مجله ارمون - سعدی صادقی، مدیر برترین گروه موسیقی نخستین جشنواره "لیلم" اهتر شدند و قدر فرهنگ موسیقی خود را می‌دانند

ماهنامه ارمون

آخرین خبرها :

سعدی صادقی، مدیر برترین گروه موسیقی نخستین جشنواره "لیلم" اهتر شدند و قدر فرهنگ موسیقی خود را می‌دانند

 

سعدی صادقی، مدیر برترین گروه موسیقی نخستین جشنواره "لیلم" در گفتگو با ارمون:

مردم آگاهتر شدند و قدر فرهنگ موسیقی خود را می‌دانند

آتنا فلاحتی

گروه موسیقی بومی سلیم، برترین گروه جشنواره "لیلم" در سال گذشته بود. سعدی صادقی در دهه نود با هدف حفظ و گسترش موسیقی بومی مازندران این گروه را تشکیل داد و در این سال‌ها می‌کوشد تا ریشه‌های آواها و نواهای مازندران را از سراسر کشور به مرزهایی فراتر از ایران گسترش دهد.

گفت‌وگویی با سعدی صادقی پیرامون چگونگی شکل‌گیری گروه، هدف‌های آن و ... انجام دادیم.

 

 

کمی درباره‌ نوعفعالیت گروه توضیح بفرمایید. گروه سلیم از چه سالی و چطور تشکیل شد؟

در سال 1393 با رویکرد حفظ  و اشاعه فرهنگ غنی موسیقی مازندران تصمیم به تشکیل یک گروه موسیقی گرفتم، در کنار اجراهای گوناگون، کسب مقام نخست در اولین جشنواره‌ سراسری لیلم در سال 95 یکی از دستاوردهای مهم بود و انگیزه‌ای دو صد چندان برای ادامه‌ فعالیت شد که تا امروز ادامه دارد.

چطور به فکر تشکیل گروه افتادید؟

پس از سال‌ها شاگردی در محضر استادان موسیقی، همکاری با گروه‌های گوناگون و کسب تجربه، تدریس حرفه‌ای موسیقی مازندران و همچنین همان‌طور که پیش‌تر گفتم  برای حفظ و اشاعه‌ موسیقی مازندران و نشر و نمو هرچه بیشتر آن میان نسل جوان و البته با توجه به علاقه بسیارم به این موسیقی، ایده تشکیل گروه در ذهنم شکل گرفت.

به غیر از موسیقی محلی و بومی، در حوزه‌ موسیقی سایر مناطق هم فعالیت می‌کنید؟

در اجراهای گروهی خیر، ولی برای آشنایی و فعالیت حرفه‌ای‌تر، این نیاز در همه وجود دارد که بتوانیم تا آنجا که در توان علمی ما می‌گنجد، نسبت به موسیقی سایر نواحی کشور، شناخت لازم را داشته باشیم.

گروه فعالیت پژوهشی هم دارد؟

صد درصد بله، همه اعضای گروه بنا بر توانایی و زمان خود در زمینه موسیقی مطالعه و پژوهش دارند، بدون فعالیت پژوهشی کار و اجرا به‌ویژه برای سرپرست گروه کمی دشوار است، توانایی بدون آگاهی و دانش در نهایت چنانکه باید اثرگذار نخواهد بود و این دو عامل مکمل یکدیگرند. در کنار سایر هنرمندان باسابقه و با تکیه بر دانش بومی آنها، فعالیت پژوهشی خود را داریم که از نتیجه و دانش آن برای پیشبرد هدف‌های گروه استفاده می‌کنیم.

در چه رشته‌ای تحصیل کردید و آیا درآمدتان تنها از فعالیت در عرصه‌ موسیقی است؟

رشته‌ی تحصیلی من متالوژی است، نزدیک به دو سال است که به یک کار دولتی مشغولم و در کنار موسیقی از این کار هم درآمد دارم.

