مجله ارمون - کامیار صالح‌پور، کارگردان تئاتر:بیاندیشیم و قضاوت نکنیم

ماهنامه ارمون

آخرین خبرها :

کامیار صالح‌پور، کارگردان تئاتر:بیاندیشیم و قضاوت نکنیم

 

 

 

مرآت گیوه چی:کامیار صالح‌پور کارگردان خوش آتیه، با اخلاق و آگاهی ست که ده سال است به صورت حرفه‌ای تئاتر کار می‌کند، می‌داند چه می‌خواهد و به محدودیت‌ها نمی‌اندیشد. متولد ۱۳۶۲ در تهران است. کار‌شناسی متالوژی دارد و مشغول به تحصیل کار‌شناسی ارشد کارگردانی است، در ادامه گپ و گفت ما به بهانهٔ اتاق وهم آلود ۴۹۸ که این روزها در تالار حافظ اجرا می شود، را می خوانید. 

 چه شد که به فکر اتاق 498 افتادید؟ 

علیرضا اجلی متنی به اسم اتاق ۴۹۸ که با دو پرسوناژ داشت آن را خواندم و دیدم که خیلی با دغدغه‌ها و فضای ذهنی ام بابت تعلیق‌ها و فضای جالبی که دارد سازگار است. از او خواستم که این متن را با هم دوباره بنویسیم، در واقع طرح اصلی‌اش از علیرضا اجلی است. بر اساس فضای ذهنی و پس زمینه‌ای که داشتم چند زیر متن به این مجموعه اضافه کردم. بیس‌اش هم از فضای فیزیک مدرن که کوانتوم هست می‌آید، و دلیلش هم علاقهٔ زیادم به متافیزیک به این صورت هست که می‌گوید:«مشاهده شونده و مشاهده کننده، یعنی عامل مشاهده و کسی که آن آزمایش را انجام می‌دهد و دارد آن شئ را نگاه می‌کند، این دو تا، بر اساس آگاهی مشاهده شونده نتایجی که دارند فرق می‌کند، یعنی اگر که من با دید و ذهن خودم به یک چیز نگاه کنم و شما هم با ذهن خودتان به موضوع نگاه کنید دو تا نتیجهٔ مختلف را به ما می‌دهد، هیچ وقت نتایج عین هم نیست و اینجا سؤالی که ما مطرح می‌کنیم این است که: " پس این «آگاهی» است که نتیجهٔ کار ما را تعیین می‌کند، پس مرز بین واقعیت و حقیقت کجاست؟» اینجا جایی ست که درام ما شکل می‌گیرد.

از آقای علیرضا اجلی بگویید.

دوست صمیمی ام است و پسر باسوادی ست و تا حالا چند تا هم کتاب چاپ کرده، همکاری با او واقعاً لذتبخش است.

چه شد که از حرکات فرمیک در کار استفاده کردید؟ به نظرتان حرکات فرم پاسخگوی نیاز مخاطب هست؟ 

بله، حرکت، فرم و کلاً بدن و حرکت جزو تخصص‌های من است که چندین سال هم هست که در موسسهٔ بازیگری کارنامه، ورکشاپ‌ها و.... درس می‌دهم، بدن و حرکت و "یوگا در بازیگری" چیزی تخصصی برای خودم است، کسی مشخصاً "یوگا در بازیگری" را تدریس نمی‌کند، یعنی یوگا درس می‌دهند ولی"یوگا برای بازیگر" این چیزی است که تخصصم است، دلیل اصلی‌اش علاقه خودم به حرکت‌های بدنی است و دوم اینکه تئاتر یک نمایش و ایده و تصویر و فضایی است که باید تصویر بدهد به تماشاگر و اگر فقط دیالوگ باشد به نظر من خیلی از دنیای روز عقب می‌افتیم، چون دنیای روز بر اساس حرکت‌ها و بدن است و فکر می‌کنم که این تلاقی بدن و حرکت به پیشبرد داستان کمک می‌کند.

حرف اصلی اتاق ۴۹۸ چیست؟

حرف اصلی اتاق ۴۹۸ دور افتادن انسان از خودش و واقعیت است و پس زدن حقیقت به واسطهٔ اینکه با خودش بیگانه است، می‌توانم در یک جمله بگویم انسان‌زادهٔ تفکر، آگاهی و خواسته خودش است، یعنی ما آن چیزی را می‌آفرینیم که می‌اندیشیم، یعنی می‌توانم بگویم من آن چیزی هستم که می‌اندیشم، به هر چیزی که فکر کنم‌‌ همان می‌شوم، پس انسان به این واسطه است که می‌تواند به بالا‌ترین درجه برسد، ولی چون آنقدر ذهنش محدود است به چیزی می‌اندیشد که به اندازهٔ بضاعت تفکری و آگاهی خودش است و در نتیجه در‌‌ همان تله و‌‌ همان دام گرفتار می‌شود و همانطور پست می‌ماند.

