مجله ارمون - رحمان قدمی: جلیقه و گوسفند، نشانه ی بومی بودن کار نیست!

ماهنامه ارمون

آخرین خبرها :

رحمان قدمی: جلیقه و گوسفند، نشانه ی بومی بودن کار نیست!

از تئاتر شروع کرده و حالا مجری رادیو و تلویزیون است. تعصب ویژه ای هم به رادیو دارد و نسبت به مجری های دیگر سازمان، بیشتر به زبان مازندرانی مسلط است.
با او درباره رادیو و تلویزیون مازندران صحبت کردیم که در ادامه می خوانید.
شما از نزدیک شاهد فعالیت های صدا و سیما هستید، شبکه ی طبرستان تا چه اندازه در تولید برنامه موفق بوده است؟
قبل از اینکه به این سوال جواب بدهم، باید ببینیم آدم هایی که در آن جا فعالیت می کنند، هنرمند هستند یا نه؟ صاحب اندیشه در برنامه سازی هستند یا نه؟ مساله دیگر این که در حال حاضر، سازمان دچار کمبود بودجه است و این موضوع مطمئنا به ساخت برنامه های سازمان لطمه می زند. وقتی پول باشد، شما به عنوان برنامه ساز می توانید دکور بهتری را انتخاب کنید و حداقل این که از لحاظ بصری مخاطب را راضی خواهید کرد. دکور بهتر، یعنی؛ برنامه ای چشم نوازتر. مساله دیگر این که شما به عنوان برنامه ساز، چقدر دست و بال تان بازاست؟ دستورالعملی که به سازمان داده شده اینست که شما تنها در عرصه ی بومی فعالیت کنید. این البته بد هم نیست. هدف از پیدایش شبکه های استانی همین است. اما آیا تنها جلیقه و گاو و گوسفند، می تواند بیانگر مسایل بومی باشد؟ به مسائل شهری یا اجتماعی هم نمی توانیم بپردازیم. این حق از ما سلب شده و مرکز می گوید؛ ما داریم برنامه می سازیم، دیگر نیاز نیست که شما فیلم پلیسی بسازید یا فیلم اجتماعی! الان برخی از صنعتگران ما دارند موفق عمل می کنند. حالا اگر یک برنامه ساز؛ به این سمت برود که مستندی در این رابطه بسازد، با این که مساله ای استانی است اما دچار مشکل می شود، چون نمی تواند در زمینه ی موضوعات شهری کار کند. این در حیطه ی مستند های ملی قرار می گیرد. این خلط مبحث ها باعث شده تا تهیه کننده تکلیف اش مشخص نباشد.
به نظر می رسد رادیوی استانی، موفق تر از شبکه ی سیمای طبرستان است. حداقل، رادیو مخاطبان خاص خود را دارد و آن ها را راضی نگه داشته. موافقید؟
در همه ی استان ها و حتی در مرکز هم رادیو موفق تر بوده. این چند دلیل دارد. رادیویی ها تعصب ویژه ای به کارشان دارند. خیلی از هنرمندهای رادیو اصلا دل شان نمی خواهد به سمت تلویزیون بروند، گرچه در آن جا زودتر به اشتهار می رسند و البته مخاطبین بیشتری هم دارند. ضمن این که رادیو با یکی از حواس مخاطب سر و کار دارد و این باعث می شود، مخاطب توجه ویژه ای داشته باشد به آن. تپق زدن یک مجری در تلویزیون، می تواند توجیه پذیر باشد اما در رادیو اصلا توجیه پذیر نیست. ضمن این که برنامه ساختن برای رادیو، امکانات کمتری می خواهد. در رادیو ما همیشه کارشناس های مان را عوض می کنیم و سعی می کنیم کارشناس های مان به روز باشند. چون مخاطب ما می گوید؛ رادیو دانشگاه است. به همین خاطر، تلاش ما اینست که برنامه هایی پرمحتوا بسازیم.
انگار صدا و سیما جایی برای هنرمندان نواندیش ندارد. نیروی جوانی و فکرهای جوان تر در آن دیده نمی شود. شبکه ی استانی  پر شده از برنامه های کلیشه ای و هنرمندان قدیمی... این طور نیست؟
من با بخشی از این موضوع موافقم. من هم قبل از این که به صدا و سیما بیایم، اینرگونه فکر می کردم. باید قبول کنیم که آن ها هم باید این فرصت را داشته باشند تا به من جوان اطمینان کنند. اتفاق دیگر این است که بسیاری از هنرمندان جوان صدا و سیما را چیپ (نازل) می دانند و دل شان نمی خواهد با صدا و سیما کار کنند. می گویند؛ جای ما این جا نیست و نباید با آن ها کار کنیم. واقع امر این است؛ هنرمندی که در تئاتر موفق است، دلیل نمی شود در تلویزیون هم موفق باشد. نمایش نامه نویس خوب لزوما نمی تواند فیلم نامه های خوبی هم بنویسد. این روزها فضا باز است؛ هنرمندها می آیند؛ مشکل ما این ها نیست. مشکل بزرگ ما مشکل محتوایی است. چندین سال است که رادیوی مازندران و نمایش های رادیویی ما به جشنواره های بین المللی راه پیدا می کنند. در آن جا داریم خوب کار می کنیم. یک بخش قضیه اینست که هنرمندهای ما قدر خودشان را نمی دانند. فرنودی و هوشنگ رضایی سوپر استارهای ما در مازندران هستند. کسانی که امتحان شان را پس داده اند اما در سریال پایتخت نقش شان در حد کف زدن است. این ها خودش یک آسیب است. آن چه باید در این زمینه بگویم اینست که برخلاف تصور غالب، در صدا و سیما به روی مخاطبین باز است.
برخی از مسایل احتیاج به پول ندارد. فکر و ایده ی نو می خواهد. مثلا ما فیلم های سینمایی که در شبکه های دیگر بارها پخش شده را مجددا به خورد مخاطبان می دهیم اما یکبار نشده که بیاییم ارتباطی به وجود بیاوریم با انجمن فیلم سازان جوان و کارهای بومی هنرمندان جوان این انجمن را پخش کنیم. فیلم های کوتاه در زمینه ی بومی. تازه این هنرمندان کارهای کوتاه شان را با امکاناتی اندک و پول تو جیبی شان می سازند. این ها دیگر ارتباطی به بی پولی صدا و سیما پیدا نمی کند. صدا و سیما از ایده ی نو خالی است.
من موافقم که در برخی از موارد، کم کاری از سوی صدا و سیما بوده اما باید قبول کرد که متون بومی خوب، کم به دست ما می رسد. این کم کاری از هر دو سو است. متن خوب، کار خوب به وجود می آورد.

