مجله ارمون - هرگز به قطار سنگ نزدم

ماهنامه ارمون

آخرین خبرها :

هرگز به قطار سنگ نزدم

 

یوسف گران پاشا، مدیر کل راه آهن شمال در گفتگو با ارمون:

450

یوسف گران پاشا، بعد از 26 سال خدمت می گوید:«از صمیم قلبمنه به پستم به کارم عشق می ورزم. این تکاپو و تنوع کار راه آهن را دوست دارم.»گفتگوی نوروزی ارمون با مدیرکل راه آهن شمال تنها با یک مدیر دولتی نیست، گفتگو درباره فعالیت های راه آهن و کارکنان سختکوشی است کهسرمای 25 درجه زیر صفر گدوک تا گرما و شرجی طاقت فرسای تابستان را تاب می آورند و از حقوق اندکشان گله نمی کنند. مصاحبه در خدمت کسانی است که مرخصی هایشان از پانزدهم اسفند تا پانزدهم فروردینلغو می شود تا به هموطنانی که نوروز را در سفر هستند، خدمت کنند.گران پاشا از ابتدا تا انتهای گپ و گفت، قدردان همکارانش بود. متن پیش رو حاصل گفتگو با مدیری مدبر و با کفایت است، کسی که به اخلاق حسنه میان دوستان و اندک منتقدانش شهره است:

 

در روند رسیدن به توسعه پايدار، راه آهن نیز می بایست روند تحول را تجربه کند. راه آهن شمال در این باره و برای همگام شدن با توسعه چگونه اقدام می کند؟ 

توسعه ی راه آهن همواره مورد توجه دولت ها بوده و این سالها بنا به تاکید مقام معظم رهبری توسعه ی همه جانبه ی راه آهن شتاب بیشتری گرفته. در برنامه ی توسعه پنجم و برنامه ی پیش رو نیز راه آهن کشور وارد فضاهای جدید شده و آهنگ توسعه در بسیاری از استان ها و وصل شدن راه آهن شمال به کشورهای آسیا میانه موید این ماجراست.

یکی از اقدامات راه آهن امضاء تفاهم نامه همكاري با سایر سازمان ها و ارگان هاست، راه آهن شمال در سالجاری چه برنامه هایی در این خصوص داشته است؟

همکاریهای مختلف با شهرداری ها در راستای احداث زیرگذر و روگذر و احداث دیوار حریم جهت ایمنی شهروندان، اداره گاز جهت لوله گذاری ها، ادارات برق و راه و شهرسازی در راستای وظایف تعریف شده، همچنین همکاری با دهیاری مدنظر است.

از نوسازی ناوگان مسافری راه آهن بگویید. چه اقداماتی در این باره انجام شده است؟

در سالیان اخیر 3 قطار ریل باس با کیفیت عالی و بین المللی به راه آهن شمال اضافه شد. علاوه بر این سالن های قطار ساری-مشهد نوسازی و دیگر قطارها بازسازی شده است.

بارگیری در سال 95 چند درصد رشد داشته است؟

با توجه به کاهش حمل بار در کشور، راه آهن نیز شامل این افت بوده اما در مقایسه با حمل جاده ای 9 درصد رشد حمل بار در راه آهن اتفاق افتاده است.

چه تعداد مسافر از ابتدای سال تاکنون از طریق راه آهن شمال جابجا شده اند؟

یک میلیون و 84 هزار و 605 نفر.

توسعه صنعت گردشگري با استفاده از حوزه ريلي یکی از دغدغه های دولت تدبیر و امید است. در این باره چه اقداماتی انجام شده است؟ در سال 1395چه تعداد گردشگر خارجی به وسیله راه آهن شمال تردد کرده اند؟

بدون شک مازندران از قابلیت زیادی برای این موضوع برخوردار است. راه آهن نیز همگام با دولت در مسیر گردشگری و حضور چندین گردشگر خارجی و بازدید از مسیر از فیروزکوه تا قائم شهر، نشان دهنده ی استقبال گردشگران ازمسیرزیبای راه آهن شمال است.در سال 95 به طور مرتب هفته ای یکبار گردشگران خارجی و داخلی و تور عکاسان خارجی از راه آهن شمال بازدید کردند.