وضعیت کنونی موسیقی مازندران را چطور ارزیابی می‌کنید؟ نسبت به گذشته و چند دهه‌ پیش چه تغییری داشته است؟ روند رو به بهبود و یا رو به زوال است؟

موسیقی مازندران در چند دهه‌ اخیر با تلاش استادان بزرگ و عاشقی مانند استاد احمد محسن‌پور که زحمات زیادی را برای حفظ و اشاعه‌ آن کشیدند، بی‌شک روند رو به بهبود داشته است. پیش از این، تعداد آثار ثبتی و ضبطی که سندیت داشته باشد، بسیار کم بود و به‌جرات می‌توان گفت استاد محسن‌پور و استاد جهانگیر نصری اشرفی اولین کار مهم در این راستا را با همکاری اساتید بومی شرق تا غرب استان انجام دادند. در زمینه‌ اجرای گروهی هم می‌توان گفت گروه شواش انقلابی را در موسیقی مازندران ایجاد کرده که با استقبال گرم و بی‌نظیر مردم روبرو شده است. البته ذکر این نکته الزامی است که گشایش فرهنگ‌خانه مازندران و گروه شواش به همت استاد محسن‌پور، همچنین حضور استاد فقید حسین طیبی، نقش مهمی در افزایش آگاهی مردم نسبت به موسیقی بکر مازندران و سازهای بومی آن داشته‌ است.

از نظر شماملودی‌ها و ترانه‌های مازندرانی و در واقع موسیقی مازندران، میان موسیقی‌ اقوام ایرانی چه جایگاهی دارد؟

موسیقی هر منطقه جایگاه و زیبایی خاص خود را دارد و موسیقی مازندران نیز از این قاعده مستثنا نیست. هریک از ملودی‌ها و ترانه‌ها بیانگر بخشی از تاریخ و هنر و راوی داستان‌هایی هستند که در دل خود پیشینه پربار ما را جای داده است، این داستان‌ها با درونمایه‌های گوناگون خود از زندگی، کار، تصورات، دانش، افسانه‌ها و ... روایتگر سرگذشت و شیوه و توانایی هنری مازندران است.

به نظر شماماندگارترین و شنیدنی‌ترین موسیقی اقوام مربوط به کدام قوم است؟

ببینید نمی‌توانم بگویم کدام قوم موسیقی بهتر یا شنیدنی‌تری نسبت به قوم دیگر دارد، به نظر من موسیقی هر منطقه چه از نظر شعر و کلام و چه از نظر سازها، اگر کاملاً درست اجرا شود، در جایگاه خود شنیدنی و جذاب است، چرا که جمع تمامی این‌ها، فرهنگ موسیقیایی ایران را با این پیشینه گسترده و با ارزش تشکیل می‌دهد.

از فعالیت‌ها و اجراهای گروهتان برای ما بگویید. استقبال چطور بود؟ خارج از ایران هم اجرا داشتید؟

در کنسرت‎ها و جشنواره‌های گوناگون در سراسر کشور شرکت داشتیم که استقبال خوبی و در خوری هم از آنها شد، موسیقی مازندرانی از غنای بسیاری برخوردار است که اجرای آن بر مخاطب عام وخاص اثرگذار است، البته علاقه و وفاداری مازندرانی‌ها در تمام کشور به موسیقی بومی را نمی‌توان نادیده گرفت. گرچه در خارج از کشور اجرایی نداشتیم، امیدوارم بتوانیم ذره‌ای از فرهنگ منطقه‌ خود را در خارج از کشور به گوش جهانیان برسانم که هنوز توفیق آن را نداشتیم.

کارهایی انجام دادید که به‌نوعی نوآوری محسوب شود؟

بله البته، یکی از معیارهای انتخاب فرد یا گروه برتر در جشنواره از طرف داوران، همین معیار نوآوری است.