یک مثال دیگر می زنم، شبکه ی نمایش، برنامه ای به نام «رادیو هفت» را تولید می کند و بعد ما در مازندران از روی همان، برنامه «شبانگاه» را می سازیم. این ها فقر ایده نیست؟
موافقم. در تکمیل صحبت های شما باید بگویم که «رادیو هفت» هم از روی دست برنامه های رادیویی دیگر ساخته شده. با این همه، درست می فرمایید. به هرحال، بی پولی؛ هم قوز بالای قوز است و دست و پای برنامه سازان را می بندد. بی پولی باعث شده تا برنامه های ما بشود، گفتگوهای دو نفره. در مورد «شبانگاه» با شما هم عقیده ام. برنامه سازان ما باید به دنبال ایده های نو باشند اما اگر این کار را هم نکنیم، چه کنیم؟! سریال هم که بخواهیم بسازیم، پول نداریم!
از میان سریال های که در مازندران ساخته شده، کدام را می پسندید؟
چیز چشمگیری نبوده که در ذهنم بماند. می شود از سریال «عاق والدین» حرف زد که خدا را شکر با استقبال مخاطبین هم روبه رو شد و یا همین مسابقه ی محلی «بوردکا» که پیش از این در رادیو اجرا شده و موفق هم بوده است. رادیو در این سال ها برنامه های نمایشی خوبی داشته است.
شبکه های استانی دیگر هم همین مشکلات را دارند؟
بله. آن ها هم دچار همین مشکلات هستند. ما در این چند ساله با همین برنامه ها جزو مراکز درجه یک کشور هم شده ایم. البته به لحاظ کیفی هم ما یک خرده کج سلیقه شده ایم. شبکه «گلستان» و «باران» را مردم دوست دارند چون به لحاظ بصری خوب کار می کنند. شاید هم به این خاطر باشد که آن ها بعد از شبکه ی «طبرستان» راه اندازی شده اند و امکانات شان به روزتر است.
اگر بخواهیم از منظر مدیریتی به صدا و سیما نگاه کنیم، عملکرد کدام یک از مدیران را بهتر دیده اید؟
این جوری نمی شود قضاوت کرد. سابق بر این، برنامه های شبکه ی استانی ساعت چهار شروع می شد و هشت شب به پایان می رسید. الان بیست و چهار ساعته برنامه دارند و با این امکانات، برنامه ساختن سخت است. یعنی؛ برنامه ساز نمی تواند به دنبال کیفیت برود چون امکانات به او این اجازه را نمی دهد. در آن دوره ها چون پول بیشتری بود، پاداش های بهتری می دادند یا جشنواره می گذاشتند.
جشنواره تولیدات سیما را دیده اید؟ قبلا جشنواره مراکز هم برگزار می شد.
بله، فقط به تولیدات مرکز پرداختند. به هر حال این کم لطفی از مرکز بوده است.
حرف پایانی...؟
مردم مازندران، مردم بسیار خوب و بی نظیری هستند و لیاقت بهترین ها را دارند. امیدوارم یک روزی برسد که بتوانیم فیلم خوبی که در حد آن ها باشد، بسازیم. امیدوارم روزی برسد که هنرمندان ما مجبور نباشند کوچ کنند و به مرکز بروند و آن جا سرگردان شوند. آرزو می کنم؛ مدیران، مسئولین و ائمه جمعه حمایت کنند تا بتوانیم تمدن مردم مازندران را به کشور انتقال بدهیم تا دیگران فکر نکنند؛ مازندرانی ها آدم های ساده ای هستند.

