ماهنامه ارمون

آخرین خبرها :

گفتگو با احمد امیر خلیلی ترانه سرا: مخاطبم را ناامید نمی کنم

 

 

فاطمه اکبرپور:در عصری که هر کسی ادعای شاعری و ترانه سرایی دارد، وقتی غزل یا ترانه ای بدون اینکه حتی شاعر و ترانه سرایش را بشناسی تو را جذب کلمات و فلسفه ی پنهانش کند اتفاق خوبیست، سخت است دلی را که با مولوی و حافظ و سعدی اخت شده را با ترانه ای امروزی تسخیر کنی مگر اینکه پی این ترانه را با تفکر در آورده باشی. احمد امیرخلیلی 26 ساله است و کارشناس ارشد مهندسی عمران، شاعرو ترانه سرایی که علیرغم جوان بودنش ترانه های نابش به تفکر دعوتت می کند، اولین مجموعه ترانه هایش با عنوان «تحت پیگرد قانونی» سال 92 توسط انتشارات فصل پنجم به چاپ رسیده است. او همچنین موفق به کسب سرو زرین  در بخش ترانه ی جشنواره بین المللی فجر در سال 91 شده است. گفتگو با این ترانه سرای اهل تهران  پیش روست؛

 

 

 

اگر قرار باشد احمد امیرخلیلی را با یک بیت معرفی کنید، چه خواهید گفت؟

 

دارم تقاص جنگو پس می دم

 

جنگی که می گفتی مقدس بود

 

ماهر دومون قربانی جنگیم

 

بسه، برا هفت پشتمون بس بود.

 

از شروع فعالیت ادبی تان بگویید.

 

شروع فعالیت ادبی من به طور جدی بر می گردد به سال 89، اما از قبل علاقه ی به ادبیات در من وجود داشت. اواسط سال 89  برای شرکت در اجرای موسیقی سروش قهرمانلو به انجمن شاعران ایران رفتم چون در آن زمان نوازنده سه تار بودم، همان روز جلسه نقد کتابی به کارشناسی استاد عبدالجبار کاکایی در آن مکان در حال برگزاری بود، طی آشنایی با ایشان به جلسات عصر ترانه در فرهنگسرای رازی معرفی شدم و از بهمن 89 به طور جدی و حرفه ای وارد فضای ترانه و شعر شدم.

 

 

 

هنوز هم موسیقی کار می کنید؟

 

خیر از وقتی که وارد دنیای شعر وادب شدم احساس می کنم با کلمه و کلام تعامل و انس بیشتر و بهتری دارم.

 

 

 

اولین ترانه ای که گفتید و دلتان احساس رضایت کردکدام ترانه بود؟

 

واقعیت این است که هنوز به آنچه که  مطلوب قلبم باشد نرسیدم،(به قول نزار قبانی در کتاب "داستان من و شعر": علت اینکه شعرهای قدیمی ام را حفظ نیستم این است که آنها را سروده شدند تا شعرجدیدم متولد بشود), من هم قاعدتا شعری که مورد رضایت قلبم باشد شعر بعدی ام خواهد بود.

 

فقط اهل ترانه سرایی هستید یا دستی در غزل و دیگر قالبهای شعری نیز دارید؟

 

حقیقت این است کهقالب ها و گونه های شعری تنها قراردادهایی هستند که وضع شدند تا حوزه نقد در شعر تخصصی تر شود و گرنه برای شاعر قالب و گونه محدودیت آور است تا کمک حال. من همیشه سعی کردم همه ی قالب ها و گونه های شعری را تجربه کنم، اما به ترانه نگاه جدی تری داشتم چراکه زبان محاوره، زبان اندیشه ی من است.