 وظیفه‌ ذاتی هنر نوآوری است و در صورت چشم پوشیدن از نوآوری و گام برداشتن در یک راه ثابت، نتیجه‌ای جز تکرار مکررات نخواهد داشت. معتقدم باید هر نوآوری بر پایه دانش و اصول موسیقی انجام شود، تلاش می‌کنم با حفظ قواعد و شکل درست موسیقی مازندران، اصول نوآوری را در آثار گروه به کار بگیرم.

آیا اصولاً موسیقی مازندران فضایی برای نوآوری دارد؟

نه‌تنها موسیقی مازندران، بلکه به نظرم موسیقی نواحی و غیرمقامی برای نوآوری فضای لازم را دارد.

با کدام گروه در استان و یا خارج از استان همکاری دارید؟

در استان با بیشتر گروه‌های شاخته شده از جمله گروه‌های شواش، نیما، وارش، هزاردستان، دلبند، گروه استاد خوشرو و ... همکاری داشته و دارم.

گروه سلیم برترین گروه جشنواره لیلم در سال گذشته بود. این انتخاب چه دلایلی داشت؟ آیا همه‌ گروه‌های مطرح استان در این جشنواره حضور داشتند؟ در واقع می‌خواهم بدانم گروه سلیم در رقابت با گروه‌های مدعی اول شد؟

پرسش اول را باید از داوران عزیزی که این انتخاب و لطف را نسبت به گروه سلیم داشتند، پرسید. در جواب پرسش دوم شما، بیشتر گروه‌های مطرح جوان با به‌کارگیری هنرمندان باتجربه در این جشنواره حضور داشتند، اما فکر می‌کنم گروه سلیم از نظر تکنیک و اجرا یعنی چگونگی به‌کارگیری سازهای بومی، انتخاب ملودی و چینش آنها و با توجه به ریتم ملودی‌ها نسبت به سایر گروه‌ها اجرای حرفه‌ای‌تری داشت.

نظرتان درباره‌ی برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی چیست؟

جشنواره فرصتی برای سنجش توانایی گروه‌های هنری است که برگزاری درست و داوری عادلانه آن انگیزه‌های بیشتری برای ادامه راه به هنرمندان می‌دهد، با جشنواره‌های بومی و منطقه‌ای موافقم  و امیدوارم ادامه داشته باشد چرا که نسل‌های جوان با تکیه بر دانش برگزارکنندگان و داوران راه هموارتری برای رسیدن به هدف خود پشت سر می‌گذارند.

امسال هم در جشنواره لیلم شرکت می‌کنید؟ به نظر شما این جشنواره در حفظ موسیقی چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؟

شورای سیاست‌گذاری جشنواره به گروه برتر، اجازه‌ شرکت در دوره‌ی بعد را نمی‌دهد. برگزاری این جشنواره‌ها سبب می‌شود گروه‌ها و افراد با انگیزه، هدف، امید و کوشش بیشتری ادامه دهند، به‌ویژه این مساله درباره گروه‌های جوان‌تر که با پشتیبانی جشنواره علاقه و تعهد بیشتری به موسیقی پیدا می‌کنند صدق می‌کند، نسل پیش‌رو نیازمند برگزاری چنین جشنواره‌هایی است تا به کمک دستاوردها و برنامه‌های آن بتواند بخشی از فرهنگ بومی مازندران را در قالب موسیقی حفظ کند وگسترش دهد.

با توجه به تغییر ذائقه‌ مخاطبان موسیقی و تمایل روزافزون به موسیقی‌های مدرن و پاپ، می‌توان به ماندگاری موسیقی بومی امیدوار بود؟

به قول شاعر: هر کسی کو دور ماند از اصل خویش/ باز جوید روزگار وصل خویش.

