مجله ارمون - سعدی صادقی، مدیر برترین گروه موسیقی نخستین جشنواره "لیلم" اهتر شدند و قدر فرهنگ موسیقی خود را می‌دانند

ماهنامه ارمون

آخرین خبرها :

سعدی صادقی، مدیر برترین گروه موسیقی نخستین جشنواره "لیلم" اهتر شدند و قدر فرهنگ موسیقی خود را می‌دانند

 

سعدی صادقی، مدیر برترین گروه موسیقی نخستین جشنواره "لیلم" در گفتگو با ارمون:

مردم آگاهتر شدند و قدر فرهنگ موسیقی خود را می‌دانند

آتنا فلاحتی

گروه موسیقی بومی سلیم، برترین گروه جشنواره "لیلم" در سال گذشته بود. سعدی صادقی در دهه نود با هدف حفظ و گسترش موسیقی بومی مازندران این گروه را تشکیل داد و در این سال‌ها می‌کوشد تا ریشه‌های آواها و نواهای مازندران را از سراسر کشور به مرزهایی فراتر از ایران گسترش دهد.

گفت‌وگویی با سعدی صادقی پیرامون چگونگی شکل‌گیری گروه، هدف‌های آن و ... انجام دادیم.

 

 

کمی درباره‌ نوعفعالیت گروه توضیح بفرمایید. گروه سلیم از چه سالی و چطور تشکیل شد؟

در سال 1393 با رویکرد حفظ  و اشاعه فرهنگ غنی موسیقی مازندران تصمیم به تشکیل یک گروه موسیقی گرفتم، در کنار اجراهای گوناگون، کسب مقام نخست در اولین جشنواره‌ سراسری لیلم در سال 95 یکی از دستاوردهای مهم بود و انگیزه‌ای دو صد چندان برای ادامه‌ فعالیت شد که تا امروز ادامه دارد.

چطور به فکر تشکیل گروه افتادید؟

پس از سال‌ها شاگردی در محضر استادان موسیقی، همکاری با گروه‌های گوناگون و کسب تجربه، تدریس حرفه‌ای موسیقی مازندران و همچنین همان‌طور که پیش‌تر گفتم  برای حفظ و اشاعه‌ موسیقی مازندران و نشر و نمو هرچه بیشتر آن میان نسل جوان و البته با توجه به علاقه بسیارم به این موسیقی، ایده تشکیل گروه در ذهنم شکل گرفت.

به غیر از موسیقی محلی و بومی، در حوزه‌ موسیقی سایر مناطق هم فعالیت می‌کنید؟

در اجراهای گروهی خیر، ولی برای آشنایی و فعالیت حرفه‌ای‌تر، این نیاز در همه وجود دارد که بتوانیم تا آنجا که در توان علمی ما می‌گنجد، نسبت به موسیقی سایر نواحی کشور، شناخت لازم را داشته باشیم.

گروه فعالیت پژوهشی هم دارد؟

صد درصد بله، همه اعضای گروه بنا بر توانایی و زمان خود در زمینه موسیقی مطالعه و پژوهش دارند، بدون فعالیت پژوهشی کار و اجرا به‌ویژه برای سرپرست گروه کمی دشوار است، توانایی بدون آگاهی و دانش در نهایت چنانکه باید اثرگذار نخواهد بود و این دو عامل مکمل یکدیگرند. در کنار سایر هنرمندان باسابقه و با تکیه بر دانش بومی آنها، فعالیت پژوهشی خود را داریم که از نتیجه و دانش آن برای پیشبرد هدف‌های گروه استفاده می‌کنیم.

در چه رشته‌ای تحصیل کردید و آیا درآمدتان تنها از فعالیت در عرصه‌ موسیقی است؟

رشته‌ی تحصیلی من متالوژی است، نزدیک به دو سال است که به یک کار دولتی مشغولم و در کنار موسیقی از این کار هم درآمد دارم.

