مجله ارمون - رجب رمضانی، سرپرست گروه امیر پازواری در گفتگو با ارمون: موسیقی بومی؛ عشقی که مرز ندارد

ماهنامه ارمون

آخرین خبرها :

رجب رمضانی، سرپرست گروه امیر پازواری در گفتگو با ارمون: موسیقی بومی؛ عشقی که مرز ندارد

 

 

رجب رمضانی، سرپرست گروه امیر پازواری در گفتگو با ارمون:

موسیقی بومی؛ عشقی که مرز ندارد

 

54 سال از عمرش می گذرد اما هنوز با نوای موسیقی خود را احیاء می کند. وارد خانه اش که می شوی گویی که در تونل زمان وارد گذشته ها شده ای، تمامی چیدمان خانه رنگ و بوی سنتهای مازندران را به خود گرفته و این نشان از عشق صاحبان خانه به فرهنگ اصیل مازنی است.

با مهمان نوازی که خاص مردمان خونگرم شمالی ست ما را در خانه اش پذیرا می شود، خانه ای که بوی عشق و موسیقی در هم آمیخته شده است. می گوید«موسیقی بومی عشقی ست که مرزی برایش متصور نیست و این شیوه عاشقی را سالهاست که با جان و دل پذیرفته ام.»

رجب رمضانی، سرپرست گروه امیر پازواری از سالهای دلدادگی اش به موسیقی می گوید:«16-17سال بیشتر نداشتم که به واسطه دوستی با برادران خشرو با ساز سنتور آشنا شدم.

سال1359ابتدا نزد احمد محسن پور فراگیری موسیقی را آغاز و سپس در محضر اساتید به نام آن دوران نادر سینکی و کیومرث وندادی ساز سنتور را به صورت حرفه ای دنبال کردم،آن سالها بیشتر تحت تاثیر کارهای پایور و مشکاتیان سنتور می نواختم.»

موسیقی برایش جریان زندگیست این از تک تک واژگانش هویداست گویی در گذشته ها غرق شده و این غرق شدن برایش لذت بخش است.

سالها پس از فراگیری حرفه ای موسیقی سال1369-1370به اتفاق برادران خود و تنی چند از دوستان  علاقه مند به موسیقی محلی به فکر تشکیل گروه موسیقی مستقلی برای خود افتادیم.

ساز و کار گروه که تشکیل شد به واسطه اینکه امیر پازواری معروف به شیخ‌العجم و امیرالشعرا از شاعران مازندرانیدوران حکومت صفویان که به زبان مازندرانیشعر می‌سروده نام گروه را امیرپازواری نام گذاری کردیم تا یاد و خاطره این شاعرمحلی گوی پا بر جا بماند.

او می گوید:«در سال1382 نیز توانستم مدرک صلاحیت تدریس از مرکز توسعه فعالیتهای فرهنگی هنری تهران را دریافت کنم و تا به امروز به عنوان سرپرست گروه امیر پازواری مشغول به فعالیت در حرفه موسیقی بومی محلی هستم.»

آلبوم نرگس جار سال ١٣٧١، آلبوم هژبرخوانی  سال1373، بهار وارش سال١٣٧۵، تش سما سال١٣٨١، ورف سما سال ١٣٨٣و لارما سال١٣٨٧ از مهمترین مجموعه آثار ثبت شده توسط مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد در قالب آلبوم بوده که تنظیم و آهنگ سازی آن را رجب رمضانی به عهده داشته است.

وی درباره حضور و اجرا در جشنواره های مختلف با همراهی گروه امیر پازواری به سرپرستی و آهنگسازی اش می گوید:« اولین کنسرت محلی  گروه امیر پازواری درسال1370 به خوانندگی استاد خشرو در سینما فجر قائم شهر برگزار شد که استقبال خوبی هم از آن شد.

 

پس از آن  در سال 1373برای بار دوم کنسرت موسیقی در سینما فجرقائمشهر برگزار شد. در سال ١٣٧۵ گروه امیر پازواری به خوانندگی نورالله علیزاده و در سال ١٣٧٧به خوانندگی علیزاده و محمود شریفی نیز در قائمشهر به برگزاری کنسرت اقدام کرد.