هر چند موسیقی مدرن و پاپ نیز جایگاه و شرایط خاص خود را دارد ولی موسیقی اصیل و بومی با گذشت زمان و پیشرفت‌ها، همیشه اثرگذاری و مخاطب خاص خود را دارد و خواهد داشت، هنرمندان بومی نقش به‌سزایی در تغییر این ذائقه دارند، توجه به موسیقی بومی و در نظر گرفتن برنامه‌های سازماندهی شده برای اجرای پرشمار و سالانه این تغییر اثرگذار خواهد بود، البته نباید از نقش حمایت دولتی و در اختیار قرار دادن امکانات غافل شد، همانطور که می‌دانید با بودجه و امکانات بیشتر و بهتر نه تنها موسیقی بومی مازندران در ایران، که در کشورهای دیگر نیز می‌تواند بهتر شناسانده شود و راه صد ساله را در مدت زمان کمتری طی کند.

برای جذب مخاطبان بیشتر به‌ویژه جوان‌ترها چه می‌کنید؟

با توجه به اینکه خودم از نسل جوان هستم، می‌توانم بگویم انتخاب درست اشعار، اجرای درست و بنیادی موسیقی و همچنین شناخت حال و احساس نسل امروز، از عوامل اصلی جذب جوانان شمرده می‌شود، گروه تلاش می‌کند تا با به‌کارگیری این نکته‌ها و احترام به سلیقه نسل جوان مخاطبان بیشتری را به موسیقی بومی و اصیل مازندران جذب کند.

به طور کلی، موسیقی‌های اقوام به‌ویژه موسیقی مازندران، پتانسیل لازم برای خلق آثار جدید متناسب با سلیقه‌ی مخاطبان امروز را دارد؟

بله. در غیر این صورت موسیقی و حتی فرهنگ یک منطقه درجا خواهد زد و در نهایت از گردونه‌ی اجرا و رقابت حذف خواهد شد، در طول تاریخ هیچ‌وقت این‌گونه نبوده و نیست.

نظرتان درباره‌ی گروه‌های موسیقی استان که موسیقی اقوام مختلف کشور را در کنسرت‌ها اجرا می‌کنند، چیست؟

آنچه که شاهد آن هستم این است که همه گروه‌ها و افراد فعال دراین زمینه، با وجود مشکلات فراوان تلاش می‌کنند تا در ماندگاری و اثرگذاری موسیقی بومی نقش داشته باشند، گرچه باید از این زحمات قدردانی کرد، ولی به نظر من بهتر است موسیقی هر منطقه، توسط هنرمندان و خنیاگران همان منطقه اجرا گردد.

خودتان تاکنون چنین اقدامی کرده‌اید؟ چرا؟

برای شناخت و حرفه‌ای شدن خودم و گروه این کار را انجام دادم، ولی نه برای اجرا و این حق را به هنرمندان همان منطقه می‌سپارم.

در اجراها معمولاً با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

در سال‌های اخیر حمایت‌ها کمی بیشتر شده، هرچند مشکلات کم نیست. یکی از این مشکلات، توان مالی این گروه‌هااست، در خصوص فعل حلال و حرام بودن موسیقی، در این سال‌ها محدودیت کمتر شده، چرا که مردم آگاه‌تر شده‌اند و قدر فرهنگ خود را می‌دانند. در کنار این‌ها، اگر حمایت‌های مسئولین این حوزه بیشتر شود، انگیزه‌های ما هم بیشتر می‌شود.

چه باید کرد تا مردم و جوانان از کنسرت‌های موسیقی محلی استقبال بیشتری کنند؟

از دیرباز موسیقی جزء جدایی‌ناپذیر زندگی مردم مازندران بوده‌است. هنوز هم همین‌طور است، هنوز مانند گذشته موسیقی کار، شادی، عزا و غیره داریم که این موضوع برخاسته از زندگی روزمره‌ مردم و با توجه به جغرافیای زندگی آن‌ها می‌باشد.