وضعیت کنونی موسیقی مازندران را چطور ارزیابی می‌کنید؟ نسبت به گذشته و چند دهه‌ پیش چه تغییری داشته است؟ روند رو به بهبود و یا رو به زوال است؟

موسیقی مازندران در چند دهه‌ اخیر با تلاش استادان بزرگ و عاشقی مانند استاد احمد محسن‌پور که زحمات زیادی را برای حفظ و اشاعه‌ آن کشیدند، بی‌شک روند رو به بهبود داشته است. پیش از این، تعداد آثار ثبتی و ضبطی که سندیت داشته باشد، بسیار کم بود و به‌جرات می‌توان گفت استاد محسن‌پور و استاد جهانگیر نصری اشرفی اولین کار مهم در این راستا را با همکاری اساتید بومی شرق تا غرب استان انجام دادند. در زمینه‌ اجرای گروهی هم می‌توان گفت گروه شواش انقلابی را در موسیقی مازندران ایجاد کرده که با استقبال گرم و بی‌نظیر مردم روبرو شده است. البته ذکر این نکته الزامی است که گشایش فرهنگ‌خانه مازندران و گروه شواش به همت استاد محسن‌پور، همچنین حضور استاد فقید حسین طیبی، نقش مهمی در افزایش آگاهی مردم نسبت به موسیقی بکر مازندران و سازهای بومی آن داشته‌ است.

از نظر شماملودی‌ها و ترانه‌های مازندرانی و در واقع موسیقی مازندران، میان موسیقی‌ اقوام ایرانی چه جایگاهی دارد؟

موسیقی هر منطقه جایگاه و زیبایی خاص خود را دارد و موسیقی مازندران نیز از این قاعده مستثنا نیست. هریک از ملودی‌ها و ترانه‌ها بیانگر بخشی از تاریخ و هنر و راوی داستان‌هایی هستند که در دل خود پیشینه پربار ما را جای داده است، این داستان‌ها با درونمایه‌های گوناگون خود از زندگی، کار، تصورات، دانش، افسانه‌ها و ... روایتگر سرگذشت و شیوه و توانایی هنری مازندران است.

به نظر شماماندگارترین و شنیدنی‌ترین موسیقی اقوام مربوط به کدام قوم است؟

ببینید نمی‌توانم بگویم کدام قوم موسیقی بهتر یا شنیدنی‌تری نسبت به قوم دیگر دارد، به نظر من موسیقی هر منطقه چه از نظر شعر و کلام و چه از نظر سازها، اگر کاملاً درست اجرا شود، در جایگاه خود شنیدنی و جذاب است، چرا که جمع تمامی این‌ها، فرهنگ موسیقیایی ایران را با این پیشینه گسترده و با ارزش تشکیل می‌دهد.

از فعالیت‌ها و اجراهای گروهتان برای ما بگویید. استقبال چطور بود؟ خارج از ایران هم اجرا داشتید؟

در کنسرت‎ها و جشنواره‌های گوناگون در سراسر کشور شرکت داشتیم که استقبال خوبی و در خوری هم از آنها شد، موسیقی مازندرانی از غنای بسیاری برخوردار است که اجرای آن بر مخاطب عام وخاص اثرگذار است، البته علاقه و وفاداری مازندرانی‌ها در تمام کشور به موسیقی بومی را نمی‌توان نادیده گرفت. گرچه در خارج از کشور اجرایی نداشتیم، امیدوارم بتوانیم ذره‌ای از فرهنگ منطقه‌ خود را در خارج از کشور به گوش جهانیان برسانم که هنوز توفیق آن را نداشتیم.

کارهایی انجام دادید که به‌نوعی نوآوری محسوب شود؟

بله البته، یکی از معیارهای انتخاب فرد یا گروه برتر در جشنواره از طرف داوران، همین معیار نوآوری است.

 وظیفه‌ ذاتی هنر نوآوری است و در صورت چشم پوشیدن از نوآوری و گام برداشتن در یک راه ثابت، نتیجه‌ای جز تکرار مکررات نخواهد داشت. معتقدم باید هر نوآوری بر پایه دانش و اصول موسیقی انجام شود، تلاش می‌کنم با حفظ قواعد و شکل درست موسیقی مازندران، اصول نوآوری را در آثار گروه به کار بگیرم.