روایتی عاشقانه از سی و سه سال زندگی با چهار فرزند معلول

IMAGE

یکشنبه, 03 مرداد 1395 من، اکرم و حمید و امید و محبوبه ام... رقیه توسلی گزارش پیش رو وصفِ حال والدین مشهور و معروفی ست که ضرب و جمع و تفریق را آنقدر خوب یاد گرفته اند که استاد صدایشان کنم. استاد زندگی در ناملایمات. مشهور نه با آن فاکتورهای معمول؛ به این علت که شاید خسته باشند اما هرروز پدر و مادر متولد...
ادامه مطلب...

صنعت بیمه و نقش آن در اقتصاد ایران

IMAGE

شنبه, 20 مهر 1392  باقر   لطف اله پور؛کارشناس رسمی دادگستری:فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع و زندگی روزمره انسانها؛ مملو از خطرات و تهدیدهای متنوع و گوناگون است. هزینه ی جبران برخی از این خطرها، در مقایسه با توانمندی های مالی افراد و موسسات، چندان زیاد نیست و خود آنان؛ از عهده چنین...
ادامه مطلب...

دغدغه ي امروز، اما و اگرهاي فردا آيا جهيزيه حد و مرزي هم دارد؟

IMAGE

دوشنبه, 17 تیر 1392  ليلا مشفق:این روزها تهيه ی جهيزيه برای بسیاری از خانواده های ایرانی به يک مشکل اصلي مبدل شده است. والديني که با شور و شوق فرزند خود را براي زندگي مشترک آماده می¬کنند، پس از مراسم عقد، با دغدغه¬ی بزرگی مواجه میشوند که يکي از حساس-ترين مراحل این دوران محسوب می¬شود چون توافق و...
ادامه مطلب...

زندگی مسابقه نیست، یک سفر است

IMAGE

دوشنبه, 25 فروردين 1393 ماه‌سلطان کاشی؛پژوهشگر اجتماعی: واقعیت این است که ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که هیچ جامعه‌ای بی علم و و تخصص، قادر به ادامه حیات نیست. خوشبختانه جامعه‌ی امروزی ما نیز تا حدی بی شک، نه آن چنان که باید و شاید، از علم و تخصص برخودار شده است اما در این میان، چیزی از دست رفته است...
ادامه مطلب...

