مجله ارمون - کیش و مات کشتی تفریحی خزر

ماهنامه ارمون

آخرین خبرها :

کیش و مات کشتی تفریحی خزر

گردشگری دریایی، هزار راه نرفته...

سارا ربیعی

 

قصه گردشگری دریایی در سواحل خزر تراژدی بی پایان حوزه گردشگری استان مازندران است.براساس بررسی های انجام شده غالب گردشگران به‌خاطر دریا و ساحل وارد استان می‌شوندو رنگ زندگی را به شهرهای مازندران می پاشند، اما  با  تمام اینها باید گفت گردشگری دریایی در خزر آه ندارد که با ناله سودا کند! 

وجود طرح های ضعیف سالمسازی با امکانات کم، حضور کمرنگ بخش خصوصی در گردشگری دریایی، اشغال سواحل از سوی بخش های دولتی و عدم دسترسی آسان به دریا از جمله مشکلات و چالشهایی است که توسعه گردشگری دریایی در مازندران با آن روبرو است.

هرچند باتمام ضعف های موجود در گردشگری دریایی متولیان برتوسعه گردشگری دریایی خزر تاکید می کنند اما هرسال دریغ از پارسال!باحسابی سرانگشتی می بینیم نه بستری آماده است نه برنامه های مدونی برای بسترسازی درامر گردشگری دریایی برنامه ریزی شده. هرسال همان برنامه های ضیف و نیمه کاره مانند طرح سالم سازی دریا نصیب مشتاقان خزرمی شود.از قدیم الایام می گویند با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شود، حال قصه گردشگری دریایی در خزر مصداق همان مثل است.

ازبدقولی های 3ساله برای واردشدن کشتی های تفریحی به قلب خزر گرفته تا قوانین دست و پاگیر برای دریافت مجوزهای تاسیسات اقامتی تفریحی و فرار سرمایه گذران دراین حوزه همه وهمه سد راهی بزرگ برسر راه توسعه گردشگری دریایی در خزر شده استهراز چند گاهی نجوائی هشداردهنده شنیدهدر مورد حرکت لاک پشتی گردشگری دریایی در خزرمی‌شود اما این نجواها مانند فریادی در بیابان، بی‌پژواک و اثر می‌ماند و بدتر اینکه چنان به ناکجاآباد سیاست بازی و روزمرگی پرتاب می‌شود که از اصل ماجرا فرسنگ‌ها فاصله می‌گیرد. مسافرانی که همراه خانواده و به هوای استفاده از آفتاب و آب دریا به شمال می‌آیند، با چنان کاستی‌هائی روبه‌رو می‌شوند که گاه پشیمان از سفر، از نیمه راه بازمی‌گردند یا مقصدی دیگر اختیار می‌کنند.

آلودگی ساحل دریا به واسطهٔ زباله‌های شهری و آلودگی آب حاشیهٔ ساحل به خاطر ورود بی‌رویهٔ فاضلاب‌های شهری و صنعتی چنان آشکار و چشم‌آزار است که بسیاری از مسافران تابستانی را به اکراه از شنا کردن باز می‌دارند.

به راستی مسوول کیست؟سازمان بنادر و کشتی رانی،اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،محیط زیست یا منابع طبیعی؟ تعدد سازمان های مسوول یکی از مهمترین دلایل این ناکامی هاست.

ناموفق نیستیم،دیرشروع کرده ایم

یک سر داستان گردشگری دریایی به میراث فرهنگی و گردشگری مربوط می شود، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران به خبرنگار ارمون می گوید:ما در حوزه گردشگری دریایی ناموفق نبوده ایم بلکه دیر شروع کرده ایم.چندسالی بیشتر نیست که کار در حوزه توسعه گردشگری دریایی در خزر را آغاز کرده ایم و شاهد پیشرفتهای قابل ملاحظه ای در این زمینه بوده ایم به طوری که توانسته ایم با دوشهرساحلی از جمله مارکه ایتالیا ارتباط برقرار کنیم تا بتوانیم از این رابطه در رشد و توسعه گردشگری دریایی بهره مند شویم.»

از بزرگ نیا پرسیدیم یک روز گفتند آب ها یخ زده و کشتی گیر افتاده است، بعد که یخ ها آب شد گفتند هنوز مجوزها صادر نشده، بعد که مجوزها صادر شد گفتند توافق نهایی صورت نگرفته و خلاصه بعد از اینکه همه بهانه هایشان تمام شد دیدند اصلا اسکله ای برای پهلو گرفتن کشتی ندارند. بلاخره جریان ورود این کشتی تفریحی به خزر به کجا رسید:«ورود کشتی تفریحی مستلزم ایجاد زیرساختهای لازم ازجمله ساخت اسکله بود که اخیرا مجوز ساخت آن پس از یک سال و اندی توسط سرمایه گذار اخذ شده،کشتی گردشگری که قبلا خریداری شده به محض اتمام ساخت اسکله وارد آبهای خزر می شود.»