از دیدارها و نشست هایی بگویید که درراستای افزایش تردد گردشگران خارجی به مازندران انجام شده است؟ این نشست ها چه تاثیری در این خصوص داشته است؟

تعامل و نشست کارشناسان  اداره کل راه آهن شمال با کارشناسان و مسئولین میراث فرهنگی مازندران و شهرستان های مسیر انجام شده است. علاوه بر این، چندین شرکت گردشگری در شمال و مرکز با مسئولین ذیربط برای راه اندازی قطار گردشگری با توجه به ظرفیت خط و اولویت حمل بار مذاکره کردند.

نتیجه بازديد سروزير استانهاي شرق سريلانكا از راه آهن شمال چگونه بود؟

سروزیر سریلانکا جهت آشنایی بیشتر با راه آهن شمال و امکانات این حوزه در راستای گردشگری و اطلاع از پتانسیل راه آهن ایران به همراه مسئولین استانی بازدید و نشست داشته اند. بدون شک این بازدیدها با توجه به توان بالای راه آهن ایران در زیر ساخت ها می تواند به خروجی و صادر نمودن توانمندی ها ختم شود.

در بازديد معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور از موقعيت گردشگري راه آهن شمال عنوان شده بود که قطار گردشگري در منطقه راه اندازی می شود. در این باره بگویید.

معاون گردشگری، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی در راستای حضور در همایش توسعه ی سوادکوه از راه آهن با نگاه گردشگری بازدید داشتند، در این بازدید تمام توان راه آهن شمال مورد بررسی قرار گرفت تا این مسیر زیبا از لحاظ جاذبه هلی فنی و شاهکار از لحاظ سازه در برنامه ریزی های کلان مورد مطالعه قرار گیرد. پس از حضور این معاونت چندی بعد معاونت میراث فرهنگی کشور جهت بازدید و ثبت جهانی مسیر راه آهن شمال از این منطقه بازدید داشته اند. 

در گفتگویی عنوان کرده بودید که راه آهن شمال آمادگی براي جابجايي مسافران و بيماران اورژانسي را دارد. چگونه این آمادگی میسر می شود؟

در بسیاری از شهرها راه آهن همسایه ی جاده بین المللی و شهری است. با توجه به شرایط طبیعی مثل برف و سیل و رانش و یا شرایط ترافیکی طبق جلساتی که با فرمانداری های فیروزکوه، سوادکوه شمالی و سوادکوه برگزار شد از اعلام آمادگی راه آهن برای در اختیار قراردادن درزین های گرم که وسیله ی حمل و نقل کوچک ریلی به حساب می آیند برای جابجایی مصدومان و در جاده ماندگان قرارهایی گذاشته شده و در زمستان 95 نیز چندین بار اقدام به حمل و جابجایی مصدوم و بیمار با قطار و درزین نمودیم.

آمادگي راه آهن شمال براي حمل و ترانزيت محصولات كشاورزي و دامي با تامين واگن هاي يخچال دار ميسر شد. در این باره بیشتر توضیح دهید. چه مقدار چه مقدار محصولات کشاورزی و دامی جابجا شده است؟

بر اساس تعریف بار و صادراتی که در استان برای بارهای مختلف شکل می گیرد آمادگی کامل وجود دارد که محصولات کشاورزی و دامی با واگن های مربوطه جابجا شوند. جابجایی دام و محصولات کشاورزی در راه آهن کشور از دیر بازمرسوم بود، اداره کل راه آهن شمال نیز این آمادگی را دارد تا این لحظه متقاضی حمل محصولات کشاورزی و دامی نداشتیم.

بارها از برقي كردن خطوط راه آهن شمال و جمع آوری ناوگان ريلي قديمي صحبت شده است. این اتفاق چه وقت قرار است بیافتد؟

قراردادهای بین المللی حساسیت ها و دغدغه های خاص دارد.تمام موضوعات مربوط به قرارداد از طریق دولت و مسئولین راه آهن با دقت زیاد در دست بررسی و نهایی شدن است. در دیدار ریس جمهور محترم و ریس جمهور روسیه نیز پایه گذاری اولیه کار انجام شدو بررسی ها برای رسیدن به وضعیت مطلوب ادامه دارد که انشالله  سال 96 آغاز می شود. برقی شدن به منزله ی تحولی در جابجایی بار و مسافر از لحاظ وزن و سرعت است.