هنرمندان این بخش وظیفه‌ خود که اجرای موسیقی است را در حد توان انجام می‌دهند اما سیاست‌گذاری‌های مرتبط با جذب مردم توسط وزارت‌ فرهنگ و ارشاد و همچنین رسانه‌ها در این زمینه اثرگذار است. به‌عنوان نمونه، اختصاص سالن‌ها مجهز و بزرگ با هزینه‌ی کم برای گروه‌ها و مخاطبانشان می‌تواند یکی از این موارد باشد.

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، موسیقی در شادی و غم حضور دارد. حال برای اینکه جامعه‌ای شاد داشته باشیم، موسیقی و هنرمندان این رشته می‌توانند چه کاری انجام دهند؟

از گذشته تا کنون برای هر بخش از زندگی اجتماعی، موسیقی خاصی وجود داشته و دارد. همین که فضا برای اجرای موسیقی و کنسرت‌ها بازتر شود و هنرمندان بیشتر حمایت شوند، خود باعث ایجاد شادی در جامعه می‌شود.

از برنامه‌های آینده‌ی گروه سلیم بگویید.

گروه سلیم در حال حاضر مشغول ضبط آلبومی به نام (ماه ده و چار) است که ان‌شاءالله به زودی با همکاری شرکت فرهنگی هنری مهر آوا منتشر خواهد شد. همچنین اجرای کنسرت‌های بزرگ در شهرستان‌های مختلف از برنامه‌های گروه سلیم است و مشغول تمرین برای این کنسرت‌ها هستیم.

- آیا به زودی شاهد حضورهای بین‌المللی این گروه خوب مازندرانی خواهیم بود؟

با توکل بر خدا و همت اعضای گروه و حمایت مسئولین، امیدواریم موفقیت‌هایی در عرصه‌های بین‌المللی کسب کنیم.

 

 

مصون سازی فرهنگی

IMAGE

شنبه, 25 دی 1395         سینا دلشـــــادی                                                 رئیس حوزه هنری استان مازندران  اقدامی آگاهانه و خردمندانه در برابر آسیب ها و گزند های احتمالی و در واقع علاج واقعه قبل از وقوع و نوشدارو قبل از مرگ است! در امتداد دغدغه های مقام معظم رهبری (مد ظله)  در حوزه فرهنگ،...
ادامه مطلب...

پرفسور سمیعی الگوی زندگی من است

IMAGE

چهارشنبه, 31 شهریور 1395 احسان شریعت بالاخره نتایج کنکور سراسری اعلام شد و مازندران همچون هر سال در میان 10 نفر برتر دانش آموزانی را دارد که حائز رتبه شده باشند. به جز سال 91 که در جمع نفرات برتر کنکور در کشور سه مازندرانی حضور داشتند، در سال های اخیر همواره سهم مازندران از نفرات برتر کنکور یک یا دو نفر...
ادامه مطلب...

جشن های اردیبهشتی مازندران

IMAGE

شنبه, 18 ارديبهشت 1395 جشن های اردیبهشتی مازندران این همه قند مکرر   زهرا اسلامی خاک تاب مکرر خورده نزدیک است زر بشود در این سامان. نوبتی هم که باشد نوبت نارنج هاست عرض اندام کنند و بدرخشند. اردیبهشت مازندران را باید خودتان به چشم ببینید تا باور کنید که اینجا یک روی بهشت، پیداست. دیده چون آن دو لب...
ادامه مطلب...

فربد حناچی، نوازنده 12 ساله مازندرانی: نمی‌خواهم فقط نوازنده باشم

IMAGE

پنج شنبه, 27 اسفند 1394 اشکان جهان‌آرای: در دومین جشنواره موسیقی «نوای خرّم» که در تالار وحدت برگزار شد، کودکان و نوجوانان زیادی از سراسر کشور با نوختن قطعات مختلف به رقابت پرداختند. در بین برگزیدگان این رقابت‌ها نام نوجوانی نوشهری نیز به چشم می‌خورد. «فربد حناچی» هنرمند نوجوانی بود که توانست در...
ادامه مطلب...

«خوشه برنج» یک سر و گردن از سایر آثار جشنواره تئاتر فجر بالاتر بود.