 

با من موافق هستید که امروز با وجود ترانه سرایان متعدد ترانه ی سالمی که حرفی برای گفتن داشته باشد خیلی کم است؟ ریشه ی این امر را در چه می دانید؟

 

ما دو جنس ترانه و ترانه سرا داریم؛ یک عده که دغدغه ی ادبی دارند و حاضر نیستند ادبیات و عرق به ادبیات را با چیزی معامله کنند، اما عده دیگر تنها به فکر بازار و شنیده شدن به هر نحوی هستند وحاضرند تمام بدرفتاری های ممکن را با کلام انجام دهند. ما ترانه سرای خوب کم نداریم که هنوز پا به عرصه اجرایی شدن آثارشان نگذاشته اند. متاسفانه در حال حاضر بازار ترانه در دست همان عده ای است که فقط به دنبال شهرت و شنیده شدن هستند. ادبیات سینه به سینه به ما رسیده و هیچ زمان زر و زور و تزویر جلوی کلام را نگرفته، کلامی که هیچ وقت در هیچ فرودگاه اندیشه ای به انتظار ویزا ننشسته تا منتقل بشود، این کلام همواره حرمتش حفظ شده و تاریخ نشان داده همواره کسانی که دغدغه ادبیات داشتند ماندگار شدند.

 

نظرتان دراین خصوص چیست که اغلب ترانه سرایان نگاهی تجارتی به ترانه دارند؟

 

این نگاه بد نیست، ترانه سرا هم مانند هر فرد دیگری که به وسیله شغل و درآمدی زندگی می چرخاند، از همین راه امرار معاش می کند، اما اینکه ترانه سرا به نفع تجارت و به نفع پول از حرمت ترانه خود کوتاه بیاید اتفاق خوبی نیست، هنر ترانه سرا هنری قدرتمند و خاص است  چون شنیده خواهد شد و تاثیرگذار خواهد بود پس با حفظ حرمت کلام و ترانه اش اتفاقا باید نگاه درآمدی هم به ترانه داشته باشد.

 

به نظر شما چرا امروزه هر کسی احساس می کند ترانه سرا است؟

 

به همان که همه فکر می کنند خواننده هستن،فکر می کنند موزیسین هستن،فکر می کنند تعمیرکار هستند،فکر می کنند...

 

این امر بیشتر بحثی جامعه شناختی ست و تنها مختص دنیای ترانه نیست. اینکه همه فکر می کنند در هر رشته ای بدون تخصص، سواد و مطالعه می توانند دست ببرند شامل همه ی رشته ها می شود اما در عالم هنر بیشتر این اتفاق رخ می دهد، این امر بیشتر بر می گردد به نظام آموزشی ما، جبر در انتخاب راهی  که مطابق میل نیست و احساس نارضایتی از مسیر زندگی، انگیزه ای می شود برای جبران کاستی ها و ورود به دنیای مظلوم هنر و قاعدتا اولین مرحله در عالم هنر این است که بروند سراغ کلمه و کلام چون هزینه ای در بر ندارد با یک قلم و کاغذ وارد عرصه می شوند و به لطف مخاطب هورا بکش و به به گو دچار توهم شهرت می شوند. این امر ممکن است در هر حوزه ای رخ بدهد.

 

عوامل موثر در خلق یک ترانه ی درست از نگاه شما چیست؟

 

با تجربه شخصی من در این چند سال سه المان را موثر می دانم؛

 

یک استاد خوب که در نقطه ای حساس هدایتت کند، یک راهبر خوب و دلسوز

 

یک دوست باسواد که بتوان با آن بحث کرد چیزی یاد گرفت و به او چیزی یاد داد

 

و سیر مطالعاتی درست.

 

از همکاری هایتان با خوانندگان موسیقی پاپ بگویید.

 

همکاری ام با اهالی موسیقی مختص به حوزه موسیقی پاپ نبوده و در حوزه موسیقی سنتی و راک نیز همکاری هایی داشتم. در حوزه موسیقی پاپ با رضا صادقی، سعید شهروز، امیرحسین سمیعی، حمیدگلشن، مهدی یراحی و کیان مقدم همکاری داشتم.