وی  با اشاره به اینکه  بنادر در استان مازندران بیشتر به صورت واحدهای اقتصادی تجاری نگاه می شود، ادامه می دهد:«خطوط تفریحی تا چندسال پیش در بنادر خزر معنایی نداشت و متاسفانه از این سرمایه عظیم غفلت شد.»

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران می گوید:«میراث فرهنگی و گردشگری تنها یکی از ارکان مسوول در حوزه گردشگری دریایست و نهادهایی چون سازمان بنادر و کشتی رانی،محیط زیست و منابع طبیعی نقش مهمی در رشد این حوزه از گردشگری دارند.»

هرچند بنابه نظر بزرگ نیا، ما تنها در بحث گردشگری دریایی عقب مانده ایم اما باید گفت همان موهبتی که ما آن را دیرکشف کردیم در جزیره کیش تبدیل به موقعیت بزرگی برای درآمدزایی و رشد اقتصادی این منطقه شده است.از صدها فرصتی که دریا در اختیار مازندران گذاشته شده همچون ايجاد مكا‌نهاي اقامتي و راه‌اندازي تورهاي تفريحي با كشتي‌هاي كوچك، قايق، برگزاري تورهاي غواصي، تورهاي دریایی، برگزاري مسابقات ورزشي آبي، فروش صنايع دستي، پرواز بادبادك‌ها، جشنوارهاي ساخت مجسمه‌هاي شني، واليبال ساحلي، ماهيگيري متاسفانه تنها تعداد پرشمار غرق شدگان آبهای خزرسهم مازندران شده است.

رامسر تا گمیشان را بهم پیوند می زنیم

 سیاوش رضوانی، رییس سازمان بنادر و کشتی رانی  که مهمترین رکن برای توسعه گردشگری دریایی محسوب می شود  و کار صدور مجوزبرای سرمایه گذران گردشگری دریایی را به عهده دارد در گفتگو با ارمون می گوید:«سازمان بنادر و کشتیرانی آمادگی لازم برای صدورمجوز مراکزگردشگری بین المللی،هتلها،مراکز اقامتی و اسکله های تفریحی را دارد.»

وی می افزاید:«از زمانی که به این سمت منصوب شدم به دنبال موضوع مهمی چون گردشگری دریایی هستم که متاسفانه در مازندران مغفول مانده است.در حال حاضر در حوزه مازندران تعدادی از سرمایه گذاران که آیتم های موردنظرما برای سرمایه گذاریداشته اند در کنار دریا در حال ایجاد هتلهای بزرگ هستند. تعدای نیز برای ایجاد اسکله و جایگاه مخصوص برای گردشگری دریایی درخواست داده اند که پس از بررسی های لازم از لحاظ زیست محیطی و برسی منابع طبیعی مورد حمایت سازمان بنادر و کشتی رانی قرار می گیرند.»

رییس سازمان بنادر و کشتی رانی در خصوص علت تاخیر سه ساله در مورد ورود کشتی تفریحی به آبهای خزر می گوید:«گردشگری در دریای خزرتنها به واردشدن به شناورتفریحی و پیاده شدن درنقطه ای دیگرختم نمی شود، بلکه ما نیاز به زیرساختهای اساسی همچون توقف گاههای بین راهی داریم.ازمهمترین برنامه های سازمان بنادر و کشتی رانی مازندران، پیوند رامسر تا گمیشان از طریق چند جایگاه و ایستگاه مجهزبه اسکله همراه با هتل و استراحتگاه برای ماندگاری مسافران است.»

طرحی که در نطفه خفه شد

اولین بار که زمزمه راه اندازی اتوبوس دریایی در خزر مطرح شد به سفر استانی دولت نهم در مازندران بر می گردد، ولی با روی کار آمدن چند دولت، این گزینه همچنان روی کاغذ خاک می خورد.

سینامعماری از کارشناسان محیط  زیست دریایی در گفتگو با ارمون اتوبوس های دریایی را بهترین گزینه برای پیشبرد و رونق گردشگری دریایی می داند و می گوید:«هرچندیکی از متولیان گردشگری دریایی محیط زیست است اما محیط زیست تنها جنبه نظارتی دارد و طرحهای گردشگری که منافاتی با اکوسیستم دریا و ساحل ندارد را موردتایید قرارمی دهد.»

وی تصریح می کند:«محیط زیست مشوق گردشگری و توریست به شکلهای مختلف است و در زمینه ایجاد اکوتوریسم دریایی مسئولیت مستقیم ندارد و به عنوان یک کاتالیزور می تواند در این زمینه نقش آفرینی کند ولی طرحهایی را مورد حمایت قرار می دهد که براساس ملاحظات زیست محیطی تعریف شده باشد.»

