مجله ارمون - سین باوند، سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی آوای سرو : موسیقی مازندران با ریشه تر از این است که نابود شود

ماهنامه ارمون

آخرین خبرها :

سین باوند، سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی آوای سرو : موسیقی مازندران با ریشه تر از این است که نابود شود

 

 

حسین باوند، سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی آوای سرو در گفتگو با ارمون:

موسیقی مازندران با ریشه تر از این است که نابود شود

 

احسان شریعت

درست است که اغلب هنرمندان در سنین کودکی با هدایت بزرگ ترها و آموزش اساتید به سمت هنر کشیده می شوند، اما اغلب در سنین جوانی است که شمه هایی از پدیدار شدن یک هنرمند منحصر به فرد نمودار می شود. هنرمندی که سعی می کند تنها پیرو و مقلد نبوده و سبک خود را بیابد. به همین خاطر در این جستجوهای هنری اغلب هنرمندان را می شود دید که به چند نوع هنر گرایش پیدا کرده و گاه در همه آنها خبره می شوند. یکی از این هنرمندان مازندرانی که می توان استعداد هنری را در رگ و پی او دید «حسین باوند»، هنرمند قائم شهری است که اصالتی سوادکوهی دارد.

 

 

 

اجرای کنسرتهای موسیقی داخلی و خارجی، صاحب سبک بودن در نوازندگی موسیقی سنتی و نویسنده کتاب هشت قطعه در سنتور از جمله افتخارات این هنرمند جوان محسوب می شود. موسیقی را نزد استاد کیومرث وندادی شروع کرده و فعالیت حرفه ای این هنرمند با اجراهای مختلف در استان آغاز گشت. موسیقی را نزد استادانی چون کیومرث وندادی، محمدجواد غلامی، اردوان کامکار و مجتبی زمانی آموخت. از دیگر افتخارات وی می توان به موارد زیر اشاره کرد: برنده لوح و تندیس از فستیوال موسیقی سوئیس به عنوان نوازنده برتر، وارد کردن سبک جدید در موسیقی سنتی ایرانی، اجراهای موفق داخلی و بین المللی و ضبط و ارائه موسیقی تکنوازی و گروه نوازی.

باوند که در کنار موسیقی به خوشنویسی نیز می پردازد ساز تخصصی اش سنتور و ساز دومش سه تار و تنبک بوده که در این زمینه دارای نشان درجه دو نوازندگی وآهنگسازی سنتی است. وی همچنین مدرس ساز سنتور و مبانی آهنگسازی و در عین حال سرپرستی وآهنگسازی گروه موسیقی آوای سرو را نیز برعهده دارد. باوند که در خوشنویسی دارای درجه ممتاز است، بیشتر وقت خود را به موسیقی اختصاص داده و تاکنون نمایشگاه خوشنویسی برگزار نکرد.

وی در گفتگو با ارمون گفت:«اجراهای داخلی در چند شهر و استان و همچنین اجراهای خارجی در کشورهای ترکیه، نروژ، فرانسه، آلمان، سوئد، کانادا و ارمنستان داشتم. کارهای گروهی با گروه خودم که با نام آوای سرو به اجرا درآمد در شهرهایی چون تهران، ساری، سمنان، شیراز، اصفهان، تبریز، بابل، همدان، سنندج، کرمان، کرج، اراک، گرگان، کیش و یزد بود. گروه موسیقی آوای سرو درسال 1389 با همکاری دوست خوبم مهران بابایی تاسیس شد که با هر مشکلی بود این گروه را پا برجا نگهداشتیم. اعضای گروه از 14 نفر تشکیل شده که شامل خواننده و نوازنده های سازهایی چون تنبک، سنتور، تار، عود، بمتار، قانون، نی، دف ودایره، قیچک وکمانچه است.»

ذات موسیقی صدا و حرکت است

این هنرمند قائم شهری در پاسخ به این پرسش که دیدگاه شما در خصوص هنر به ویژه موسیقی چیست؟، گفت:«موسیقی زبان احساسات است و ذات موسیقی صدا و حرکت. باید پذیرفت موسیقی پدیده ای است در فطرت آدمی. موسیقی یکی از زیر مجموعه های فرهنگ در همه جوامع است که با انسان و حکایات و احساسات همراه است.»

باوند با اشاره به دو سطح کار هنری گفت:«کار هنری هم می تواند برای عشق و علاقه باشد و هم جهت درآمدزایی و امرار معاش. در واقع این دو از هم جدا نیستند. به هر حال کسانی هستند که برای دل خود به فراگیری وآموزش موسیقی می پردازند وکسانی هم شغلشان ایجاب می کند.اما در واقع هم علاقه و هم درآمد تأثیر داشته و نمی توان این دو را از هم جدا کرد.»