آیا اصولاً موسیقی مازندران فضایی برای نوآوری دارد؟

نه‌تنها موسیقی مازندران، بلکه به نظرم موسیقی نواحی و غیرمقامی برای نوآوری فضای لازم را دارد.

با کدام گروه در استان و یا خارج از استان همکاری دارید؟

در استان با بیشتر گروه‌های شاخته شده از جمله گروه‌های شواش، نیما، وارش، هزاردستان، دلبند، گروه استاد خوشرو و ... همکاری داشته و دارم.

گروه سلیم برترین گروه جشنواره لیلم در سال گذشته بود. این انتخاب چه دلایلی داشت؟ آیا همه‌ گروه‌های مطرح استان در این جشنواره حضور داشتند؟ در واقع می‌خواهم بدانم گروه سلیم در رقابت با گروه‌های مدعی اول شد؟

پرسش اول را باید از داوران عزیزی که این انتخاب و لطف را نسبت به گروه سلیم داشتند، پرسید. در جواب پرسش دوم شما، بیشتر گروه‌های مطرح جوان با به‌کارگیری هنرمندان باتجربه در این جشنواره حضور داشتند، اما فکر می‌کنم گروه سلیم از نظر تکنیک و اجرا یعنی چگونگی به‌کارگیری سازهای بومی، انتخاب ملودی و چینش آنها و با توجه به ریتم ملودی‌ها نسبت به سایر گروه‌ها اجرای حرفه‌ای‌تری داشت.

نظرتان درباره‌ی برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی چیست؟

جشنواره فرصتی برای سنجش توانایی گروه‌های هنری است که برگزاری درست و داوری عادلانه آن انگیزه‌های بیشتری برای ادامه راه به هنرمندان می‌دهد، با جشنواره‌های بومی و منطقه‌ای موافقم  و امیدوارم ادامه داشته باشد چرا که نسل‌های جوان با تکیه بر دانش برگزارکنندگان و داوران راه هموارتری برای رسیدن به هدف خود پشت سر می‌گذارند.

امسال هم در جشنواره لیلم شرکت می‌کنید؟ به نظر شما این جشنواره در حفظ موسیقی چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؟

شورای سیاست‌گذاری جشنواره به گروه برتر، اجازه‌ شرکت در دوره‌ی بعد را نمی‌دهد. برگزاری این جشنواره‌ها سبب می‌شود گروه‌ها و افراد با انگیزه، هدف، امید و کوشش بیشتری ادامه دهند، به‌ویژه این مساله درباره گروه‌های جوان‌تر که با پشتیبانی جشنواره علاقه و تعهد بیشتری به موسیقی پیدا می‌کنند صدق می‌کند، نسل پیش‌رو نیازمند برگزاری چنین جشنواره‌هایی است تا به کمک دستاوردها و برنامه‌های آن بتواند بخشی از فرهنگ بومی مازندران را در قالب موسیقی حفظ کند وگسترش دهد.

با توجه به تغییر ذائقه‌ مخاطبان موسیقی و تمایل روزافزون به موسیقی‌های مدرن و پاپ، می‌توان به ماندگاری موسیقی بومی امیدوار بود؟

به قول شاعر: هر کسی کو دور ماند از اصل خویش/ باز جوید روزگار وصل خویش.

هر چند موسیقی مدرن و پاپ نیز جایگاه و شرایط خاص خود را دارد ولی موسیقی اصیل و بومی با گذشت زمان و پیشرفت‌ها، همیشه اثرگذاری و مخاطب خاص خود را دارد و خواهد داشت، هنرمندان بومی نقش به‌سزایی در تغییر این ذائقه دارند، توجه به موسیقی بومی و در نظر گرفتن برنامه‌های سازماندهی شده برای اجرای پرشمار و سالانه این تغییر اثرگذار خواهد بود، البته نباید از نقش حمایت دولتی و در اختیار قرار دادن امکانات غافل شد، همانطور که می‌دانید با بودجه و امکانات بیشتر و بهتر نه تنها موسیقی بومی مازندران در ایران، که در کشورهای دیگر نیز می‌تواند بهتر شناسانده شود و راه صد ساله را در مدت زمان کمتری طی کند.

