ماهنامه ارمون

آخرین خبرها :

مرقعات خوشنویسی

گرد آوری؛پژمان تقی زاده:خط نستعلیق؛ حدود نیمه دوم قرن هشتم هجری قمری، به برکت ذوق و قریحه ی ایرانیان، به تدریج در سیمای خط پارسی نمایان گشت. در آغاز؛ آن را «ـنستختعلیق» نامیدند؛ چرا که؛ از ترکیب خط «نسخ» با خط «تعلیق» پدید آمد. پیچیدگی و بی نظمی و دوایر ناقص خط تعلیق، با سلیقه ایرانی چندان مطبوع نمی نمود و از طرفی؛ خط نسخ نیز در عین نظم و زیبایی، به لحاظ کندی در نگارش، کارآیی کافی برای مکاتبات و مراسلات نداشت ولی نستعلیق که هم از نواقص تعلیق مبرا بوده و هم سرعت نگارش آن بیشتر از نسخ است، خطی منظم و معتدل و متین و دارای دوایری ظریف و دلچسب و بدور از افراط و تفریط می باشد.
در این نسخه، قصد داریم خوانندگان عزیز و آن دسته از افرادی که به تاریخ هنر، مخصوصاُ تاریخچه هنر خوشنویسی علاقه مند هستند را با شرح حال مختصری از زندگی خوشنویسان ایام گذشته، آشنا نماییم.

میرعلی
میرعلی کاتب، از سادات شهر هرات است. نام پدرش؛ محمود و متخلص به؛ فیقی است. میرعلی از شاگردان سلطان علی بوده و در عربی و فارسی و شعر تبحر خاصی داشت. هم چنین او شاعری با نازک خیالی منحصر به فرد بود که با تخلص «مجنون» به سرودن شعر در قالب های متفاوت می پرداخت. وی چند صباحی را در بخارا سکونت گزید، چنان که خود او می گوید:
عمری از مشق دو تا بود قدم هم چون چنگ
تا که خط من بیچاره بدین قانون شد
طالب من همه شاهان جهان اند و مرا
در بخارا جگر از بهر معیشت خون شد
میر علی در زمان عبدالله خان ازبک می زیست و استاد پسرش نیز بود اما آب و هوای بخارا به او نمی ساخت، بنابراین از آن سرزمین؛ به بهانه سفر، خارج شد. وی گلشن خط را رنگ و بویی تازه بخشید و مشام عالمیان را از ریاحین خط خود معطر ساخت. در اصول و صفای خط، از همه بهتر می نوشت. خوشنویسی، همانند؛ میر علی که در نزد بعضی واضع الاحمل است، در هنر خوشنویسی زبانزد و مثال زدنی است تا جایی که هر خط خوب را از جهت تعریف، قطعه میرعلی می نامیدند. نگارش میرعلی به ترتیبی بود که هر کتابی و هر مرقعی که می نوشت، تاریخ اتمام آن را نیز خودش می نوشت. از نمونه های آن می توان؛ مرقعی که جهانگیر پادشاه از شوق و علاقه ی خود آماده کرده بود، نام برد که مانند باغی بهاری بود که کتابت آن توسط میرعلی انجام شد. در حالی که در آن روزگار رسم بر این بود که مردم در اکثر نوشته های خود، نام بزرگان و رفتگان را می نوشتند و این باعث گمراهی خوانندگان می شد اما همان طور که گفته شد، میرعلی در پایان هر سند و نوشته، نام خود را ذکر می کرد و همان طور که او پس از ساخت مدرسه ی بخارا در پایان آن چنین می گوید:
میرعرب قطب زمان غوث دهر    
ساخت چنین مدرسه ی بوالعجب
بوالعجب این است که تاریخ او     
مدرسه ی عالی میر عرب

وی قواعد خطوط سبعه را برای شاهزاده سلطان مظفر به نظم در آورده و در آن جا نیز قدرت سخنوری خود را به رخ کشیده است. چند بیتی از او را در ذیل می آوریم:
مثنوی                                                       
شاعر نادر سخن و ساحرم           
در فن خط نیز بسی ماهرم            
فیض مسیحا زدمم می چکد           
آب حیات از قلمم می چکد            

رباعی
هرکسی که به صفحه خطم دیده گشاد
دل بر خط دلبران مهوش ننهاد
در عالم خط منم مسلم روزگار
استادان را چنین خطی دست نداد