وی در پاسخ به این پرسش که چرا امروزه برخی جوانان به موسیقی های بی هویت گرایش یافته اند؟ گفت:«به دلیل برخی کم توجهی ها به موسیقی اصیل ایرانی، توجه جوانان از این موسیقی با هویت کنده شده و به سمت موسیقی هایی میل یافته که هیچ ریشه ای در تاریخ و فرهنگ ما ندارند. از این رو ما باید هر روز بیشتر از دیروز تلاش کنیم تا موسیقی اصیل خود را در میان جوانان رونق بخشیم.»

این خوشنویس قائم شهری افزود:«به همین خاطر  جوانان چه در مقام نوازندگی و چه در جایگاه مخاطب به سمت موسیقی های بیگانه می روند. نپذیرفتن فرهنگ موسیقی خودمان و پذیرفتن فرهنگ موسیقی و گرایش به فرهنگهای دیگر جریانی است که بسیاری از جوانان با آن مواجه هستند. یکی ازعوامل تایین کننده دراین جریان امکانات و برتری کشورهای است که دارای ابزار فرهنگی برتر و قابل نفوذتر هستند. این موضوع موجب گرایش و احساس تعلق جوانان ونوجوانان امروزی به موسیقی غربی و نادیده گرفتن فرهنگ موسیقی ملی و بومی است.»

این آهنگساز مازندرانی درباره وضعیت موسیقی در مازندران، اعم از آموزش موسیقی، آموزشگاهها و هنرجویان ابراز داشت:«در حال حاضر در مازندران موسیقی پیشرفت به نسبت خوبی تا امروز داشته و می شود بیشتر از اینها برای توسعه و تحول آن تلاش کرد. اما بسیاری هستند که باواردکردن کارهای متفرقه سعی می کنند ارزش و جایگاه موسیقی ما را زیر سوال برده و از هویت خود دور کنند. موسیقی هایی که به تقلید از موسیقی مازندرانی اما در قالب های بسیار عامیانه و نادرست اجرا می شوند به موسیقی مازندرانی لطمه وارد می کنند.»

باوند ویژگی موسیقی اصیل مازندرانی را شامل آهنگ ها و ترانه های مردم روستاها و نقاط دور از شهر دانست که تا اندازهای طبیعی به نظر آمده و دست علم و هنر به آنها نرسیده است. به نظر وی نغمه های موسیقی بومی محلی چون ساده و طبیعی است بسیار دلنشین بوده و درحافظه ما مازندرانی ها جایی باز کرده که همواره در حال زمزمه کردن آن هستیم.

نمی توان از نابودی موسیقی سخن گفت

وی در پاسخ به این پرسش که چرا موسیقی سنتی ما از موسیقی های روز عقب افتاد، اظهار داشت:«مازندران از فرهنگ و تمدنی بسیار کهن و اصیل برخوردار است که نمی توان به این سادگی از نابودی آن سخن گفت. موسیقی بومی و اصیل مربوط به یک منطقه به حدی در تار و پود فرهنگ مردم ریشه دوانده که به این سادگی از بین نمی رود. اما می شود کمرنگ شدن آن را در فرهنگ مردم مازندران دید. به همین خاطر گاه می بینیم که حرکت هایی از طرف برخی جوانان اهل موسیقی صورت می گیرد تا مثلا با ترکیب موسیقی مازندرانی به صورت پاپ، نسل جوان را به این موسیقی نزدیک کنند. این سبک های جدید تلاش می کنند تا موسیقی مازندرانی را  به روز کنند. این حرکت ها برای زنده نگهداشتن موسیقی مازندرانی تأثیرگذار است، اما نباید از چارچوب های کلی خارج شود.»

باوند در همین رابطه به نقش اساتید بزرگ موسیقی مازندران در حفظ آن اشاره کرده و ابراز داشت:«برای مثال زنده یاد استاد احمد محسن پور یکی از پیشکسوتان و بزرگان موسیقی اصیل مازندران بود و برای رشد و رونق موسیقی مازندرانی تلاش قابل ستایشی کرد. به همین دلیل نام این هنرمند عزیز الگوی ما هنرمندان و هنردوستان خواهدبود. اگر این اساتید بزرگ نبودند شاید امروز چیزی از هنر و موسیقی مازندرانی برای ما نمی ماند. باید قدر این بزرگان را بدانیم. نه اینکه تنها پس از مرگ آنها به یادشان افتاده و برایشان مراسم های بزرگ برگزار کنیم. در حال حاضر اساتید بزرگی همچون استاد خوشرو داریم که باید قدر آنها را بدانیم.»