برای جذب مخاطبان بیشتر به‌ویژه جوان‌ترها چه می‌کنید؟

با توجه به اینکه خودم از نسل جوان هستم، می‌توانم بگویم انتخاب درست اشعار، اجرای درست و بنیادی موسیقی و همچنین شناخت حال و احساس نسل امروز، از عوامل اصلی جذب جوانان شمرده می‌شود، گروه تلاش می‌کند تا با به‌کارگیری این نکته‌ها و احترام به سلیقه نسل جوان مخاطبان بیشتری را به موسیقی بومی و اصیل مازندران جذب کند.

به طور کلی، موسیقی‌های اقوام به‌ویژه موسیقی مازندران، پتانسیل لازم برای خلق آثار جدید متناسب با سلیقه‌ی مخاطبان امروز را دارد؟

بله. در غیر این صورت موسیقی و حتی فرهنگ یک منطقه درجا خواهد زد و در نهایت از گردونه‌ی اجرا و رقابت حذف خواهد شد، در طول تاریخ هیچ‌وقت این‌گونه نبوده و نیست.

نظرتان درباره‌ی گروه‌های موسیقی استان که موسیقی اقوام مختلف کشور را در کنسرت‌ها اجرا می‌کنند، چیست؟

آنچه که شاهد آن هستم این است که همه گروه‌ها و افراد فعال دراین زمینه، با وجود مشکلات فراوان تلاش می‌کنند تا در ماندگاری و اثرگذاری موسیقی بومی نقش داشته باشند، گرچه باید از این زحمات قدردانی کرد، ولی به نظر من بهتر است موسیقی هر منطقه، توسط هنرمندان و خنیاگران همان منطقه اجرا گردد.

خودتان تاکنون چنین اقدامی کرده‌اید؟ چرا؟

برای شناخت و حرفه‌ای شدن خودم و گروه این کار را انجام دادم، ولی نه برای اجرا و این حق را به هنرمندان همان منطقه می‌سپارم.

در اجراها معمولاً با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

در سال‌های اخیر حمایت‌ها کمی بیشتر شده، هرچند مشکلات کم نیست. یکی از این مشکلات، توان مالی این گروه‌هااست، در خصوص فعل حلال و حرام بودن موسیقی، در این سال‌ها محدودیت کمتر شده، چرا که مردم آگاه‌تر شده‌اند و قدر فرهنگ خود را می‌دانند. در کنار این‌ها، اگر حمایت‌های مسئولین این حوزه بیشتر شود، انگیزه‌های ما هم بیشتر می‌شود.

چه باید کرد تا مردم و جوانان از کنسرت‌های موسیقی محلی استقبال بیشتری کنند؟

از دیرباز موسیقی جزء جدایی‌ناپذیر زندگی مردم مازندران بوده‌است. هنوز هم همین‌طور است، هنوز مانند گذشته موسیقی کار، شادی، عزا و غیره داریم که این موضوع برخاسته از زندگی روزمره‌ مردم و با توجه به جغرافیای زندگی آن‌ها می‌باشد.

هنرمندان این بخش وظیفه‌ خود که اجرای موسیقی است را در حد توان انجام می‌دهند اما سیاست‌گذاری‌های مرتبط با جذب مردم توسط وزارت‌ فرهنگ و ارشاد و همچنین رسانه‌ها در این زمینه اثرگذار است. به‌عنوان نمونه، اختصاص سالن‌ها مجهز و بزرگ با هزینه‌ی کم برای گروه‌ها و مخاطبانشان می‌تواند یکی از این موارد باشد.