مدیر انتشارات شلفین: آینده زنان به تحمل تفکر یکدیگر بستگی دارد

IMAGE

دوشنبه, 26 اسفند 1392 زهرا اسلامی:عصر یک روز زمستانی به دیدار فریده یوسفی رفتیم تا درباره خودش و راهی که پیموده از گذشته تا اکنون بیشتر بدانیم، ولی گفتگوی ما با او، عصر روزی  انجام شده بود که اداره کل بانوان استانداری مازندران گردهمایی بزرگ بانوان فرهیخته استان را برگزار کرده بود و فریده یوسفی...
ادامه مطلب...

هنوز تنهاییم!چالش های زنان در فرآیند اجتماعی شدن!

IMAGE

پنج شنبه, 26 دی 1392 لیلا  مشفق:برای نگاه اجمالی به مازندران و وضعیت زنان آن و با توجه به چشم انداز تحقق اهداف و آرمان های اجتماعی، فرهنگی، دینی و سیاسی، تقریباً با نوعی ناکامی مواجه خواهیم شد. چرا که هیچ مرجع مدون و تاریخی در رابطه با مسائل اجتماعی زنان و حضور موثر آنان نخواهیم یافت. این مساله رنج...
ادامه مطلب...

بانوان فعال را بشناسیم

IMAGE

پنج شنبه, 26 دی 1392 تهمینه اسدی امیری،مدرس دانشگاه و فعال حوزه گردشگری:وضعیت بانوان در مازندران را از دو دیدگاه می توان بررسی کرد. در وهله اول؛ حضور بانوان در عرصه اجتماعی و شغلی است که بنظرم از جایگاه خوبی برخوردارند؛ نه تنها در عرصه آموزش بلکه در بسیاری از عرصه ها مانند؛ پزشکی، پژوهش، اداری و...
ادامه مطلب...

جامعه مدنی تقویت شود

IMAGE

پنج شنبه, 26 دی 1392 ماه سلطان کاشی،پژوهشگر اجتماعی:ما در حوزه زنان مشکلات کارکردی فراوانی داریم که در استان هم مانند سراسر کشور کاملاً مشهود است. بهر حال حضور زنان در سه عرصه قابل تفکیک است؛ تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرای تصمیمات، که متاسفانه همیشه زنان در لایه های پایین دیده می شوند و استان...
ادامه مطلب...

تاواني سخت براي غفلتی جبران ناپذیر

IMAGE

یکشنبه, 21 مهر 1392 علیرضا سعیدی کیاسری (نمايشنامه نويس، روزنامه نگار)؛سالن های خالی از شور کودکان:از سالیان بسیار دور تا کنون، نمایش کودک در جهان همواره مهم ترین بخش گونه تئاتر محسوب شده است اما این حقیقت شیرینی نیست، بنابراین باید قبول کرد تئاتر كودك در کشورمان تنها در حد یك نام و عنوان شناخته...
ادامه مطلب...

یادت هست چه مصیبتی کشیدم؟!

IMAGE

دوشنبه, 23 اسفند 1395 قاسم رضایی که شده برترین فرنگی کار تاریخ کشتی ایران:   برای الصاق شدن به تاریخ فقط به یک فرصت نیاز داشت که آن را در مرداد 95 مهیا دید و اشتباه نکرد و نصیب خود ساخت. او شده تاریخی ترین فرنگی کار کشتی ایران و برای یگانه شدن و اولین دو مداله شدن در المپیک ها، پنج سال تمام چشم بر هر...
ادامه مطلب...

شاهد بلوغ سیاسی در روش و منش خواهیم بود

IMAGE

دوشنبه, 23 اسفند 1395 دکتر رضا ستاری، دبير انجمن اسلامى مدرسين دانشگاه هاى مازندران رضا ستارى، دانشيار رشته زبان و ادبيات فارسى دانشگاه مازندران و دبير انجمن اسلامى مدرسين دانشگاه هاى مازندران در گفتگویی کوتاه وضعیت انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها نیز ریاست جمهوری را در مازندران تشریح...
ادامه مطلب...

شوراها در مازندران ترکیب ناهمگنی دارند

IMAGE

دوشنبه, 23 اسفند 1395     دکتر سعید اسلامی دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس در مازندران 352 عضو شورای شهر داریم. در این آمار از نظر شهرستانی بابل با 45، آمل با 33، ساری با 28، نور با 27 و چالوس با 24 عضو بیشترین اعضای شورای شهر را دارند. شهرستان‌های آخر هم آن‌هایی هستند که تعداد...
ادامه مطلب...