IMAGE

پنج شنبه, 27 اسفند 1394 علیا کاظمیان، سرپرست گروه موسیقی گروه سونر:اثر فاخر نیاز به گروه حرفه ای دارد مهدی کیهانیمحسن نوع پرور، نیما شریفیان، فاطمه محمدی، سعید شفیعیان و علی عباسی به سرپرستی «علیا کاظمیان» اعضای گروه موسیقی گروه سونَر را تشکیل می دادند که با اجرای بی نقص و موفق خود توانستند تندیس...
ادامه مطلب...

گفتگو با محسن اردشیر، کارگردان برگزیده مازندرانی جشنواره تئاتر فجر: شاد نیستیم چون کار آیینی وحدتی نداریم

IMAGE

پنج شنبه, 27 اسفند 1394 مهدی کیهانی: طلایی شدن "خوشه های برنج" در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر به کارگردانی محسن اردشیر و غنچه شکوهیان و کاندیدا شدن این نمایش در چهار بخش موسیقی، طراحی فضا، طرح وایده و کارگردانی و دریافت جایزه در این چهار بخش از اتفاقات خاص و متفات این حوزه هنری در یک دهه اخیر شمار...
ادامه مطلب...

آسیب های اجتماعی بانوان و راهکارهای آن در یک قاب چالش کار موازی

پنج شنبه, 27 اسفند 1394 ندا کلایی: نزدیک به 2 میلیون نفر از جمعیت استان مازندران را بانوان تشکیل می دهند که از این تعداد 100 هزار و 343 نفر سرپرست خانوار هستند؛ بر اساس آخرین اعلام رسمی 3 هزار و 700 نفر زن معتاد در استان وجود دارند که با رشد طلاق شرایط نامساعدی در حوزه بانوان پدید آورده است.   در این راستا به...
ادامه مطلب...

گزارش یک روز در نمایشگاه استانی یار مهربان جایی برای امید

IMAGE

سه شنبه, 06 بهمن 1394 محمد رضا شکری امیری:در روزی سرد که آفتاب فقط  تصویری از گرمای پاییزی مازندران را نشان می دهد در حاشیه ی اتوبانی تندرو، بدون پارکینگی امن و منضبط، هفت کیلومتری ساری نمایشگاهی برگزار شد که از نمایش‌های ادبی و آکادمیک، گروه‌های کتابخوان محلی، گروه‌های منسجم دانش آموزی که...
ادامه مطلب...

گفتگو با احمد امیر خلیلی ترانه سرا: مخاطبم را ناامید نمی کنم

IMAGE

شنبه, 21 شهریور 1394     فاطمه اکبرپور:در عصری که هر کسی ادعای شاعری و ترانه سرایی دارد، وقتی غزل یا ترانه ای بدون اینکه حتی شاعر و ترانه سرایش را بشناسی تو را جذب کلمات و فلسفه ی پنهانش کند اتفاق خوبیست، سخت است دلی را که با مولوی و حافظ و سعدی اخت شده را با ترانه ای امروزی تسخیر کنی مگر اینکه پی این...
ادامه مطلب...

گفتگو با محسن ولی زاده، مدیر کانون مشاوران ماندگار ساری: دایره محبت ها تنگ شده است

IMAGE

شنبه, 21 شهریور 1394   پروانه آقاجانی شیروانی:محسن ولی زاده متولد سال 1366 ساری، عضو هیت مدیره و نایب رئیس موسسه مشاوره آریا نیک و صاحب امتیاز و مدیر مسئول کانون مشاوران ماندگار است. او دوره های اصول و فنون مذاکره، مهندسی زبان بدن، تفکر استراتژیک،  مشتری مداری و بازاریابی حرفه ای و فروش را زیر نظر...
ادامه مطلب...

 

 

 

 

 

 

طراحی و ساخت : شرکت تحلیلگران ایده طبرستان