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، موسیقی در شادی و غم حضور دارد. حال برای اینکه جامعه‌ای شاد داشته باشیم، موسیقی و هنرمندان این رشته می‌توانند چه کاری انجام دهند؟

از گذشته تا کنون برای هر بخش از زندگی اجتماعی، موسیقی خاصی وجود داشته و دارد. همین که فضا برای اجرای موسیقی و کنسرت‌ها بازتر شود و هنرمندان بیشتر حمایت شوند، خود باعث ایجاد شادی در جامعه می‌شود.

از برنامه‌های آینده‌ی گروه سلیم بگویید.

گروه سلیم در حال حاضر مشغول ضبط آلبومی به نام (ماه ده و چار) است که ان‌شاءالله به زودی با همکاری شرکت فرهنگی هنری مهر آوا منتشر خواهد شد. همچنین اجرای کنسرت‌های بزرگ در شهرستان‌های مختلف از برنامه‌های گروه سلیم است و مشغول تمرین برای این کنسرت‌ها هستیم.

- آیا به زودی شاهد حضورهای بین‌المللی این گروه خوب مازندرانی خواهیم بود؟

با توکل بر خدا و همت اعضای گروه و حمایت مسئولین، امیدواریم موفقیت‌هایی در عرصه‌های بین‌المللی کسب کنیم.

 

 

سین باوند، سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی آوای سرو : موسیقی مازندران با ریشه تر از این است که نابود شود

IMAGE

جمعه, 24 آذر 1396     حسین باوند، سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی آوای سرو در گفتگو با ارمون: موسیقی مازندران با ریشه تر از این است که نابود شود   احسان شریعت درست است که اغلب هنرمندان در سنین کودکی با هدایت بزرگ ترها و آموزش اساتید به سمت هنر کشیده می شوند، اما اغلب در سنین جوانی است که شمه هایی از...
ادامه مطلب...

طبقه اجتماعی و برگزاری کنسرت های موسیقی در استان ها ؛ نباید ذائقه هنری را دسته بندی کرد

جمعه, 24 آذر 1396     طبقه اجتماعی و برگزاری کنسرت های موسیقی در استان ها نباید ذائقه هنری را دسته بندی کرد احسان شریعت   هنر امری اجتماعی است. به قول ژان پل سارتر کتابی که خواننده ندارد گویی وجود ندارد. آثار هنری تولیدات اجتماعی اند که هم بر جامعه تأثیر گذاشته و هم از آن تأثیر می پذیرند. جامعه و...
ادامه مطلب...

هنر درمانی ؛موسیقی شفا می دهد

IMAGE

جمعه, 24 آذر 1396     هنر درمانی موسیقی شفا می دهد   سید بابک میرمبینی دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی   فعالیت‌های خلاق روان درمانی با استفاده از مواد و روشهای (هنری - دیداری - شنیداری) را هنردرمانی گویند.  تاریخچه «بهداشت روانی» به قدمت بروز بیماریهای روانی‌است. اما امروزه در رویکردهای...
ادامه مطلب...

سعدی صادقی، مدیر برترین گروه موسیقی نخستین جشنواره "لیلم" اهتر شدند و قدر فرهنگ موسیقی خود را می‌دانند

IMAGE

جمعه, 24 آذر 1396   سعدی صادقی، مدیر برترین گروه موسیقی نخستین جشنواره "لیلم" در گفتگو با ارمون: مردم آگاهتر شدند و قدر فرهنگ موسیقی خود را می‌دانند آتنا فلاحتی گروه موسیقی بومی سلیم، برترین گروه جشنواره "لیلم" در سال گذشته بود. سعدی صادقی در دهه نود با هدف حفظ و گسترش موسیقی بومی مازندران این...
ادامه مطلب...

رجب رمضانی، سرپرست گروه امیر پازواری در گفتگو با ارمون: موسیقی بومی؛ عشقی که مرز ندارد

IMAGE

جمعه, 24 آذر 1396     رجب رمضانی، سرپرست گروه امیر پازواری در گفتگو با ارمون: موسیقی بومی؛ عشقی که مرز ندارد   54 سال از عمرش می گذرد اما هنوز با نوای موسیقی خود را احیاء می کند. وارد خانه اش که می شوی گویی که در تونل زمان وارد گذشته ها شده ای، تمامی چیدمان خانه رنگ و بوی سنتهای مازندران را به خود...
ادامه مطلب...