توسعه حمل و نقل ريلي در مازندران چاره ساز حل معضل ترافيك استان است. چقدر مدیران شهری و مسئولان در این خصوص همراه هستند؟ چشم انداز این موضوع را چگونه می بینید؟

بدون شک همه ی مسئولین دست اندرکار حوزه حمل و نقل درصدد کاهش ترافیک ها با توجه به افزایش خودروها و مسافرتها هستند.گسترش شبکه ی ریل باعث سوق دادن بار جاده ای به سمت قطار خواهد شد که با کاهش ترافیک و آلودگی همراه خواهد بود. از طرفی مطالعه ی احداث مسیر ریلی ساحلی در حال انجام است. تهران نیز به آمل وصل خواهد شد. در سالهای آینده ضرورت ایجاد خطوط ریلی درون شهری نیز حس می شود.

اتفاقات حوزه راه آهن در سالجاری باعث شده است به آمادگي و پيش بيني تمهيدات لازم براي مقابله با بحرانهاي احتمالي توجه بیشتری شود. شما در راه آهن شمال تمهیدات ویژه ای داشته اید؟

راه آهن از تجربه ی بالایی در بحران ها برخوردار است و امکانات خوب در مواقع سیل، رانش، حادثه و... دارد. جرثقیل های ریل رو، انواع وسایل راه سازی و قطار نجات و... قطارهای برف روب نیز در کار است تا راه آهن با سرعت زیاد به خدمات رسانی و رفع مشکل بپردازد.

راه آهن شمال و بندر اميرآباد براي توسعه حمل و نقل ريلي – بندري چه گام هایی در سالجاری برداشته اند؟

در این زمینه ی تسهیل در جابجایی و واگذاری واگن، احداث ریل رورو که بارگیری و تخلیه را تسهیل می کند و احداث باسکول و افزایش خطوط انجام شده است.

براي اولين بار در راه آهن، سامانه اطلاع رساني و اشتراك محتواي ديجيتال شامل اطلاعات كاربردي مورد نياز مسافران در اداره كل راه آهن شمال به بهره برداري رسيد. 

بله، امروزه مردم نیاز دارند به سرعت به اطلاعات مورد نیاز دست پیدا کنند علاوه بر پاسخگویی 24 ساعته تلفنی در ایستگاههای بزرگ از سامانه های دیجیتال اطلاع رسانی تحت عنوان سامانه ی اطلاع مسافر نموده که از طریق اینترنت داخل ایستگاه به این سامانه دسترسی دارند.

راه آهن خاصه راه آهن شمال همواره یکی از همراهان مسافران نوروزی بوده است. از چگونگی آمادگی برای این ایام بگویید. پیش بینی می کنید چه تعداد مسافر در نوروز سال 96 از طریق راه آهن شمال جابجا شوند؟

طبق روال هر سال از 25 اسفند راه آهن شمال هماهنگ با همه ی نواحی راه آهن اقدام به تشکیل ستاد نوروزی می نماید. در این ستاد همه موضوعات مربوط به سفرهای راه آهن برنامه ریزی و نظارت می شود. در ضمن راه آهن در ستاد سفر استان نیز نماینده دارد. شک نداشته باشید راه آهنی ها با عرق خاص تمام تلاش شان را به کار می گیرند تا سفرهای مردم خوش شود. از 15 اسفند تا 15 فروردین مرخصی های همکارانم لغو می شود تا تمام و کمال به کار خدمت رسانی مشغول باشند. می توان گفت که همکارانم بویژه همکاران فنی  تقریبا حضور عیدانه ی کمرنگی در منزل دارند. در ایام عید 15 قطار در کار جابجایی مسافران بین استانی و خارج از استان و مشهد هستند، ظرفیت جابجایی مسافر روزانه 5 هزار نفر است اما با احتساب جابجایی مسافران بدون بلیت تا 6 هزار نفر در روز می رسد.