وی رعایت حریم 60متربرای ساخت اماکن تفریحی،درنظرگرفتن فاضلاب برای هتلها و اماکن اقامتی،رعایت بهداشت در اسکله و محیط پیرامون ساحل را جزء مقررات برای تایید طرحهای تفریحی گردشگری در سواحل می داند و می گوید:«قبل از تایید، کارشناسانمحیط زیست طرح را از لحاظ زیست محیطی بررسی کرده و اگرمشکلی نداشت آن را تایید می کنند.طرح اتوبوس دریایی نیز یکی از زیست محیطی ترین آیتم هایی است که می تواند به توسعه اشتغال در استانهای ساحلی کمک شایانی کند.»

سرمایه گذران اندر خم بروکراسی های بین دستگاهی

حمید علیزاده، یکی از مشاوران هتل‌های بین‌المللی فعال در عرصه کشتی‌های تفریحی و بازی‌های دریایی، درباره مهمترین ضعف مازندران در توسعه توریست دریایی، می گوی:«دریا نعمتی است که باید به آن توجه شود اما کمبود امکانات تفریحی، توجه نکردن به پاکیزگی محیط دریا و ساحل و از همه مهمتر کمبود هتل‌های بین‌المللی، ضعف‌های بزرگی است که مانع از بهره‌برداری از این موضوع می‌شود.»

این فعال در زمینه کشتی‌های تفریحی و بازی‌های دریایی در مازندران با اشاره به اینکه از سرمایه‌گذار حمایت نمی‌شود، می گوید:«در استان مازندران برای گرفتن مجوز یک سرمایه‌گذاری باید تعرفه‌های فراوانی را گذراند. توسعه اقتصادی در مازندران نیازمند جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در بخش‌های مختلف به ‌منظور تقویت زیرساخت‌ها و ایجاد مقدمات لازم برای این امر مهم است.»

خزر بی نصیب از تورهای گردشگری دریایی

مهمترین موضوعی که موجب چرخیدن چرخ های صنعت گردشگری می شود وجود گردشگران ارزآوراست.گردشگران خارجی که ازطریق توربه یک منطقه واردمی شوند می توانند نوید روزهای خوش رابه مردم آن منطقه بدهند.مازندران به دلیل برخورداری از جنگل و دریا برای کشورهای عربی مکان مناسبی است اما متاسفانه درمازندران چیزی به نام توردریایی وجود ندارد.

مسعودحسین زاده، رییس صنف راهنمایان گردشگری مازندران در این مورد به ارمون می گوید:«نبود زیرساختهای لازم و عدم تخصیص اعتبار منجربه این شده که نتوانیم تورهای دریایی برای گردشگران هدف ارائه دهیم.»

وی می گوید:«فقدان امکانات و خدمات مورد نیاز برای تفریح دریایی و کم توجهی مسوولان به این بخش، از امکانات و تفریحات دریایی چون غواصی، موج سواری، ماهیگیری در آب های عمیق و آکواریوم دریایی و گردش در دریا عواملیست که منجربه عدم موفقیت گردشگری دریایی در مازندران شده است.»

حال باید دید دریای خزر آبستن چه حوادثی خواهد شد.آیا عقب ماندگی در امر توریسم آن جبران شده و پیوند رامسر تا گمیشان چرخهای کم رمق گردشگری مازندران را تکانی خواهد داد؟عاقبت کشتی تفریحی گردشگری چه خواهد شد؟ آیا مانند کشتی میرزا کوچک خان در انزوا جان خواهد داد ویا  قلب خزر را خواهد شکافت. و بلاخره اتوبوس دریایی به رویایی دست یافتنی تبدیل خواهدشد یا نه؟

 

عطر روستا

IMAGE

دوشنبه, 23 اسفند 1395 با چند مسیر گردشگری روستایی مازندران آشنا شوید اشکان جهان آرای با چند مسیر گردشگری روستایی مازندران آشنا شوید؛ روستاهایی که نام‌شان را شاید کمتر شنیده‌اید یا کمتر برای روستاگردی به عنوان مقصد سفر انتخاب کرده‌اید.   روستاها در ذات خود دارای جاذبه‌های طبیعی، تاریخی یا...
ادامه مطلب...

آوای بهشت تورا به خود می خواند

IMAGE

دوشنبه, 23 اسفند 1395 سوادکوه لبریز از نوروز   سارا ربیعی   کوله بارت را بردار،تا کی می خواهی زل بزنی به دیوارهای تنهایی اتاقت؟بلندشو،مگرتیک تاک ساعت عمررا نمی شنوی؟تاکی می خواهی بنشینی و تماشاگرگذرعمر دراین کنج عزلت باشی؟ برخیز!،کوله بارت را بردار و راهی جاده شو و لذت ببراز این ناشناخته ها...از...
ادامه مطلب...