جای خالی بنفشه و پامچال روی لباس زنان مازنی

IMAGE

دوشنبه, 23 اسفند 1395 فاطمه حيدري شهابي، طراح لباس در گفتگو با ارمون: فاطمه حيدري شهابي در رشته طراحي تكنولوژي دوخت کارشناسی گرفت و کارشناسی ارشد طراحی لباس و پارچه. او مدرس دانشگاه آزاد واحد قائم شهر است. مزون "شاپرک" را در ساری مدیریت می کند. دوره های مختلف طراحی لباس از جمله خلاقيت در تزئينات...
ادامه مطلب...

جادوی هنر در سقانفارهای مازندران

IMAGE

دوشنبه, 01 آذر 1395 رحیم مولاییان: اشکان جهان‌آرای چند سالی هست که سقانفارها به‌عنوان سوژه‌های اجتماعی و هنری مورد توجه دانشجویان و تعدادی از پژوهشگران و هنرمندان قرار گرفته‌اند. اما شاید یکی از نخستین هنرمندانی که با تشکیل یک گروه اقدام به پژوهش هنری درباره این بناهای مذهبی کرد، «رحیم...
ادامه مطلب...

نباید سینمای مستند را به پایتخت محدود کنیم

IMAGE

سه شنبه, 06 بهمن 1394 اشکان جهان‌آرای: در بین آثار بخش نهایی نهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت نام یک مازندرانی هم به چشم می‌خورد."مهدی قربانپور"، مستندساز اهل بابل امسال با "زمناکو" در این جشنواره حضور یافت. مستندی که پس از اکران نظرهای متعددی را جلب و قلم‌های زیادی را وادار به نوشتن درباره...
ادامه مطلب...

مسئول انجمن سینمای جوان ساری: نگاه مدیران مازندران به سینما، سطحی است!

IMAGE

پنج شنبه, 28 اسفند 1393 هومن حکیمی:به نظر خسته می آید؛ نه از شدت و فشار کار چون عاشق سینما و جوانان است، بلکه از عدم حمایت ها، از این که باید یک تنه به دنبال حل مشکلاتی باشد که به طور طبیعی و در یک روند منطقی اصلا نباید وجود داشته باشند، مشکلاتی که در حوزه فرهنگ مازندران بیداد می کند و مانع از انجام...
ادامه مطلب...

استادعباس رحیمی خوشنویس تهرانی در گفتگو با ارمون؛ سفر با رنگ

IMAGE

پنج شنبه, 11 دی 1393 زهرا باغبانی:هنر خوشنویسی در طول تاریخ همواره مورد توجه هنرمندان کشورمان قرار گرفته و هر هنرمندی با ابداع سبک جدید سعی کرده تحولی شگرف در این راستا پدید بیاورد استاد علی رحیمی، هنرمند خوشنویس تهرانی که باید او را از هنرمندان معاصر دانست یکی از خوشنویسانی است که در تحول این...
ادامه مطلب...

آدم های خوشبخت کتاب می خوانند

IMAGE

دوشنبه, 23 اسفند 1395 یک بغل رمان برای فروردین رقیه توسلی جایی خواندم کتابخوانی بر گنجینه لغات مان می افزاید و ما را می برد به دنیای بی حصار خیال، پای همان پلی که نسل ها را به هم می رساند. خواندم، فرصت می دهد از سطح بگذریم و به مفهوم خوب و بد و درست و غلط، عمیق تر بیندیشیم. دوستی کردن می آموزد به ما،...
ادامه مطلب...