آقای گران پاشا خودتان و خانواده چقدر از طریق راه آهن سفر می کنید؟ فرصت سفر با قطار را دارید؟

وقتی در این حوزه شاغل باشید طبیعی است که سفرهای کاری زیادی داشته باشید اما چندین بار به اتفاق خانواده سفر به تهران، مشهد، بندرعباس را تجربه کردم.

به عنوان یک مسافر صادقانه بگویید از خدمات راه آهن راضی هستید؟ 

در کل راضی هستم اما تمام تلاش من، همکارن و مسئولینارشد راه آهن ارتقا کیفیت و ایمنی است و در این مسیر بازسازی های خوبی از سالنهای قدیمی انجام شده است. اگرچه هنوز در شان مردم شمال نیست اما تلاش ها همچنان برای بهبود کیفیت انجام می شود. با همه ی این تفاسیر همیشه متقاضی سفر داشته ایم. در این چند سالها تمام سالنهای انتظار و ایستگاهها بازسازی شده و امکانات و خدمات مناسبی در ایستگاهها مستقر شده است.

بیشترین انتقادی که از راه آهن می شود به کدام بخش مربوط می شود؟

بیشترین انتقادات به بخش مسافری است که شامل تاخیرات مسافریها، نداشتن خط دوم، سرعت کم، شیب و فراز زیاد، زیاد بودن تونل ها که هواکش ندارند و باعث ایجاد مزاحمت در داخل تونل ها می شود که با افزایش کیفیت سالنها این موضوع حل می شود.

شاغلان راه آهن همواره از نوع قراردادها و عدم پرداخت به موقع حقوق ها و فقدان مزایای سایر کارکنان دولت گلایه دارند. در دوران مدیریت تان برای رضایت بیشتر کارکنان چه اقداماتی انجام داده اید؟ چه تعداد نیرو در دوره حضور جنابعالی به راه آهن شمال اضافه شده است اگر تعدیل نیرو نداشته اید؟

در راه آهن علاوه بر کارکنان رسمی، انواع کارکنان قراردادی و پیمانی نیز داریم که طبق مولفه ها و قوانین مربوط حقوق دریافت می کنند. پرسنل راه آهن واقعا زحمت کش هستند. در سرمای زیر 25 درجه گدوک تا گرمای طاقت فرسای تابستان بویژه وقتی هوا و سوختی داخل ریل تبخیر می شود. از شب های یخبندان ورسک و فیروزکوه تا فضای شرجی امیرآباد، از گرمای داخل دیزل ها تا دود و هوای کم داخل تونل ها طبیعی است هر مقدار حقوق هم بگیرند کم است. اگرچه واقعا بعضی وقتها شرمنده هستیم بابت حقوق کم اما این را می دانم که همکاران شریف من جهادگر هستند و در همه ی شرایط یاری رسان وطن. تمام تلاش ها به این سمت است که حقوق ها بهتر شود که در بعضی قسمتها شده است. تعداد نیروهای رسمی 390 نفر، نیروهای پیمانی 458 نفر و به دلیل زیاد شدن پروژه های راه آهن آمار نیروهای شرکتی متفاوت است.تعداد597 نفر نیروهای شرکت های پیمانکاری در حوزه های فنی مشغول بکارند.

شما به عنوانی یکی از مدیران مدبر و با کفایت خاصه در امور کارکنان و همکاران تان در رجا شناخته می شوید. این تدبیر از کجا می آید؟

از لطف شما ممنونم و از لطف همکاران که این نظر را دارند، البته طبیعی است که هر مدیری منتقد و ناراضی دارد. اما این جانب از بدو ورودم در راه آهن و حتی قبل از آن شاهد تلاش پرسنل مختلف بودم و به مدت 11 سال نیز معاون فنی بودم و با همه ی اقشار سر و کار داشتم. سعی ام را در کنار امور کاری به دوستی و رفاقت با مامورین گذاشته ام.حضور در شرایط سخت در کنار آنها و همدلی و همزبانی را مدنظر قرار داده ام. امید آنکه این روال حفظ شود.

آقای گران پاشا از شغل تان راضی هستید؟ 

بله کاملاً.

