. جایی که نیازی به هزینه اقتصادی زیادی نباشد. در آن زمینه معمولاً موسیقی های نازل تری یافت می شود که به هیچ عنوان قابل مقایسه با موسیقی و هنر فاخر نیست. موسیقی های بی هویت و گوش خراشی که در فضای اینترنت، کلوپ ها، شبکه های ماهواره ای و یا در میان جوانان این دست و آن دست می شود از این نوع موسیقی های دم دستی و بی اصالت است. این نوع موسیقی ها که به وفور و تقریباً به طور مجانی در اختیار هر قشری از جامعه قرار دارد تربیت زیبایی شناختی ای را می پروراند که نه به هویت فرهنگی و هنری ما نزدیک است و نه حس زیبایی شناسی هنری خاصی را دنبال می کند.

نتیجه اینکه نرخ قیمت گذاری کنسرت ها به این صورت چنین تقسیم بندی نابرابری را از حیث دریافت هنر میان طبقات اجتماعی به وجود می آورد. اگر مقصود برگزارکنندگان آن است که با این نوع قیمت گذاری از ازدحام جمعیت کاسته و جمعیت را تنظیم کنند، می بایست گفت راه های بهتری نیز برای این امر وجود دارد. نباید با قشربندی کردن مردم، ذائقه هنری شان را دسته بندی کرد. هنر فاخر باید به گونه ای در جامعه عرضه شود که همه اقشار اجتماعی از آن بهره مند شوند.

 

 

 

 

سین باوند، سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی آوای سرو : موسیقی مازندران با ریشه تر از این است که نابود شود

IMAGE

جمعه, 24 آذر 1396     حسین باوند، سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی آوای سرو در گفتگو با ارمون: موسیقی مازندران با ریشه تر از این است که نابود شود   احسان شریعت درست است که اغلب هنرمندان در سنین کودکی با هدایت بزرگ ترها و آموزش اساتید به سمت هنر کشیده می شوند، اما اغلب در سنین جوانی است که شمه هایی از...
ادامه مطلب...

طبقه اجتماعی و برگزاری کنسرت های موسیقی در استان ها ؛ نباید ذائقه هنری را دسته بندی کرد

جمعه, 24 آذر 1396     طبقه اجتماعی و برگزاری کنسرت های موسیقی در استان ها نباید ذائقه هنری را دسته بندی کرد احسان شریعت   هنر امری اجتماعی است. به قول ژان پل سارتر کتابی که خواننده ندارد گویی وجود ندارد. آثار هنری تولیدات اجتماعی اند که هم بر جامعه تأثیر گذاشته و هم از آن تأثیر می پذیرند. جامعه و...
ادامه مطلب...

هنر درمانی ؛موسیقی شفا می دهد

IMAGE

جمعه, 24 آذر 1396     هنر درمانی موسیقی شفا می دهد   سید بابک میرمبینی دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی   فعالیت‌های خلاق روان درمانی با استفاده از مواد و روشهای (هنری - دیداری - شنیداری) را هنردرمانی گویند.  تاریخچه «بهداشت روانی» به قدمت بروز بیماریهای روانی‌است. اما امروزه در رویکردهای...
ادامه مطلب...

سعدی صادقی، مدیر برترین گروه موسیقی نخستین جشنواره "لیلم" اهتر شدند و قدر فرهنگ موسیقی خود را می‌دانند

IMAGE

جمعه, 24 آذر 1396   سعدی صادقی، مدیر برترین گروه موسیقی نخستین جشنواره "لیلم" در گفتگو با ارمون: مردم آگاهتر شدند و قدر فرهنگ موسیقی خود را می‌دانند آتنا فلاحتی گروه موسیقی بومی سلیم، برترین گروه جشنواره "لیلم" در سال گذشته بود. سعدی صادقی در دهه نود با هدف حفظ و گسترش موسیقی بومی مازندران این...
ادامه مطلب...