حالش را از نارنج ها بپرسید

IMAGE

شنبه, 25 دی 1395 فاطمه خنیده باید هفته‌ها می‌گذشت تا بتوانم در مورد سینمایی بنویسم که به گفته‌ی مادرم آخرین بار وقتی یک دختربچه‌ی پستانک به دهانِ جیغ جیغو بودم، برای دیدن فیلمی که فقط یادش است علیرضا خمسه در آن بازی می‌کرد به آنجا رفتیم. هیچ زمینه‌ی ذهنی از سینمایی که قرار بود درموردش...
ادامه مطلب...

روایتی از یک تاریخ زنده سه سال و یک قرن

IMAGE

پنج شنبه, 27 اسفند 1394 ناکشا یاران: «افشین آذریان» هنرمند سینما و تئاتر تنکابنی این روزها مشغول پشت سر گذاشتن مراحل نهایی یک مستند از زندگی چهره‌ای تاریخی است. شخصیتی که هم تاریخ را به خوبی می‌شناسد و هم برای خود یک تاریخ کامل است. مستند «سه سال و یک قرن» به تهیه‌کنندگی «افشین آذریان» و انجمن...
ادامه مطلب...

مازندران؛ نگین انگشتری سرزمین آریایی ها

IMAGE

دوشنبه, 26 اسفند 1392 مریم عبدالهاشم پور:سرزمین چهار فصل و هزار رنگ مازندران بیش از هر دیار دیگری در گرما گرم تابستان و سرما سرد زمستان سخاوتمندانه با دریا و کوه و جنگل و رود و آبشار و تالاب و همه زیبایی هایش آغوش می گشاید تا به تو و هر انسان دیگری بگوید؛ این جا، موزه اکوتوریسم ایران است و نگینی روی...
ادامه مطلب...

سینما برای فیلم یاسینما برای کنسرت؟

IMAGE

یکشنبه, 21 مهر 1392 چند باری است که در تنها سینمای مرکز استان، هراز گاهی کنسرت برگزار می شود. وقتی از خواننده و ارکستر و کنسرت خبری نیست، فیلم های ضعیف و بی محتوا روزها و شب های متوالی در سالن سینما جاخوش می کنند و البته موجب می شوند دخل و خرج سینما به ضرب و زور، جفت و جور شوند وگرنه فیلم های خوب،...
ادامه مطلب...

مصون سازی فرهنگی

IMAGE

شنبه, 25 دی 1395         سینا دلشـــــادی                                                 رئیس حوزه هنری استان مازندران  اقدامی آگاهانه و خردمندانه در برابر آسیب ها و گزند های احتمالی و در واقع علاج واقعه قبل از وقوع و نوشدارو قبل از مرگ است! در امتداد دغدغه های مقام معظم رهبری (مد ظله)  در حوزه فرهنگ،...
ادامه مطلب...

پرفسور سمیعی الگوی زندگی من است

IMAGE

چهارشنبه, 31 شهریور 1395 احسان شریعت بالاخره نتایج کنکور سراسری اعلام شد و مازندران همچون هر سال در میان 10 نفر برتر دانش آموزانی را دارد که حائز رتبه شده باشند. به جز سال 91 که در جمع نفرات برتر کنکور در کشور سه مازندرانی حضور داشتند، در سال های اخیر همواره سهم مازندران از نفرات برتر کنکور یک یا دو نفر...
ادامه مطلب...

جشن های اردیبهشتی مازندران

IMAGE

شنبه, 18 ارديبهشت 1395 جشن های اردیبهشتی مازندران این همه قند مکرر   زهرا اسلامی خاک تاب مکرر خورده نزدیک است زر بشود در این سامان. نوبتی هم که باشد نوبت نارنج هاست عرض اندام کنند و بدرخشند. اردیبهشت مازندران را باید خودتان به چشم ببینید تا باور کنید که اینجا یک روی بهشت، پیداست. دیده چون آن دو لب...
ادامه مطلب...

فربد حناچی، نوازنده 12 ساله مازندرانی: نمی‌خواهم فقط نوازنده باشم

IMAGE

پنج شنبه, 27 اسفند 1394 اشکان جهان‌آرای: در دومین جشنواره موسیقی «نوای خرّم» که در تالار وحدت برگزار شد، کودکان و نوجوانان زیادی از سراسر کشور با نوختن قطعات مختلف به رقابت پرداختند. در بین برگزیدگان این رقابت‌ها نام نوجوانی نوشهری نیز به چشم می‌خورد. «فربد حناچی» هنرمند نوجوانی بود که توانست در...
ادامه مطلب...