چطور؟

 اگر عشق در کار نباشد فقط و فقط فرسایش است و فرسایش، عشق به کار، ضامن روحیه شاد و پیشرفت است. واقعا از صمیم قلبم می گویم به کارم نه به پستم عشق می ورزم. این تکاپو و تلاش و تنوع کار راه آهن را دوست دارم. از مردم شریف به خاطر قصورهای احتمالی در حوزه ی کاری خودم عذرخواهی می کنم.

اگر در راه آهن شاغل نبودید دلتان می خواست در چه حرفه ای مشغول به کار بودید؟

من مهندسی خواندم و قبل از ورود به راه آهن، ساخت و سازهای عمرانی انجام می دادم. و هنوز به این ماجرا علاقه مند هستم اگر چه هیچ وقتی ندارم اما اگر راه آهن نمی آمدم در حوزه ی ساخت و زیر بنایی فعالیت می کردم.

فرزندان تان چکار می کنند؟

من دو پسر دارم؛ فرزند اولم دانشجوی فوق لیسانس برق است و بصورت پیمانی در یکی از شرکت های خصوصی مشغول بکار است و فرزند دومم سرباز است.

تاکنون چقدر واسطه اشتغال اطرافیان بویژه فامیل برای اشتغال در راه آهن شده اید؟ بوده از این کار پشیمان بشوید؟

بدون تعارف تلاش زیادی انجام می دهم برای رفع بیکاری. به هرحال به عنوان یک شهروند و یک مسئول احساس وظیفه می کنم. سعی بر این است که واقعا اولویت دارها مشغول به کار شوند. از نزدیکان من نیز در این چند سال مشغول شدند. بیکاری معضل است و کم شدنش وظیفه همه، چه از نزدیکان من باشند یا نباشند.

خاطره ای از راه آهن در ذهن دارید که پررنگتر از بقیه باشد؟

راه آهن شمال از گرمسار شروع می شود و تا گلوگاه ادامه دارد و طبیعی است بعد از 26 سال خدمت انواع خاطره ها در خاطرم باشد. زمانی که در سمت معاونت مشغول بودم شبی برای سنجش آمادگی از طرف مرکز و مدیرکل اعلام آمادگی شبانه زده شد مبنی بر رانش بخشی از ریل در سوادکوه در نصف شب، به محض دریافت خبر با ماشین شخصی ام از ساری به سمت پل سفید حرکت کردم. در پل سفید یکی از همکاران بعد از دیدنم گفت که بند کفش هایم باز است. سرعت برای رسیدن به محل حادثه ای احتمالی باعث این واقعیت شد. البته وقت حادثه ای واقعی رخ می دهد همه همکاران با سرعت بالا اما همراه با برنامه رفع خطر، به محل حادثه می شتابند.

خاطره ای در کودکی و از قطار دارید؟ اصلا با قطار سفر می کردید؟

همه ی کسانی که در حاشیه ی ریل زندگی می کنند قطعا با قطار خاطره دارند. اما همین اول بهتر است بگویم من هرگز به قطار سنگ نزدم اما چندین بار سکه و میخ روی ریل گذاشتم تا عبور چرخ های قطار از میخ، شمشیر بسازد یا سکهرا پهن تر کند که دلمان خوش باشد. بله با قطار سفرهایی از قائم شهر به سوادکوه و تهران داشتم.

چشم انداز شما برای استفاده گردشگران بویژه خارجی ها از قطار و سفرشان به مازندران چگونه است؟ فکر می کنید این رویا محقق می شود که ما هر روز شاهد سفر گردشگران با قطار به مازندران باشیم؟

قطعا با توجه به ظرفیت خط اولویت حمل بار و مسافر است. از طرفی رونق گردشگری هم به نفع منطقه است هم به نفع کشورمان.من چشم انداز حضور گردشگران در مازندران را پر رونق می بینم، از طرفی تا الان هم بارها خارجی ها از طریق راه آهن به مقوله گردشگری پرداختند و از این به بعد با حفظ اولویت بار و مسافر به این امر جدی تر می پردازیم. ضمن اینکه ما در صدد راه اندازی موزه راه آهن هستیم که نشست های اولیه اش انجام شد.