رجب رمضانی، سرپرست گروه امیر پازواری در گفتگو با ارمون: موسیقی بومی؛ عشقی که مرز ندارد

IMAGE

جمعه, 24 آذر 1396     رجب رمضانی، سرپرست گروه امیر پازواری در گفتگو با ارمون: موسیقی بومی؛ عشقی که مرز ندارد   54 سال از عمرش می گذرد اما هنوز با نوای موسیقی خود را احیاء می کند. وارد خانه اش که می شوی گویی که در تونل زمان وارد گذشته ها شده ای، تمامی چیدمان خانه رنگ و بوی سنتهای مازندران را به خود...
ادامه مطلب...

جای خالی بنفشه و پامچال روی لباس زنان مازنی

IMAGE

دوشنبه, 23 اسفند 1395 فاطمه حيدري شهابي، طراح لباس در گفتگو با ارمون: فاطمه حيدري شهابي در رشته طراحي تكنولوژي دوخت کارشناسی گرفت و کارشناسی ارشد طراحی لباس و پارچه. او مدرس دانشگاه آزاد واحد قائم شهر است. مزون "شاپرک" را در ساری مدیریت می کند. دوره های مختلف طراحی لباس از جمله خلاقيت در تزئينات...
ادامه مطلب...

جادوی هنر در سقانفارهای مازندران

IMAGE

دوشنبه, 01 آذر 1395 رحیم مولاییان: اشکان جهان‌آرای چند سالی هست که سقانفارها به‌عنوان سوژه‌های اجتماعی و هنری مورد توجه دانشجویان و تعدادی از پژوهشگران و هنرمندان قرار گرفته‌اند. اما شاید یکی از نخستین هنرمندانی که با تشکیل یک گروه اقدام به پژوهش هنری درباره این بناهای مذهبی کرد، «رحیم...
ادامه مطلب...

نباید سینمای مستند را به پایتخت محدود کنیم

IMAGE

سه شنبه, 06 بهمن 1394 اشکان جهان‌آرای: در بین آثار بخش نهایی نهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت نام یک مازندرانی هم به چشم می‌خورد."مهدی قربانپور"، مستندساز اهل بابل امسال با "زمناکو" در این جشنواره حضور یافت. مستندی که پس از اکران نظرهای متعددی را جلب و قلم‌های زیادی را وادار به نوشتن درباره...
ادامه مطلب...

مسئول انجمن سینمای جوان ساری: نگاه مدیران مازندران به سینما، سطحی است!

IMAGE

پنج شنبه, 28 اسفند 1393 هومن حکیمی:به نظر خسته می آید؛ نه از شدت و فشار کار چون عاشق سینما و جوانان است، بلکه از عدم حمایت ها، از این که باید یک تنه به دنبال حل مشکلاتی باشد که به طور طبیعی و در یک روند منطقی اصلا نباید وجود داشته باشند، مشکلاتی که در حوزه فرهنگ مازندران بیداد می کند و مانع از انجام...
ادامه مطلب...

استادعباس رحیمی خوشنویس تهرانی در گفتگو با ارمون؛ سفر با رنگ

IMAGE

پنج شنبه, 11 دی 1393 زهرا باغبانی:هنر خوشنویسی در طول تاریخ همواره مورد توجه هنرمندان کشورمان قرار گرفته و هر هنرمندی با ابداع سبک جدید سعی کرده تحولی شگرف در این راستا پدید بیاورد استاد علی رحیمی، هنرمند خوشنویس تهرانی که باید او را از هنرمندان معاصر دانست یکی از خوشنویسانی است که در تحول این...
ادامه مطلب...

آدم های خوشبخت کتاب می خوانند

IMAGE

دوشنبه, 23 اسفند 1395 یک بغل رمان برای فروردین رقیه توسلی جایی خواندم کتابخوانی بر گنجینه لغات مان می افزاید و ما را می برد به دنیای بی حصار خیال، پای همان پلی که نسل ها را به هم می رساند. خواندم، فرصت می دهد از سطح بگذریم و به مفهوم خوب و بد و درست و غلط، عمیق تر بیندیشیم. دوستی کردن می آموزد به ما،...
ادامه مطلب...

