ماهنامه ارمون

آخرین خبرها :

رجب رمضانی، سرپرست گروه امیر پازواری در گفتگو با ارمون: موسیقی بومی؛ عشقی که مرز ندارد

 

 

رجب رمضانی، سرپرست گروه امیر پازواری در گفتگو با ارمون:

موسیقی بومی؛ عشقی که مرز ندارد

 

54 سال از عمرش می گذرد اما هنوز با نوای موسیقی خود را احیاء می کند. وارد خانه اش که می شوی گویی که در تونل زمان وارد گذشته ها شده ای، تمامی چیدمان خانه رنگ و بوی سنتهای مازندران را به خود گرفته و این نشان از عشق صاحبان خانه به فرهنگ اصیل مازنی است.

با مهمان نوازی که خاص مردمان خونگرم شمالی ست ما را در خانه اش پذیرا می شود، خانه ای که بوی عشق و موسیقی در هم آمیخته شده است. می گوید«موسیقی بومی عشقی ست که مرزی برایش متصور نیست و این شیوه عاشقی را سالهاست که با جان و دل پذیرفته ام.»

رجب رمضانی، سرپرست گروه امیر پازواری از سالهای دلدادگی اش به موسیقی می گوید:«16-17سال بیشتر نداشتم که به واسطه دوستی با برادران خشرو با ساز سنتور آشنا شدم.

سال1359ابتدا نزد احمد محسن پور فراگیری موسیقی را آغاز و سپس در محضر اساتید به نام آن دوران نادر سینکی و کیومرث وندادی ساز سنتور را به صورت حرفه ای دنبال کردم،آن سالها بیشتر تحت تاثیر کارهای پایور و مشکاتیان سنتور می نواختم.»

موسیقی برایش جریان زندگیست این از تک تک واژگانش هویداست گویی در گذشته ها غرق شده و این غرق شدن برایش لذت بخش است.

سالها پس از فراگیری حرفه ای موسیقی سال1369-1370به اتفاق برادران خود و تنی چند از دوستان  علاقه مند به موسیقی محلی به فکر تشکیل گروه موسیقی مستقلی برای خود افتادیم.

ساز و کار گروه که تشکیل شد به واسطه اینکه امیر پازواری معروف به شیخ‌العجم و امیرالشعرا از شاعران مازندرانیدوران حکومت صفویان که به زبان مازندرانیشعر می‌سروده نام گروه را امیرپازواری نام گذاری کردیم تا یاد و خاطره این شاعرمحلی گوی پا بر جا بماند.

او می گوید:«در سال1382 نیز توانستم مدرک صلاحیت تدریس از مرکز توسعه فعالیتهای فرهنگی هنری تهران را دریافت کنم و تا به امروز به عنوان سرپرست گروه امیر پازواری مشغول به فعالیت در حرفه موسیقی بومی محلی هستم.»

آلبوم نرگس جار سال ١٣٧١، آلبوم هژبرخوانی  سال1373، بهار وارش سال١٣٧۵، تش سما سال١٣٨١، ورف سما سال ١٣٨٣و لارما سال١٣٨٧ از مهمترین مجموعه آثار ثبت شده توسط مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد در قالب آلبوم بوده که تنظیم و آهنگ سازی آن را رجب رمضانی به عهده داشته است.

وی درباره حضور و اجرا در جشنواره های مختلف با همراهی گروه امیر پازواری به سرپرستی و آهنگسازی اش می گوید:« اولین کنسرت محلی  گروه امیر پازواری درسال1370 به خوانندگی استاد خشرو در سینما فجر قائم شهر برگزار شد که استقبال خوبی هم از آن شد.

 

پس از آن  در سال 1373برای بار دوم کنسرت موسیقی در سینما فجرقائمشهر برگزار شد. در سال ١٣٧۵ گروه امیر پازواری به خوانندگی نورالله علیزاده و در سال ١٣٧٧به خوانندگی علیزاده و محمود شریفی نیز در قائمشهر به برگزاری کنسرت اقدام کرد.

شرکت در جشنواره دهه فجر تهران سال ١٣٧٨، شرکت در جشنواره مقامی کرمان ١٣٧٨، مقام نخست جشنواره محلی در رامسر، تنکابن ١٣٧۶شرکت در جشنواره موسیقی محلی بابلسر ١٣٧٧ و قائم شهر ١٣٧٨به عنوان گروه دوم و گروه برتر به همراه بیست گروه محلی دیگر از جمله فعالیتهای گروه امیرپازواری به سرپرستی رجب رمضانی بوده است.

وی می گوید:«در سالهای 1385 و نیز امیر پازواری با هدف القاء فرهنگ بومی محلی مازندران راهی آلمان و اسپانیا و فرانسه شد1387 و در شهر های پاریس، برلین، هامبورگ و هانوفر کنسرتهایی در شان مردم مازندران برگزار کرد.»