دلتان می خواست برای رفاه مسافران داخلی چه اقدامی انجام بشود که اکنون قادر به انجام آن نیستید؟

افزایش سرعت، کم شدن تاخیرات، افزایش خدمات و اینترنت داخل قطار.

چه وقت پاسخ زحماتتان را می گیرید؟

هر وقت رضایت خدا و همکاران و مردم فراهم شود. 

اگر بنا باشد یک تصویر از مازندران انتخاب کنید، آن تصویر کدام است؟

هر وقت از قائم شهر به سوادکوه می روم، بعد از تونل شیرگاه پیچ معروفی است که جاده و رودخانه و ریل در کنار هم قرار می گیرند، دو طرف این ها جنگل انبوه مخروطی شکل فضایی بسیار عالی و رویایی خلق می کند بویژه اگر نم نم باران باشد حس و حال عالی به آدم می دهد.عکس هوایی این قسمت عالی است.

درباره سرنوشت پل ورسک چه می گویید. فکر می کنید کی تردد از روی این پل خاتمه بیابد؟

پل ورسک سرافراز و محکم به حیات خود ادامه می دهد. درباره ی پل ها و ابنیه ها موضوعی همیشه صادق است، اینکه هر چه بهتر نگهداری کنیم بیشتر عمر می کنند. تمام تلاش ما و مسئولین راه آهن مقاوم سازی و نظارت لحظه ای از تمام ابنیه هاست. پل ورسک از راه دور با سنسورهای مقاوم سنج هر لحظه کنترل می شود و خدا را شکر هیچ گونه مشکلی ندارد.

 

 

روایتی عاشقانه از سی و سه سال زندگی با چهار فرزند معلول

IMAGE

یکشنبه, 03 مرداد 1395 من، اکرم و حمید و امید و محبوبه ام... رقیه توسلی گزارش پیش رو وصفِ حال والدین مشهور و معروفی ست که ضرب و جمع و تفریق را آنقدر خوب یاد گرفته اند که استاد صدایشان کنم. استاد زندگی در ناملایمات. مشهور نه با آن فاکتورهای معمول؛ به این علت که شاید خسته باشند اما هرروز پدر و مادر متولد...
ادامه مطلب...

صنعت بیمه و نقش آن در اقتصاد ایران

IMAGE

شنبه, 20 مهر 1392  باقر   لطف اله پور؛کارشناس رسمی دادگستری:فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع و زندگی روزمره انسانها؛ مملو از خطرات و تهدیدهای متنوع و گوناگون است. هزینه ی جبران برخی از این خطرها، در مقایسه با توانمندی های مالی افراد و موسسات، چندان زیاد نیست و خود آنان؛ از عهده چنین...
ادامه مطلب...

دغدغه ي امروز، اما و اگرهاي فردا آيا جهيزيه حد و مرزي هم دارد؟

IMAGE

دوشنبه, 17 تیر 1392  ليلا مشفق:این روزها تهيه ی جهيزيه برای بسیاری از خانواده های ایرانی به يک مشکل اصلي مبدل شده است. والديني که با شور و شوق فرزند خود را براي زندگي مشترک آماده می¬کنند، پس از مراسم عقد، با دغدغه¬ی بزرگی مواجه میشوند که يکي از حساس-ترين مراحل این دوران محسوب می¬شود چون توافق و...
ادامه مطلب...

زندگی مسابقه نیست، یک سفر است

IMAGE

دوشنبه, 25 فروردين 1393 ماه‌سلطان کاشی؛پژوهشگر اجتماعی: واقعیت این است که ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که هیچ جامعه‌ای بی علم و و تخصص، قادر به ادامه حیات نیست. خوشبختانه جامعه‌ی امروزی ما نیز تا حدی بی شک، نه آن چنان که باید و شاید، از علم و تخصص برخودار شده است اما در این میان، چیزی از دست رفته است...
ادامه مطلب...

مدیر انتشارات شلفین: آینده زنان به تحمل تفکر یکدیگر بستگی دارد

IMAGE

دوشنبه, 26 اسفند 1392 زهرا اسلامی:عصر یک روز زمستانی به دیدار فریده یوسفی رفتیم تا درباره خودش و راهی که پیموده از گذشته تا اکنون بیشتر بدانیم، ولی گفتگوی ما با او، عصر روزی  انجام شده بود که اداره کل بانوان استانداری مازندران گردهمایی بزرگ بانوان فرهیخته استان را برگزار کرده بود و فریده یوسفی...
ادامه مطلب...