 

دو کار تیتراژ آغازین و پایانی برنامه دانه های انار قطعه های موسیقی جدید به ترانه سرایی من است؛ تیتراژ آغازین را امیرحسین سمیعی آهنگسازی کرده با خوانندگی حجت اشرف زاده و اشکان کمانگیری و تیتراژ انتهایی ساخته ی بهروز صفاریان  با صدای مانی رهنما و فریدون آسرایی ست. در آینده  نیز همکاری هایی با سالار عقیلی، اشکان کمانگری و حجت اشرف زاده خواهم داشت. یک آلبوم هم در دست انتشار دارم که اتفاق خوبیست در حوزه ی موسیقی پاپ آن هم پاپ عاشقانه که بعد از انتشار بیشتر در موردش خواهم گفت.

 

از یک،هفت، پنج بگویید. از چگونگی شکل گیری ترانه و همکاریتان با آقای مقدم. از احساس نابی که حاکم بر ترانه است.

 

یک،هفت، پنج ترانه ای ست که برای 175 شهید غواص  و از عجیب ترین ترانه هایی است که تاکنون نوشته ام این ترانه در ده دقیقه نوشته شد و بدون هیچ ویرایشی، یک ترانه کاملا جوششی. کیان مقدم خواست تا این ترانه را کار کند و اتفاقا اثری مطابق دلم ساخت، کلیپی هم از این ترانه تهیه شد با همکاری عواملی حرفه ای و سینمایی، که همگی با اشتیاق قلبی دست به این کار زدند. قطعا  این امر از عنایت خاص این شهدا بوده، آنها خواستند که این ترانه نوشته، خوانده و تصویر شود.

 

برخی از ترانه هایتان رنگ و بوی دفاع مقدس دارد، از آنها بگویید. به نوعی از احساس وظیفه و مسئولیتی حرف می زنید که بر دوشتان است این عرق و علاقه از کجا می آید؟

 

بحث مسئولیت نیست، آنچه که در حوزه ی دفاع مقدس نوشتم برایم اتفاق افتاده و بخشی از زندگی ام بوده. من فرزند یک جانباز هستم، قصه ی جانبازی پدرم قصه عجیبی است و اتفاقا قرار است با همکاری گروه تولید کننده شیار143 به تصویر کشیده شود. فیلمنامه نگارش و برای جشنواره ی فیلم فجر ثبت شده و گروه تولید کار خودش را آغاز کرده، شاید با پخش این فیلم به این پاسخ برسید که چرا آثار  احمد امیر خلیلی رنگ و بوی دفاع مقدس دارد.

 

چقدر اهل مطالعه هستید؟

 

حقیقت این است که بارها پای موسیقی و فیلم نشسته ام اما هیچ کدام به اندازه ی مطالعه راضی ام نمی کند، اگر روزی را بدون مطالعه سپری کنم آن روز برایم روز بیهوده ای است.

 

آخرین کتابی که خوانده اید؟

 

 لذات فلسفه ی ویل دورانت.

 

و موسیقی مورد علاقه تان؟

 

همه نوع موسیقی را گوش می دهم، تنها معیارم در انتخاب یک موسیقی خوب محتواست.

 

شاعر و ترانه سرای محبوب شما؟

 

سوال سختی است؛ سعدی،اخوان ثالث، فروغ فرخزاد، سید حسن حسینی، قیصر امین پور، حسین منزوی، محمدعلی بهمنی، عبدالجبار کاکایی، من همه ی شاعران را دوست دارم اینها کمی بیشتر.

 

احمد امیر خلیلی به عنوان یک جوان چه تفریحاتی دارد؟

 

واقعیت این است که تفریحم کتاب است و مطالعه، البته تا حدی اهل سینما هم هستم اما این روزها به خاطر مشغله فرصت سینما رفتن ندارم، من راهی را انتخاب کردم که دوستش دارم، این سبک زندگی را انتخاب کردم که کارم تفریحم باشد و تفریحم کارم.