وی برگزاری جشنواره های موسیقی را مهمترین گام برای اعتلای موسیقی بومی مازندران می داند و می گوید:«رشد و اعتلای خلاقیت ها و آفرینش های موسیقایی، ایجاد زیر ساخت و بسترهای مناسب به منظور ارائه، ثبت و معرفی آثار هنرمندان موسیقی معاصر، تقویت زیرساخت های دیپلماسی فرهنگی از جمله اثرات برگزاری درست و هدفمند جشنواره های موسیقی فلکلور بوده است.»

جشنواره های موسیقی بومی همچون "لیلم"می تواند فرصتی برای جوانان علاقه مند به موسیقی فلکور باشد تا استعدادهای درخشان کشف و از طریق حمایتهایی که پس از آن باید انجام شود، نوعی کارآفرینی در این حرفه ایجاد شود.

رمضانی می گوید:«فکر جوان مانند لوح نانوشته است، باید از فکر جوانان برای استحکام و غنای موسیقی محلی مازندرانی استفاده کرد و از این طریق فرهنگ موسیقایی استان را به ایران و جهان شناساند.»

حرفهایش پایان می یابد اما گویی آرزویش هنوز در تارهای کمانچه اش گره خورده...

سوتیتر:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روش برابری با رقبا

IMAGE

دوشنبه, 01 آذر 1395   زیر نظر گرفتن بودجه رقبا یا میانگین بودجه تبلیغات  محسن ولی زاده مدرس دانشگاه مشاور مدیریت، بازاریابی و برندینگ مشاور عالی در حوزهttl، atl، btl     انتخاب پیام تبلیغات در این گام، باید قسمتی از مخاطبین هدف را که فرایند تصمیم‌گیری از آنها شروع می‌شود، انتخاب کرده و آنچه را که...
ادامه مطلب...

آیین های عاشورایی استان،ارادت مازنی ها به امام حسین(ع)

IMAGE

یکشنبه, 03 آذر 1392 هاشم پور:زنده ماندن فرهنگ یک قوم که تاکنون به طور شفاهی عناصرش را سینه به سینه حفظ کرده بود و به دلیل گذر زمان، فراموشی انسان، آمد و رفت فرهنگ های مختلف و از همه مهم تر تاثیرگذاری ذاتی عناصر فرهنگی بر یکدیگر، دگرگونی های زیادی را از سر گذرانده بود و بیم نابودی آن همیشه برای...
ادامه مطلب...

مرقعات خوشنویسی

IMAGE

یکشنبه, 21 مهر 1392 گرد آوری؛پژمان تقی زاده:خط نستعلیق؛ حدود نیمه دوم قرن هشتم هجری قمری، به برکت ذوق و قریحه ی ایرانیان، به تدریج در سیمای خط پارسی نمایان گشت. در آغاز؛ آن را «ـنستختعلیق» نامیدند؛ چرا که؛ از ترکیب خط «نسخ» با خط «تعلیق» پدید آمد. پیچیدگی و بی نظمی و دوایر ناقص خط تعلیق، با سلیقه...
ادامه مطلب...

جامعه دانايي محور و شهروند خوب

IMAGE

سه شنبه, 14 خرداد 1392 ماهنامه ارمون:حسين برزگر فوق ليسانس جامعه شناسي ؛مدرس دانشگاه و روزنامه نگار:بيش از سه دهه از وقوع انقلاب اسلامي ايران مي گذرد كه هدف عمده آن در شعار محوري (استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي) تبلور يافت. براي تحقق اين شعار و پيشرفت ايران و برون رفت از مشكلات موجود در حوزه هاي...
ادامه مطلب...

جوانان و جامعه شهری

IMAGE

جمعه, 11 اسفند 1391 ماهنامه ارمون/حسین برزگر ولیکچالی؛ کارشناس ارشد جامعه شناسی ،مدرس دانشگاه و روزنامه نگار:جامعه ایران، جامعه جوانی است که بیشتر افراد را جوانان زیر 30 سال تشکیل می دهند و با مشکلات بسیاری در همه ی ابعاد زندگی خود مواجه هستند که به همین دلیل، موضوع جوانان؛ یکی از چالش های اساسی...
ادامه مطلب...

الزامات و بایسته های اقتصاد مقاومتی در استان مازندران

IMAGE

شنبه, 02 فروردين 773  ماهنامه ارمون:حسین برزگر ؛کارشناس ارشد جامعه شناسی و روزنامه نگار: با توجه به این که شرایط کنونی کشور در یک شرایط حساس و در عین حال با ظرافت های خاصی قرار گرفته است، بنابراین راه های مقابله با آثار و تبعات، تهدیدات و تنگناهای اقتصادی دشمنان، گسترش سیاست های حمایتی دولت از...
ادامه مطلب...

 

 

 

 

 

 

طراحی و ساخت : شرکت تحلیلگران ایده طبرستان