هنوز تنهاییم!چالش های زنان در فرآیند اجتماعی شدن!

IMAGE

پنج شنبه, 26 دی 1392 لیلا  مشفق:برای نگاه اجمالی به مازندران و وضعیت زنان آن و با توجه به چشم انداز تحقق اهداف و آرمان های اجتماعی، فرهنگی، دینی و سیاسی، تقریباً با نوعی ناکامی مواجه خواهیم شد. چرا که هیچ مرجع مدون و تاریخی در رابطه با مسائل اجتماعی زنان و حضور موثر آنان نخواهیم یافت. این مساله رنج...
ادامه مطلب...

بانوان فعال را بشناسیم

IMAGE

پنج شنبه, 26 دی 1392 تهمینه اسدی امیری،مدرس دانشگاه و فعال حوزه گردشگری:وضعیت بانوان در مازندران را از دو دیدگاه می توان بررسی کرد. در وهله اول؛ حضور بانوان در عرصه اجتماعی و شغلی است که بنظرم از جایگاه خوبی برخوردارند؛ نه تنها در عرصه آموزش بلکه در بسیاری از عرصه ها مانند؛ پزشکی، پژوهش، اداری و...
ادامه مطلب...

جامعه مدنی تقویت شود

IMAGE

پنج شنبه, 26 دی 1392 ماه سلطان کاشی،پژوهشگر اجتماعی:ما در حوزه زنان مشکلات کارکردی فراوانی داریم که در استان هم مانند سراسر کشور کاملاً مشهود است. بهر حال حضور زنان در سه عرصه قابل تفکیک است؛ تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرای تصمیمات، که متاسفانه همیشه زنان در لایه های پایین دیده می شوند و استان...
ادامه مطلب...

تاواني سخت براي غفلتی جبران ناپذیر

IMAGE

یکشنبه, 21 مهر 1392 علیرضا سعیدی کیاسری (نمايشنامه نويس، روزنامه نگار)؛سالن های خالی از شور کودکان:از سالیان بسیار دور تا کنون، نمایش کودک در جهان همواره مهم ترین بخش گونه تئاتر محسوب شده است اما این حقیقت شیرینی نیست، بنابراین باید قبول کرد تئاتر كودك در کشورمان تنها در حد یك نام و عنوان شناخته...
ادامه مطلب...

یادت هست چه مصیبتی کشیدم؟!

IMAGE

دوشنبه, 23 اسفند 1395 قاسم رضایی که شده برترین فرنگی کار تاریخ کشتی ایران:   برای الصاق شدن به تاریخ فقط به یک فرصت نیاز داشت که آن را در مرداد 95 مهیا دید و اشتباه نکرد و نصیب خود ساخت. او شده تاریخی ترین فرنگی کار کشتی ایران و برای یگانه شدن و اولین دو مداله شدن در المپیک ها، پنج سال تمام چشم بر هر...
ادامه مطلب...

شاهد بلوغ سیاسی در روش و منش خواهیم بود

IMAGE

دوشنبه, 23 اسفند 1395 دکتر رضا ستاری، دبير انجمن اسلامى مدرسين دانشگاه هاى مازندران رضا ستارى، دانشيار رشته زبان و ادبيات فارسى دانشگاه مازندران و دبير انجمن اسلامى مدرسين دانشگاه هاى مازندران در گفتگویی کوتاه وضعیت انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها نیز ریاست جمهوری را در مازندران تشریح...
ادامه مطلب...

شوراها در مازندران ترکیب ناهمگنی دارند

IMAGE

دوشنبه, 23 اسفند 1395     دکتر سعید اسلامی دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس در مازندران 352 عضو شورای شهر داریم. در این آمار از نظر شهرستانی بابل با 45، آمل با 33، ساری با 28، نور با 27 و چالوس با 24 عضو بیشترین اعضای شورای شهر را دارند. شهرستان‌های آخر هم آن‌هایی هستند که تعداد...
ادامه مطلب...