هرگز به قطار سنگ نزدم

IMAGE

دوشنبه, 23 اسفند 1395   یوسف گران پاشا، مدیر کل راه آهن شمال در گفتگو با ارمون: یوسف گران پاشا، بعد از 26 سال خدمت می گوید:«از صمیم قلبمنه به پستم به کارم عشق می ورزم. این تکاپو و تنوع کار راه آهن را دوست دارم.»گفتگوی نوروزی ارمون با مدیرکل راه آهن شمال تنها با یک مدیر دولتی نیست، گفتگو درباره فعالیت...
ادامه مطلب...

فقدان هدف تربیتی همه جا حس می شود

IMAGE

دوشنبه, 23 اسفند 1395 گفتگو ارمون با زهرا و اکبر شاهسوارانی، خیرین مدرسه ساز زهرا اسلامی   صفا؛ اگر برای یک بار در عمرم صفا را تجربه کرده باشم، بی تردید در خانه باغ قدیمی، زیبا و با طراوت آقا و خانم شاهسوارانی در سرخرود مازندران بوده است. صبح یکی از آخرین روزهای زمستان به دیدن اکبر و زهرا...
ادامه مطلب...

ازدحام کاندیداها در شورای پنجم تکرار نمی شود

دوشنبه, 23 اسفند 1395 احسان شریعت سه ماه به انتخابات اردیبهشت 96 ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا باقی مانده و از هم اکنون افکار عمومی به ویژه گروه های سیاسی برای حضور و مشارکت در این انتخابات آماده شده اند. انتخاباتی که به صورت دووجهی برگزار شده و آحاد ملت در کنار انتخاب نامزد ریاست جمهوری...
ادامه مطلب...

تحلیلی بر رویکردهای سیاسی در رفتار مدیران مازندرانی

دوشنبه, 23 اسفند 1395 حفظ صندلی احسان شریعت در تمامی نقاط جهان و نظام های سیاسی، مدیران اجرایی تقریباً به طور گریزناپذیری مجبورند تا حدی به موضع گیری سیاسی دست زده و خود را منتصب به جریان یا جریاناتی بدانند. جدا از نحوه عملکرد مدیران که در چارچوب شایستگی یا لیاقت ایشان جای می گیرد، مدیران همواره...
ادامه مطلب...

شهردار نخبه یا خرد جمعی شورا؟

IMAGE

چهارشنبه, 31 شهریور 1395 احسان شریعت شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان فصلی از قانون اساسی که در زمان دولت اصلاحات حیات یافتند، مقدمه ای برای تمرین دموکراسی و ارتباط مردم و مسئولین به شمار می آیند. چه آنکه اعضای شورای اسلامی شهر و روستا از دل مردم برون آمده و خود با گوشت و پوست خویش مشکلات مردم را...
ادامه مطلب...

عوامل انگیزشی سفر،نیاز به گریز

IMAGE

چهارشنبه, 31 شهریور 1395   دکتر عبدالحکیم تیرگری، روانشناس بالینی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران       از زمینه های مهم و اصلی مطالعات روانشناختی رفتار بشر و عوامل مرتبط با آن موضوع نیازها و انگیزه های بنیادی است. موضوع مورد نظر در این زمینه پاسخ به این پرسش با اهمیت است که نیازهای انسان...
ادامه مطلب...

در راستای قانونگذاری و توسعه نیافتگی کمیسیون اجتماعی، یک گام عقب تر از جامعه

IMAGE

سه شنبه, 06 بهمن 1394 احسان شریعت: چندی دیگر انتخابات حساس و سرنوشت ساز هفتم اسفند برگزار شده و مردم یک بار دیگر در تصمیمی سرنوشت ساز دو انتخاب بزرگ خواهند کرد؛ انتخاب نمایندگان مجلس دهم و انتخاب حساس مجلس خبرگان رهبری. در حالی که به زعم اغلب کارشناسان سیاسی انتخابات خبرگان امسال از حساسیت بالایی...
ادامه مطلب...

 

 

 

 

 

 

 

  

 

طراحی و ساخت : شرکت تحلیلگران ایده طبرستان