پاییز خمارانگیزعروس

IMAGE

دوشنبه, 01 آذر 1395 زهرا اسلامی عروس شهرهای ایران در مرز میان استان های گیلان و مازندران این روزها زیباتر از همیشه است؛ دریا درخشان، جنگل رنگ رنگ و مه گرفته و آسمان هر لحظه آبستن باران. در این شهر کوچک بی نظیر می توان با خدا خلوتی عاشقانه داشت، می گویید نه؟ امتحان کنید. شاید بارها امتحان کرده اید...
ادامه مطلب...

هوای اشرف، درمان می کند

IMAGE

دوشنبه, 01 آذر 1395 مه را با باران ريز پاییزی در سكوت گوش نواز یک جنگل تاريخي، تصور و صداي پرندگان را هم به آن اضافه كنيد، از بلنداي استخري بزرگ و زيبا كه به چشمه اي شباهت دارد. اين تصوير در دل جنگل بي بديل هيركاني بهشهر، شكوهي دارد كه بايد ببینيد تا باور كنيد. شاه عباس صفوي انگار بيشتر از ما عاشق...
ادامه مطلب...

کیش و مات کشتی تفریحی خزر

IMAGE

دوشنبه, 01 آذر 1395 گردشگری دریایی، هزار راه نرفته... سارا ربیعی   قصه گردشگری دریایی در سواحل خزر تراژدی بی پایان حوزه گردشگری استان مازندران است.براساس بررسی های انجام شده غالب گردشگران به‌خاطر دریا و ساحل وارد استان می‌شوندو رنگ زندگی را به شهرهای مازندران می پاشند، اما  با  تمام اینها باید...
ادامه مطلب...

یک خانه، یک کاشانه

IMAGE

دوشنبه, 01 آذر 1395 عبور اقامتگاه های بوم گردی مازندراناز فراز و فرود روستاهای سراسر مازندران از ارتفاعات تا دشت ها گسترده اند و فاصله شان با شهرها معمولاً اندک است، علاوه بر سبزی و خرمی و چشم اندازهای بدیع یخچالی، چمنزار و جنگل های مرتفع جلگه ای که از آن ها مجموعه زینتی و طبیعی کم نظیری در ایران...
ادامه مطلب...

دومین مقصد بین المللی ایران در راه است

IMAGE

دوشنبه, 01 آذر 1395 علی ماهفروزی، طراح پروژه "کویر تا کرانه" عنوان کرد؛ رفع موانع بر سر راه توسعه گردشگری، یکی از اهداف پروژه "کویر تا کرانه"است؛ پروژه ای که روزهای اخیر فرمانداران شهرهای مختلف استان های مازندران و سمنان را در ساری دور هم جمع کرد تا سنگ بنای طرحی اقتصادی- فرهنگی گذاشته شود. علی...
ادامه مطلب...

سیمای رنجور گردشگری، . . . و رنجی که استانهایمالی می برند!

IMAGE

چهارشنبه, 31 شهریور 1395 محمد سعیدی  صنعت توریسم و گردشگری درمناطق شمالی ایران برغم تنوع اقلیمی، وجود جاذبه‌های طبیعی منحصربفرد و نیز آثار تاریخی و قابلیتهای اکوتوریسم  متاسفانه رشد بایسته را نداشته است. این منطقه به لحاظ  استعدادها و ظرفیتهای توریستی حتی با توریستی ترین مناطق جهان برابری می کند...
ادامه مطلب...

از رهگذر سفر؛ رهایی از هراس ها

IMAGE

چهارشنبه, 31 شهریور 1395   محمدرضا شکری امیری بشر اولیه از آغاز، در سطح زمین به دنبال کنجکاوی، شناخت طبیعت و برای یافتن غذا، پناهگاه، فرار از خطر و کسب امنیت وگذران اوقات فراغت محیط زندگی بهتر پیوسته در زمین به جستجو و گردش مشغول بوده است. با گذشت زمان چنین حرکتها و جنبش هایی به صورت میل به گردش همراه...
ادامه مطلب...

ساختار برای سفر ارزان مهیا نیست

IMAGE

چهارشنبه, 31 شهریور 1395 احسان شریعت از قدیم بخش جدایی ناپذیر هر فعالیتی منابع مادی بوده که آنرا به عنوان اصلی ترین بخش هر فعالیت برای انسان ها بااهمیت می ساخت. سفر نیز به عنوان یک فعالیت هدفمند برای انسان ها نمی تواند بدون درنظر گرفتن منابع مادی صورت پذیرد. سفر کردن چه با برنامه ریزی از پیش تعیین شده...
ادامه مطلب...

 

 

 

 

 

 

طراحی و ساخت : شرکت تحلیلگران ایده طبرستان