حالش را از نارنج ها بپرسید

IMAGE

شنبه, 25 دی 1395 فاطمه خنیده باید هفته‌ها می‌گذشت تا بتوانم در مورد سینمایی بنویسم که به گفته‌ی مادرم آخرین بار وقتی یک دختربچه‌ی پستانک به دهانِ جیغ جیغو بودم، برای دیدن فیلمی که فقط یادش است علیرضا خمسه در آن بازی می‌کرد به آنجا رفتیم. هیچ زمینه‌ی ذهنی از سینمایی که قرار بود درموردش...
ادامه مطلب...

روایتی از یک تاریخ زنده سه سال و یک قرن

IMAGE

پنج شنبه, 27 اسفند 1394 ناکشا یاران: «افشین آذریان» هنرمند سینما و تئاتر تنکابنی این روزها مشغول پشت سر گذاشتن مراحل نهایی یک مستند از زندگی چهره‌ای تاریخی است. شخصیتی که هم تاریخ را به خوبی می‌شناسد و هم برای خود یک تاریخ کامل است. مستند «سه سال و یک قرن» به تهیه‌کنندگی «افشین آذریان» و انجمن...
ادامه مطلب...

مازندران؛ نگین انگشتری سرزمین آریایی ها

IMAGE

دوشنبه, 26 اسفند 1392 مریم عبدالهاشم پور:سرزمین چهار فصل و هزار رنگ مازندران بیش از هر دیار دیگری در گرما گرم تابستان و سرما سرد زمستان سخاوتمندانه با دریا و کوه و جنگل و رود و آبشار و تالاب و همه زیبایی هایش آغوش می گشاید تا به تو و هر انسان دیگری بگوید؛ این جا، موزه اکوتوریسم ایران است و نگینی روی...
ادامه مطلب...

سینما برای فیلم یاسینما برای کنسرت؟

IMAGE

یکشنبه, 21 مهر 1392 چند باری است که در تنها سینمای مرکز استان، هراز گاهی کنسرت برگزار می شود. وقتی از خواننده و ارکستر و کنسرت خبری نیست، فیلم های ضعیف و بی محتوا روزها و شب های متوالی در سالن سینما جاخوش می کنند و البته موجب می شوند دخل و خرج سینما به ضرب و زور، جفت و جور شوند وگرنه فیلم های خوب،...
ادامه مطلب...

مصون سازی فرهنگی

IMAGE

شنبه, 25 دی 1395         سینا دلشـــــادی                                                 رئیس حوزه هنری استان مازندران  اقدامی آگاهانه و خردمندانه در برابر آسیب ها و گزند های احتمالی و در واقع علاج واقعه قبل از وقوع و نوشدارو قبل از مرگ است! در امتداد دغدغه های مقام معظم رهبری (مد ظله)  در حوزه فرهنگ،...
ادامه مطلب...

پرفسور سمیعی الگوی زندگی من است

IMAGE

چهارشنبه, 31 شهریور 1395 احسان شریعت بالاخره نتایج کنکور سراسری اعلام شد و مازندران همچون هر سال در میان 10 نفر برتر دانش آموزانی را دارد که حائز رتبه شده باشند. به جز سال 91 که در جمع نفرات برتر کنکور در کشور سه مازندرانی حضور داشتند، در سال های اخیر همواره سهم مازندران از نفرات برتر کنکور یک یا دو نفر...
ادامه مطلب...

جشن های اردیبهشتی مازندران

IMAGE

شنبه, 18 ارديبهشت 1395 جشن های اردیبهشتی مازندران این همه قند مکرر   زهرا اسلامی خاک تاب مکرر خورده نزدیک است زر بشود در این سامان. نوبتی هم که باشد نوبت نارنج هاست عرض اندام کنند و بدرخشند. اردیبهشت مازندران را باید خودتان به چشم ببینید تا باور کنید که اینجا یک روی بهشت، پیداست. دیده چون آن دو لب...
ادامه مطلب...