 

 

 

 

 

 

 

آدم های خوشبخت کتاب می خوانند

IMAGE

دوشنبه, 23 اسفند 1395 یک بغل رمان برای فروردین رقیه توسلی جایی خواندم کتابخوانی بر گنجینه لغات مان می افزاید و ما را می برد به دنیای بی حصار خیال، پای همان پلی که نسل ها را به هم می رساند. خواندم، فرصت می دهد از سطح بگذریم و به مفهوم خوب و بد و درست و غلط، عمیق تر بیندیشیم. دوستی کردن می آموزد به ما،...
ادامه مطلب...

حالش را از نارنج ها بپرسید

IMAGE

شنبه, 25 دی 1395 فاطمه خنیده باید هفته‌ها می‌گذشت تا بتوانم در مورد سینمایی بنویسم که به گفته‌ی مادرم آخرین بار وقتی یک دختربچه‌ی پستانک به دهانِ جیغ جیغو بودم، برای دیدن فیلمی که فقط یادش است علیرضا خمسه در آن بازی می‌کرد به آنجا رفتیم. هیچ زمینه‌ی ذهنی از سینمایی که قرار بود درموردش...
ادامه مطلب...

روایتی از یک تاریخ زنده سه سال و یک قرن

IMAGE

پنج شنبه, 27 اسفند 1394 ناکشا یاران: «افشین آذریان» هنرمند سینما و تئاتر تنکابنی این روزها مشغول پشت سر گذاشتن مراحل نهایی یک مستند از زندگی چهره‌ای تاریخی است. شخصیتی که هم تاریخ را به خوبی می‌شناسد و هم برای خود یک تاریخ کامل است. مستند «سه سال و یک قرن» به تهیه‌کنندگی «افشین آذریان» و انجمن...
ادامه مطلب...

مازندران؛ نگین انگشتری سرزمین آریایی ها

IMAGE

دوشنبه, 26 اسفند 1392 مریم عبدالهاشم پور:سرزمین چهار فصل و هزار رنگ مازندران بیش از هر دیار دیگری در گرما گرم تابستان و سرما سرد زمستان سخاوتمندانه با دریا و کوه و جنگل و رود و آبشار و تالاب و همه زیبایی هایش آغوش می گشاید تا به تو و هر انسان دیگری بگوید؛ این جا، موزه اکوتوریسم ایران است و نگینی روی...
ادامه مطلب...

سینما برای فیلم یاسینما برای کنسرت؟

IMAGE

یکشنبه, 21 مهر 1392 چند باری است که در تنها سینمای مرکز استان، هراز گاهی کنسرت برگزار می شود. وقتی از خواننده و ارکستر و کنسرت خبری نیست، فیلم های ضعیف و بی محتوا روزها و شب های متوالی در سالن سینما جاخوش می کنند و البته موجب می شوند دخل و خرج سینما به ضرب و زور، جفت و جور شوند وگرنه فیلم های خوب،...
ادامه مطلب...

کندو کاوی در باره تعیین استاندار آینده مازندران ریسک بزرگ پذیرش مسئولیت استانداری

IMAGE

شنبه, 16 شهریور 1392 حسین برزگر ولیکچالی ؛روزنامه نگار و مدرس دانشگاه: مراسم تحلیف هفتمین رئیس جمهور اسلامی ایران سیزدهم مرداد 1392 برگزار شد و حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حسن فریدون روحانی» به عنوان رییس جمهور منتخب مردم ایران در انتخابات 24 خرداد 1392 سوگند یاد کرد. از سوی دیگر در همین روز، اسامی...
ادامه مطلب...

شرحي بر (هشتهاي كف دست) مجموعه غزل هاي «حسن حسن پور»/تراژدي مرگ عاشق، در خوانشي تازه

IMAGE

جمعه, 11 اسفند 1391 ماهنامه ارمون /احسان مهديان :قصد ندارم در پي  بيان تاريخ شعر و تحولات آن باشم اما نمي توان غزل معاصر و تدبيرهاي بديع و صنايع جنون آور آن را ناديده انگاشت. مجموعه اي كه پيش رو داريم در 87 صفحه توسط انتشارات شلفين ساري و آواي مطهر قم، در سال 1391 منتشر و در نمايشگاه بين المللي كتاب...
ادامه مطلب...

 

 

 

 

 

 

طراحی و ساخت : شرکت تحلیلگران ایده طبرستان