 

و نقش خانواده در رشد و موفقیت تان؟

 

من تمام موفقیتم را مدیون خانواده ام هستم، مادر و پدرم تمام انگیزه ی  من هستند. برای انجام کارهایم لبخند رضایتشان مصرم می کند که کاری به درد بخورتر انجام بدهم.

 

آینده ی ترانه ی ایران را چه طور ارزیابی می کنید؟

 

اگر ترانه ی ایران با  همین روش و شرایط پیش برود می شود به آینده اش امیدوار بود. چرا که ترانه حدود یک دهه است به صورت تخصصی در محافل ادبی و جشنواره ها بررسی و معرفی می شود و اگر نقد به طور تخصصی تر وارد این حوزه شود مسلما ترانه در آینده یکی از فرزندان مهم و جدی ادبیات ما خواهد بود.

 

یک راهنمایی برای جوانانی که علاقه مند و مستعد ترانه سرایی هستند.

 

خوب بخوانند؛ سیر مطالعاتی درست کیفیت اندیشه را بالا می برد. استاد خوب و دوست باسواد انتخاب کنند.

 

یک خط توصیف برای این اسامی

 

عبدالجبار کاکایی: استاد، هر چه در ترانه آموختم از ایشان است.

 

محمدعلی بهمنی:استاد،هرچه در اخلاق آموختم از اوست، همواره ایشان را محبت علی بهمنی می خوانم.

 

افشین یداللهی:دکتر دوست داشتنی.

 

علیرضا بدیع: دوست.

 

حرفی مانده؟

 

به مخاطبانم قول می دهم نا امیدشان نکنم و همیشه در قبال آنها احساس مسئولیت کنم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مصون سازی فرهنگی

IMAGE

شنبه, 25 دی 1395         سینا دلشـــــادی                                                 رئیس حوزه هنری استان مازندران  اقدامی آگاهانه و خردمندانه در برابر آسیب ها و گزند های احتمالی و در واقع علاج واقعه قبل از وقوع و نوشدارو قبل از مرگ است! در امتداد دغدغه های مقام معظم رهبری (مد ظله)  در حوزه فرهنگ،...
ادامه مطلب...

پرفسور سمیعی الگوی زندگی من است

IMAGE

چهارشنبه, 31 شهریور 1395 احسان شریعت بالاخره نتایج کنکور سراسری اعلام شد و مازندران همچون هر سال در میان 10 نفر برتر دانش آموزانی را دارد که حائز رتبه شده باشند. به جز سال 91 که در جمع نفرات برتر کنکور در کشور سه مازندرانی حضور داشتند، در سال های اخیر همواره سهم مازندران از نفرات برتر کنکور یک یا دو نفر...
ادامه مطلب...

جشن های اردیبهشتی مازندران

IMAGE

شنبه, 18 ارديبهشت 1395 جشن های اردیبهشتی مازندران این همه قند مکرر   زهرا اسلامی خاک تاب مکرر خورده نزدیک است زر بشود در این سامان. نوبتی هم که باشد نوبت نارنج هاست عرض اندام کنند و بدرخشند. اردیبهشت مازندران را باید خودتان به چشم ببینید تا باور کنید که اینجا یک روی بهشت، پیداست. دیده چون آن دو لب...
ادامه مطلب...

فربد حناچی، نوازنده 12 ساله مازندرانی: نمی‌خواهم فقط نوازنده باشم

IMAGE

پنج شنبه, 27 اسفند 1394 اشکان جهان‌آرای: در دومین جشنواره موسیقی «نوای خرّم» که در تالار وحدت برگزار شد، کودکان و نوجوانان زیادی از سراسر کشور با نوختن قطعات مختلف به رقابت پرداختند. در بین برگزیدگان این رقابت‌ها نام نوجوانی نوشهری نیز به چشم می‌خورد. «فربد حناچی» هنرمند نوجوانی بود که توانست در...
ادامه مطلب...