چه شد که به صورت آکادمیک تئا‌تر را پیگیری کردید و از طریق آزاد وارد نشدید؟ 

من مدت‌ها به صورت آزاد شرکت می‌کردم ولی احساس می‌کردم نیاز به یک سواد آکادمیک دارم و فضای دانشگاهی، ترجیح دادم که از طریق دانشگاه ادامه بدهم؛ علاقه زیاد به درس خواندن و اینکه در فضای درس و محیط دانشگاه و فضای تئاتر قرار بگیرم برام خیلی جذاب است.

توصیف تان از تئاتر چیست؟

تئاتر برای من به پرواز در آوردن تخیل و آن چیزی ست که در ذهن من است و دوست دارم که به تصویر ببینم‌اش؛ تخیلات و آرزو‌ها و توهمات و همه آن چیزی که من را تشکیل داده را بتوانم به تصویر بکشم و از دیدنشان لذت ببرم، که لذت هم بردم واقعاً.

از چه چیزهایی برای نوشتن و کارگردانی کردن الهام می‌گیرید؟ 

از هر چیزی، من یک دفترچه یادداشت دارم که همیشه همراهم است، هر چیزی را می‌بینم یادداشت برمی دارم، می‌تواند از مترو باشد، از زندگی، فیلم، ایده، کتاب، از همه چیز....دائم در حال تحقیق کردن راجع به آن هستم.

چه توصیه‌ای برای کسانی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند دارید؟ 

  واقعاً باید راجع به همه چیز بدانند، تنها چیزی که می‌دانم این است که واقعاً باید تلاش کنند و انگیزه زیادی برای یادگیری و پیشرفت داشته باشند، باید پر از انگیزه و انرژی و آماده یادگیری باشند، بازیگری سخت‌ترین شغل دنیاست.

آیا برای تئاتر محدودیت وجود دارد؟ آیا باید به محدودیت‌ها فکر کرد؟ 

من هیچ وقت به محدودیت‌ها فکر نمی‌کنم اگر نه هیچ کاری نمی‌توانستم بکنم، بله محدودیت‌های زیادی از جهات مختلف وجود دارد....

برای سر و سامان دادن به وضعیت تئاتر چه پیشنهادی می‌دهید؟ 

خب حمایت سازمان‌های دولتی.... نمی‌دانم واقعاً، پیشنهاد من این است که سازمان‌های دولتی باید حمایت کنند و حداقل‌اش اینکه امکانات در اختیارمان بگذارند و ما را از لحاظ تکنولوژی فنی تجهیز کنند؛ چه فضای تمرین چه سالن‌های اجرا، و اینکه تئاتر نیاز به بودجه و سرمایه گذاری و حمایت هم مالی هم معنوی مسئولین دارد که کم کم هم دارد رو به بهبود می‌رود، و اینکه تئاتر هم باید مانند سینما تبدیل به صنعت شود تا گردش مالی و و دستمزد‌ها هم حرفه‌ای بشود، خیلی از تئاتر‌های ما هنوز به یک سیستم حرفه‌ای دست پیدا نکرده، همه چیز بر اساس دل و حالا تجربه است. در صورتی که به نظرم کسانی هم که در این زمینه دارند کار می‌کنند. به هر حال برای گذراندن زندگی شان نیاز به شرایط مالی مناسبی دارند و چیزی هم که ذهن آدم را باز می‌کند این است که آدم جیبش همیشه پر پول باشد که بتواند فکر و ایده‌هایش را اجرایی کند.

رابطه‌تان با سینما چطور است؟ تئاتر را برای سینما آمدید؟ 

خب من بازی سینما را انجام دادم و یک فیلمنامه هم دارم می‌نویسم، چند تا فیلم هم دستیاری و کمک کرم و الان هم دارم کارگردانی سینما را می‌گذرانم، به نظرم این دو تا خیلی به هم نزدیک‌اند و این نزدیکی هم باید روز به روز بیشتر شود همانطور که در تمام دنیا این فاصله‌ها دارد برداشته می‌شود و کاملاً موافقم با انتقال بازیگر و انتقال سرمایه و تبادل اطلاعاتی و تکنولوژیکی بین این دو رسانه‌ که حالا خیلی‌ها دوست دارند که جدا باشد از هم ولی  می‌تواند خیلی به هم نزدیک باشد.

برنامه آینده تان چیست؟ 

تئاتر دیگری خواهم داشت و اینکه اگر بشود بتوانم اتاق ۴۹۸ را در شهرستان‌ها هم به اجرا ببرم.

و در پایان؟

بیاندیشیم و قضاوت نکنیم.

 

 

 

 

 

جای خالی بنفشه و پامچال روی لباس زنان مازنی

IMAGE

دوشنبه, 23 اسفند 1395 فاطمه حيدري شهابي، طراح لباس در گفتگو با ارمون: فاطمه حيدري شهابي در رشته طراحي تكنولوژي دوخت کارشناسی گرفت و کارشناسی ارشد طراحی لباس و پارچه. او مدرس دانشگاه آزاد واحد قائم شهر است. مزون "شاپرک" را در ساری مدیریت می کند. دوره های مختلف طراحی لباس از جمله خلاقيت در تزئينات...
ادامه مطلب...

 

 

 

 

 

 

طراحی و ساخت : شرکت تحلیلگران ایده طبرستان