«خوشه برنج» یک سر و گردن از سایر آثار جشنواره تئاتر فجر بالاتر بود.

IMAGE

پنج شنبه, 27 اسفند 1394 علیا کاظمیان، سرپرست گروه موسیقی گروه سونر:اثر فاخر نیاز به گروه حرفه ای دارد مهدی کیهانیمحسن نوع پرور، نیما شریفیان، فاطمه محمدی، سعید شفیعیان و علی عباسی به سرپرستی «علیا کاظمیان» اعضای گروه موسیقی گروه سونَر را تشکیل می دادند که با اجرای بی نقص و موفق خود توانستند تندیس...
ادامه مطلب...

روش برابری با رقبا

IMAGE

دوشنبه, 01 آذر 1395   زیر نظر گرفتن بودجه رقبا یا میانگین بودجه تبلیغات  محسن ولی زاده مدرس دانشگاه مشاور مدیریت، بازاریابی و برندینگ مشاور عالی در حوزهttl، atl، btl     انتخاب پیام تبلیغات در این گام، باید قسمتی از مخاطبین هدف را که فرایند تصمیم‌گیری از آنها شروع می‌شود، انتخاب کرده و آنچه را که...
ادامه مطلب...

آیین های عاشورایی استان،ارادت مازنی ها به امام حسین(ع)

IMAGE

یکشنبه, 03 آذر 1392 هاشم پور:زنده ماندن فرهنگ یک قوم که تاکنون به طور شفاهی عناصرش را سینه به سینه حفظ کرده بود و به دلیل گذر زمان، فراموشی انسان، آمد و رفت فرهنگ های مختلف و از همه مهم تر تاثیرگذاری ذاتی عناصر فرهنگی بر یکدیگر، دگرگونی های زیادی را از سر گذرانده بود و بیم نابودی آن همیشه برای...
ادامه مطلب...

مرقعات خوشنویسی

IMAGE

یکشنبه, 21 مهر 1392 گرد آوری؛پژمان تقی زاده:خط نستعلیق؛ حدود نیمه دوم قرن هشتم هجری قمری، به برکت ذوق و قریحه ی ایرانیان، به تدریج در سیمای خط پارسی نمایان گشت. در آغاز؛ آن را «ـنستختعلیق» نامیدند؛ چرا که؛ از ترکیب خط «نسخ» با خط «تعلیق» پدید آمد. پیچیدگی و بی نظمی و دوایر ناقص خط تعلیق، با سلیقه...
ادامه مطلب...

جامعه دانايي محور و شهروند خوب

IMAGE

سه شنبه, 14 خرداد 1392 ماهنامه ارمون:حسين برزگر فوق ليسانس جامعه شناسي ؛مدرس دانشگاه و روزنامه نگار:بيش از سه دهه از وقوع انقلاب اسلامي ايران مي گذرد كه هدف عمده آن در شعار محوري (استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي) تبلور يافت. براي تحقق اين شعار و پيشرفت ايران و برون رفت از مشكلات موجود در حوزه هاي...
ادامه مطلب...

جوانان و جامعه شهری

IMAGE

جمعه, 11 اسفند 1391 ماهنامه ارمون/حسین برزگر ولیکچالی؛ کارشناس ارشد جامعه شناسی ،مدرس دانشگاه و روزنامه نگار:جامعه ایران، جامعه جوانی است که بیشتر افراد را جوانان زیر 30 سال تشکیل می دهند و با مشکلات بسیاری در همه ی ابعاد زندگی خود مواجه هستند که به همین دلیل، موضوع جوانان؛ یکی از چالش های اساسی...
ادامه مطلب...

 

 

 

 

 

 

طراحی و ساخت : شرکت تحلیلگران ایده طبرستان