«خوشه برنج» یک سر و گردن از سایر آثار جشنواره تئاتر فجر بالاتر بود.

IMAGE

پنج شنبه, 27 اسفند 1394 علیا کاظمیان، سرپرست گروه موسیقی گروه سونر:اثر فاخر نیاز به گروه حرفه ای دارد مهدی کیهانیمحسن نوع پرور، نیما شریفیان، فاطمه محمدی، سعید شفیعیان و علی عباسی به سرپرستی «علیا کاظمیان» اعضای گروه موسیقی گروه سونَر را تشکیل می دادند که با اجرای بی نقص و موفق خود توانستند تندیس...
ادامه مطلب...

گفتگو با محسن اردشیر، کارگردان برگزیده مازندرانی جشنواره تئاتر فجر: شاد نیستیم چون کار آیینی وحدتی نداریم

IMAGE

پنج شنبه, 27 اسفند 1394 مهدی کیهانی: طلایی شدن "خوشه های برنج" در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر به کارگردانی محسن اردشیر و غنچه شکوهیان و کاندیدا شدن این نمایش در چهار بخش موسیقی، طراحی فضا، طرح وایده و کارگردانی و دریافت جایزه در این چهار بخش از اتفاقات خاص و متفات این حوزه هنری در یک دهه اخیر شمار...
ادامه مطلب...

آسیب های اجتماعی بانوان و راهکارهای آن در یک قاب چالش کار موازی

پنج شنبه, 27 اسفند 1394 ندا کلایی: نزدیک به 2 میلیون نفر از جمعیت استان مازندران را بانوان تشکیل می دهند که از این تعداد 100 هزار و 343 نفر سرپرست خانوار هستند؛ بر اساس آخرین اعلام رسمی 3 هزار و 700 نفر زن معتاد در استان وجود دارند که با رشد طلاق شرایط نامساعدی در حوزه بانوان پدید آورده است.   در این راستا به...
ادامه مطلب...

گزارش یک روز در نمایشگاه استانی یار مهربان جایی برای امید

IMAGE

سه شنبه, 06 بهمن 1394 محمد رضا شکری امیری:در روزی سرد که آفتاب فقط  تصویری از گرمای پاییزی مازندران را نشان می دهد در حاشیه ی اتوبانی تندرو، بدون پارکینگی امن و منضبط، هفت کیلومتری ساری نمایشگاهی برگزار شد که از نمایش‌های ادبی و آکادمیک، گروه‌های کتابخوان محلی، گروه‌های منسجم دانش آموزی که...
ادامه مطلب...

گفتگو با احمد امیر خلیلی ترانه سرا: مخاطبم را ناامید نمی کنم

IMAGE

شنبه, 21 شهریور 1394     فاطمه اکبرپور:در عصری که هر کسی ادعای شاعری و ترانه سرایی دارد، وقتی غزل یا ترانه ای بدون اینکه حتی شاعر و ترانه سرایش را بشناسی تو را جذب کلمات و فلسفه ی پنهانش کند اتفاق خوبیست، سخت است دلی را که با مولوی و حافظ و سعدی اخت شده را با ترانه ای امروزی تسخیر کنی مگر اینکه پی این...
ادامه مطلب...

گفتگو با محسن ولی زاده، مدیر کانون مشاوران ماندگار ساری: دایره محبت ها تنگ شده است

IMAGE

شنبه, 21 شهریور 1394   پروانه آقاجانی شیروانی:محسن ولی زاده متولد سال 1366 ساری، عضو هیت مدیره و نایب رئیس موسسه مشاوره آریا نیک و صاحب امتیاز و مدیر مسئول کانون مشاوران ماندگار است. او دوره های اصول و فنون مذاکره، مهندسی زبان بدن، تفکر استراتژیک،  مشتری مداری و بازاریابی حرفه ای و فروش را زیر نظر...
ادامه مطلب...

 

 

 

 

 

 

طراحی و ساخت : شرکت تحلیلگران ایده طبرستان