شرکت در جشنواره دهه فجر تهران سال ١٣٧٨، شرکت در جشنواره مقامی کرمان ١٣٧٨، مقام نخست جشنواره محلی در رامسر، تنکابن ١٣٧۶شرکت در جشنواره موسیقی محلی بابلسر ١٣٧٧ و قائم شهر ١٣٧٨به عنوان گروه دوم و گروه برتر به همراه بیست گروه محلی دیگر از جمله فعالیتهای گروه امیرپازواری به سرپرستی رجب رمضانی بوده است.

وی می گوید:«در سالهای 1385 و نیز امیر پازواری با هدف القاء فرهنگ بومی محلی مازندران راهی آلمان و اسپانیا و فرانسه شد1387 و در شهر های پاریس، برلین، هامبورگ و هانوفر کنسرتهایی در شان مردم مازندران برگزار کرد.»

وی برگزاری جشنواره های موسیقی را مهمترین گام برای اعتلای موسیقی بومی مازندران می داند و می گوید:«رشد و اعتلای خلاقیت ها و آفرینش های موسیقایی، ایجاد زیر ساخت و بسترهای مناسب به منظور ارائه، ثبت و معرفی آثار هنرمندان موسیقی معاصر، تقویت زیرساخت های دیپلماسی فرهنگی از جمله اثرات برگزاری درست و هدفمند جشنواره های موسیقی فلکلور بوده است.»

جشنواره های موسیقی بومی همچون "لیلم"می تواند فرصتی برای جوانان علاقه مند به موسیقی فلکور باشد تا استعدادهای درخشان کشف و از طریق حمایتهایی که پس از آن باید انجام شود، نوعی کارآفرینی در این حرفه ایجاد شود.

رمضانی می گوید:«فکر جوان مانند لوح نانوشته است، باید از فکر جوانان برای استحکام و غنای موسیقی محلی مازندرانی استفاده کرد و از این طریق فرهنگ موسیقایی استان را به ایران و جهان شناساند.»

حرفهایش پایان می یابد اما گویی آرزویش هنوز در تارهای کمانچه اش گره خورده...

سوتیتر:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روایتی عاشقانه از سی و سه سال زندگی با چهار فرزند معلول

IMAGE

یکشنبه, 03 مرداد 1395 من، اکرم و حمید و امید و محبوبه ام... رقیه توسلی گزارش پیش رو وصفِ حال والدین مشهور و معروفی ست که ضرب و جمع و تفریق را آنقدر خوب یاد گرفته اند که استاد صدایشان کنم. استاد زندگی در ناملایمات. مشهور نه با آن فاکتورهای معمول؛ به این علت که شاید خسته باشند اما هرروز پدر و مادر متولد...
ادامه مطلب...

صنعت بیمه و نقش آن در اقتصاد ایران

IMAGE

شنبه, 20 مهر 1392  باقر   لطف اله پور؛کارشناس رسمی دادگستری:فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع و زندگی روزمره انسانها؛ مملو از خطرات و تهدیدهای متنوع و گوناگون است. هزینه ی جبران برخی از این خطرها، در مقایسه با توانمندی های مالی افراد و موسسات، چندان زیاد نیست و خود آنان؛ از عهده چنین...
ادامه مطلب...

دغدغه ي امروز، اما و اگرهاي فردا آيا جهيزيه حد و مرزي هم دارد؟

IMAGE

دوشنبه, 17 تیر 1392  ليلا مشفق:این روزها تهيه ی جهيزيه برای بسیاری از خانواده های ایرانی به يک مشکل اصلي مبدل شده است. والديني که با شور و شوق فرزند خود را براي زندگي مشترک آماده می¬کنند، پس از مراسم عقد، با دغدغه¬ی بزرگی مواجه میشوند که يکي از حساس-ترين مراحل این دوران محسوب می¬شود چون توافق و...
ادامه مطلب...

 

 

 

 

 

 

طراحی و ساخت : شرکت تحلیلگران ایده طبرستان