گویند روزی در دکان عطاری نشسته بود. شخصی آمد و از او خواست؛ سرمشقی از مفردات برای او بنویسد. میرعلی فوراَ قلم را تراشیده و همان دم با سرعتی؛ سرمشق را نوشت که وقتی آخرین حرف را تمام کرد هنوز اولین حرف آن تر بود و مرکبش خشک نشده بود. او آن چنان به استاد خود، سلطان علی؛ ارادت داشت که به دوستان خود می گفت؛ هرچند خط من از خط سلطان علی فایق است اما آن نمکی که خط او دارد، در خط من نیست. او را کاتب معاصر جامی گفته اند و وفاتش را سال 924 دانسته اند. از مصنفات او می توان به؛ «رسم الخط» و «خط و سواد» اشاره نمود.
منبع: تذکره خوشنویسان
                                                                                                                                   (با اندکی تغییر)
      

 

روش برابری با رقبا

IMAGE

دوشنبه, 01 آذر 1395   زیر نظر گرفتن بودجه رقبا یا میانگین بودجه تبلیغات  محسن ولی زاده مدرس دانشگاه مشاور مدیریت، بازاریابی و برندینگ مشاور عالی در حوزهttl، atl، btl     انتخاب پیام تبلیغات در این گام، باید قسمتی از مخاطبین هدف را که فرایند تصمیم‌گیری از آنها شروع می‌شود، انتخاب کرده و آنچه را که...
ادامه مطلب...

آیین های عاشورایی استان،ارادت مازنی ها به امام حسین(ع)

IMAGE

یکشنبه, 03 آذر 1392 هاشم پور:زنده ماندن فرهنگ یک قوم که تاکنون به طور شفاهی عناصرش را سینه به سینه حفظ کرده بود و به دلیل گذر زمان، فراموشی انسان، آمد و رفت فرهنگ های مختلف و از همه مهم تر تاثیرگذاری ذاتی عناصر فرهنگی بر یکدیگر، دگرگونی های زیادی را از سر گذرانده بود و بیم نابودی آن همیشه برای...
ادامه مطلب...

مرقعات خوشنویسی

IMAGE

یکشنبه, 21 مهر 1392 گرد آوری؛پژمان تقی زاده:خط نستعلیق؛ حدود نیمه دوم قرن هشتم هجری قمری، به برکت ذوق و قریحه ی ایرانیان، به تدریج در سیمای خط پارسی نمایان گشت. در آغاز؛ آن را «ـنستختعلیق» نامیدند؛ چرا که؛ از ترکیب خط «نسخ» با خط «تعلیق» پدید آمد. پیچیدگی و بی نظمی و دوایر ناقص خط تعلیق، با سلیقه...
ادامه مطلب...

جامعه دانايي محور و شهروند خوب

IMAGE

سه شنبه, 14 خرداد 1392 ماهنامه ارمون:حسين برزگر فوق ليسانس جامعه شناسي ؛مدرس دانشگاه و روزنامه نگار:بيش از سه دهه از وقوع انقلاب اسلامي ايران مي گذرد كه هدف عمده آن در شعار محوري (استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي) تبلور يافت. براي تحقق اين شعار و پيشرفت ايران و برون رفت از مشكلات موجود در حوزه هاي...
ادامه مطلب...

جوانان و جامعه شهری

IMAGE

جمعه, 11 اسفند 1391 ماهنامه ارمون/حسین برزگر ولیکچالی؛ کارشناس ارشد جامعه شناسی ،مدرس دانشگاه و روزنامه نگار:جامعه ایران، جامعه جوانی است که بیشتر افراد را جوانان زیر 30 سال تشکیل می دهند و با مشکلات بسیاری در همه ی ابعاد زندگی خود مواجه هستند که به همین دلیل، موضوع جوانان؛ یکی از چالش های اساسی...
ادامه مطلب...

الزامات و بایسته های اقتصاد مقاومتی در استان مازندران

IMAGE

شنبه, 02 فروردين 773  ماهنامه ارمون:حسین برزگر ؛کارشناس ارشد جامعه شناسی و روزنامه نگار: با توجه به این که شرایط کنونی کشور در یک شرایط حساس و در عین حال با ظرافت های خاصی قرار گرفته است، بنابراین راه های مقابله با آثار و تبعات، تهدیدات و تنگناهای اقتصادی دشمنان، گسترش سیاست های حمایتی دولت از...
ادامه مطلب...

 

 

 

 

 

 

طراحی و ساخت : شرکت تحلیلگران ایده طبرستان