هرگز به قطار سنگ نزدم

IMAGE

دوشنبه, 23 اسفند 1395   یوسف گران پاشا، مدیر کل راه آهن شمال در گفتگو با ارمون: یوسف گران پاشا، بعد از 26 سال خدمت می گوید:«از صمیم قلبمنه به پستم به کارم عشق می ورزم. این تکاپو و تنوع کار راه آهن را دوست دارم.»گفتگوی نوروزی ارمون با مدیرکل راه آهن شمال تنها با یک مدیر دولتی نیست، گفتگو درباره فعالیت...
ادامه مطلب...

فقدان هدف تربیتی همه جا حس می شود

IMAGE

دوشنبه, 23 اسفند 1395 گفتگو ارمون با زهرا و اکبر شاهسوارانی، خیرین مدرسه ساز زهرا اسلامی   صفا؛ اگر برای یک بار در عمرم صفا را تجربه کرده باشم، بی تردید در خانه باغ قدیمی، زیبا و با طراوت آقا و خانم شاهسوارانی در سرخرود مازندران بوده است. صبح یکی از آخرین روزهای زمستان به دیدن اکبر و زهرا...
ادامه مطلب...

ازدحام کاندیداها در شورای پنجم تکرار نمی شود

دوشنبه, 23 اسفند 1395 احسان شریعت سه ماه به انتخابات اردیبهشت 96 ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا باقی مانده و از هم اکنون افکار عمومی به ویژه گروه های سیاسی برای حضور و مشارکت در این انتخابات آماده شده اند. انتخاباتی که به صورت دووجهی برگزار شده و آحاد ملت در کنار انتخاب نامزد ریاست جمهوری...
ادامه مطلب...

تحلیلی بر رویکردهای سیاسی در رفتار مدیران مازندرانی

دوشنبه, 23 اسفند 1395 حفظ صندلی احسان شریعت در تمامی نقاط جهان و نظام های سیاسی، مدیران اجرایی تقریباً به طور گریزناپذیری مجبورند تا حدی به موضع گیری سیاسی دست زده و خود را منتصب به جریان یا جریاناتی بدانند. جدا از نحوه عملکرد مدیران که در چارچوب شایستگی یا لیاقت ایشان جای می گیرد، مدیران همواره...
ادامه مطلب...

شهردار نخبه یا خرد جمعی شورا؟

IMAGE

چهارشنبه, 31 شهریور 1395 احسان شریعت شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان فصلی از قانون اساسی که در زمان دولت اصلاحات حیات یافتند، مقدمه ای برای تمرین دموکراسی و ارتباط مردم و مسئولین به شمار می آیند. چه آنکه اعضای شورای اسلامی شهر و روستا از دل مردم برون آمده و خود با گوشت و پوست خویش مشکلات مردم را...
ادامه مطلب...

عوامل انگیزشی سفر،نیاز به گریز

IMAGE

چهارشنبه, 31 شهریور 1395   دکتر عبدالحکیم تیرگری، روانشناس بالینی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران       از زمینه های مهم و اصلی مطالعات روانشناختی رفتار بشر و عوامل مرتبط با آن موضوع نیازها و انگیزه های بنیادی است. موضوع مورد نظر در این زمینه پاسخ به این پرسش با اهمیت است که نیازهای انسان...
ادامه مطلب...

در راستای قانونگذاری و توسعه نیافتگی کمیسیون اجتماعی، یک گام عقب تر از جامعه

IMAGE

سه شنبه, 06 بهمن 1394 احسان شریعت: چندی دیگر انتخابات حساس و سرنوشت ساز هفتم اسفند برگزار شده و مردم یک بار دیگر در تصمیمی سرنوشت ساز دو انتخاب بزرگ خواهند کرد؛ انتخاب نمایندگان مجلس دهم و انتخاب حساس مجلس خبرگان رهبری. در حالی که به زعم اغلب کارشناسان سیاسی انتخابات خبرگان امسال از حساسیت بالایی...
ادامه مطلب...

 

 

 

 

 

 

طراحی و ساخت : شرکت تحلیلگران ایده طبرستان