فربد حناچی، نوازنده 12 ساله مازندرانی: نمی‌خواهم فقط نوازنده باشم

IMAGE

پنج شنبه, 27 اسفند 1394 اشکان جهان‌آرای: در دومین جشنواره موسیقی «نوای خرّم» که در تالار وحدت برگزار شد، کودکان و نوجوانان زیادی از سراسر کشور با نوختن قطعات مختلف به رقابت پرداختند. در بین برگزیدگان این رقابت‌ها نام نوجوانی نوشهری نیز به چشم می‌خورد. «فربد حناچی» هنرمند نوجوانی بود که توانست در...
ادامه مطلب...

«خوشه برنج» یک سر و گردن از سایر آثار جشنواره تئاتر فجر بالاتر بود.

IMAGE

پنج شنبه, 27 اسفند 1394 علیا کاظمیان، سرپرست گروه موسیقی گروه سونر:اثر فاخر نیاز به گروه حرفه ای دارد مهدی کیهانیمحسن نوع پرور، نیما شریفیان، فاطمه محمدی، سعید شفیعیان و علی عباسی به سرپرستی «علیا کاظمیان» اعضای گروه موسیقی گروه سونَر را تشکیل می دادند که با اجرای بی نقص و موفق خود توانستند تندیس...
ادامه مطلب...

روش برابری با رقبا

IMAGE

دوشنبه, 01 آذر 1395   زیر نظر گرفتن بودجه رقبا یا میانگین بودجه تبلیغات  محسن ولی زاده مدرس دانشگاه مشاور مدیریت، بازاریابی و برندینگ مشاور عالی در حوزهttl، atl، btl     انتخاب پیام تبلیغات در این گام، باید قسمتی از مخاطبین هدف را که فرایند تصمیم‌گیری از آنها شروع می‌شود، انتخاب کرده و آنچه را که...
ادامه مطلب...

آیین های عاشورایی استان،ارادت مازنی ها به امام حسین(ع)

IMAGE

یکشنبه, 03 آذر 1392 هاشم پور:زنده ماندن فرهنگ یک قوم که تاکنون به طور شفاهی عناصرش را سینه به سینه حفظ کرده بود و به دلیل گذر زمان، فراموشی انسان، آمد و رفت فرهنگ های مختلف و از همه مهم تر تاثیرگذاری ذاتی عناصر فرهنگی بر یکدیگر، دگرگونی های زیادی را از سر گذرانده بود و بیم نابودی آن همیشه برای...
ادامه مطلب...

مرقعات خوشنویسی

IMAGE

یکشنبه, 21 مهر 1392 گرد آوری؛پژمان تقی زاده:خط نستعلیق؛ حدود نیمه دوم قرن هشتم هجری قمری، به برکت ذوق و قریحه ی ایرانیان، به تدریج در سیمای خط پارسی نمایان گشت. در آغاز؛ آن را «ـنستختعلیق» نامیدند؛ چرا که؛ از ترکیب خط «نسخ» با خط «تعلیق» پدید آمد. پیچیدگی و بی نظمی و دوایر ناقص خط تعلیق، با سلیقه...
ادامه مطلب...

جامعه دانايي محور و شهروند خوب

IMAGE

سه شنبه, 14 خرداد 1392 ماهنامه ارمون:حسين برزگر فوق ليسانس جامعه شناسي ؛مدرس دانشگاه و روزنامه نگار:بيش از سه دهه از وقوع انقلاب اسلامي ايران مي گذرد كه هدف عمده آن در شعار محوري (استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي) تبلور يافت. براي تحقق اين شعار و پيشرفت ايران و برون رفت از مشكلات موجود در حوزه هاي...
ادامه مطلب...

جوانان و جامعه شهری

IMAGE

جمعه, 11 اسفند 1391 ماهنامه ارمون/حسین برزگر ولیکچالی؛ کارشناس ارشد جامعه شناسی ،مدرس دانشگاه و روزنامه نگار:جامعه ایران، جامعه جوانی است که بیشتر افراد را جوانان زیر 30 سال تشکیل می دهند و با مشکلات بسیاری در همه ی ابعاد زندگی خود مواجه هستند که به همین دلیل، موضوع جوانان؛ یکی از چالش های اساسی...
ادامه مطلب...

 

 

 

 

 

 

طراحی و ساخت : شرکت تحلیلگران ایده طبرستان